تبیان، دستیار زندگی

معرفی چند کتاب درباره امام صادق (ع)

صادق آل محمد به روایت کتاب

کتاب، یکی از محصولات مهم و تاثیرگذار دانشگاه امام ششم شیعیان است. حالا پس از قرن ها، آشنایی با زندگانی بنیانگذار مکتب تشیع هم با واسطه کتاب میسر می شود. کتاب هایی که در سالروز شهادت ایشان، خواندنی و آموختنی است.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهادت امام صادق
درباره زندگی و زمانه حضرت امام صادق(ع)، کتاب های بیشماری نوشته و منتشر شده است؛ از پژوهش ها و تحقیقات ارزشمند گرفته تا روایت های داستانی و حتی قصه های کودکانه. انتخاب هر عنوان کتاب نیز با توجه به نیاز مخاطب به آسانی در دسترس است. هم به صورت کتاب های چاپی و هم الکترونیک.
به مناسبت سالروز شهادت امام جعفر صادق (ع) که بخش زیادی از علوم آل محمد به همت و واسطه ایشان منتشر شده است، به معرفی سه کتاب خواندنی می پردازیم.

ماجرای شهادت امام صادق(ع)

کتاب«گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام صادق (ع)»، روزهای پایانی عمر شریف آن امام همام را در حکومت ظالمانه بنی عباس روایت می کند. کتابی داستانی که شرح حوادث و رویدادهایی است که میان خلیفه عباسی یعنی منصور دوانیقی و امام صادق (ع) می افتد. رویدادهایی که بن مایه اصلی آنها تلاش منصور برای توطئه و قتل حضرت است. در این مقابله معجزاتی شگفت انگیز امام در برابر منصور نیز روایت می شود تا خواننده از ناکامی های متعدد خلیفع در به شهادت رساندن امام ششم شیعیان آگاه شود.

گزارش لحظه به لحظه از شهادت امام صادق (ع) از چهار بخش تشکیل شده است. تهدید در کوفه، تهدید در بغداد، منصور در مدینه و شهادت امام صادق (ع). در فصل نخست که همزمان با آغاز خلافت عباسیان و حکومت منصور دوانیقی در کوفه است، نویسنده به تهدیدات و توطئه های خلیفه بر علیه امام می پردازد که هر بار بوسیله آن حضرت خنثی می شود. از نقشه قتل و آتش زدن خانه امام تا اتهام اغتشاشگری و حتی تهدیدی به تخریب مدینه. هر کدام از این ماجراها، در قالب داستانی کوتاه، خواننده را با وضعیت زندگی امام در دوره خلافت منصور آشنا می کند.

در بخش دوم خواننده همراه امام صادق می شود و ماجراهای تبعید به بغداد و احضارهای مکرر و آزار و اذیت های خلیفه ای را می بیند که پایتخت حکومتش را به بغداد نوساخته و با شکوه انتقال داده است.در دو بخش انتهایی کتاب هم آخرین تلاش ها و مزاحمت ها و نقشه های شوم خلیفه تا عملی کردن قتل و مسموم کردن امام بزرگوار به صورت کوتاه و پلان به پلان نگارش شده است.

گزارش لحظه به لحظه ساختاری داستانی و مستندگونه دارد و به دلیل کوتاه و ساده نویسی داستان ها خواننده را خسته نمی کند. حذابیتی که باعث می شود مخاطب برای فهم پایان ماجرا با ولع داستان ها را مطالعه کند. گزارش لحظه به لحظه نوشته محمدرضا انصاری است و توسط انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.

دایره المعارفی گزیده درباره امام صادق(ع)

برای کسانی که اهل تحقیق و پژوهش هستند و علاقه مند به موضوعاتی چون مذاهب، کتاب گزیده « امام صادق و مذاهب اهل سنت» یک منبع مناسب برای به دست آوردن اطلاعات کافی در این زمینه است. این کتاب در واقع گزیده ای از اثری هشت جلدی است با همین نام که در سال های گذشته توسط انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر شده بود.

کتاب ترجمه ای است دایره المعارف گونه، اثر ارزشمند دانشمندی  از ابنای طایفه معروف شیعی عراقی به نام آل حیدر که با ترجمه محققانی چون محمد حسین سرانجام، سید علی رضا نقیب پور، سید محمد حسین نواب، رضی الدین حاجی زاده، مهدی حمیدی پارسا، حمزه علی شیخ تبار و محمد صادق محدث منتشر شده است.

نویسنده در این کتاب به تبیین ارکان فکری مکتب شیعه همت گماشته و درباره ماهیت تاریخ مذهب تشیع از آغاز تا امروز و مقایسه آن با سایر مذاهب اسلامی و ویژگی های آن پرداخته است. زندگی و سیره و سخن امام صادق(ع) از جمله مباحث این کتاب در جلد نخست آن است. در بخش های دیگر آن روند شکل گیری مذاهب چهارگانه، اختلافات بین مذاهب بررسی می شود.شکل‌گیری آوازه و رواج مذاهب چهار گانه،روند درگیری بین مذاهب و شکل‌گیری و گسترش مذهب جعفری از جمله مباحث جلد اول این کتاب است.

 

گزارش لحظه به لحظه ساختاری داستانی و مستندگونه دارد و به دلیل کوتاه و ساده نویسی داستان ها خواننده را خسته نمی کند. حذابیتی که باعث می شود مخاطب برای فهم پایان ماجرا با ولع داستان ها را مطالعه کند. گزارش لحظه به لحظه نوشته محمدرضا انصاری است و توسط انتشارات دلیل ما آن را منتشر کرده است.


در جلد دوم نویسنده به سراغ شاگردان و راویان حدیث امام رفته است و درباره یاران و شاگردان، فرزندانو نوادگان، مناظره ها و پاسخ ها و سیره و تعالیم بنیاندگذار مکتب جعفری مباحثی را مطرح کرده است. کتاب گزیده اثری است که خواننده را شناخت شخصیت امام صادق(ع) و شرایط زندگی علمی و سیاسی و فرهنگی و اوضاع و احوال جهان اسلام در دوره آن حضرت آشنا می سازد.

بهتر زیستن به روش امام صادق (ع)

نامه مشهور امام صادق (ع) به شیعیان به مانند نامه معروف امیرالمومنین به مالک اشتر، از اهمیت زیادی برای شیعیان برخوردار است. نامه ای که مخاطب آن شیعیان عصر امام بوده اند و با تکثیر و مطالعه آن، متعهد می شوند که به فرمان ها و دستورات امام صادق (ع) عمل کنند.

کتاب «نامه امامم» بر مبنای همین نامه مشهور توسط محمد باقر انصاری به نگارش در آمده است .نویسنده در این کتاب با توجه به اهمیت نامه که از آن به شیوه نامه حیات یاد می شود، چهل دستورالعمل بهتر زیستن از قول امام را برای مخاطب نقل می کند. کتاب «نامه امامم» در واقع گزینشی از فرازهای مهم و اساسی این نامه است که برای مخاطب کم حوصله، خوانش و دسترسی به مفاهیم ارزشمند آن را آسان کرده است.

شیوه تدوین کتاب به این صورت است که ابتدا فراز اصلی نامه با توجه به نیاز جامعه امروز نقل شده، سپس ترجمه آن ذکر شده است. از نکات جالب در این روش تدوین، انتخاب یک عنوان با توجه به عمق مطلب و همینطور یک نتیجه گیری که از زبان  خواننده بیان می شود که مخاطب آن امام بزرگوار شیعیان است.

در بخشی از این کتاب درباره «تکریم فقرا» می خوانیم: «بر شما باد به دوستی با مستمندان از مسلمین، زیرا هرکس آنان را خوار شمارد و بر آنها بزرگی کند، از دین خدا لغزیده و خداوند او را خوار می گرداند و به روی او غضب نشان می دهد.»، «امام من! پناه بر خدا که با حضور ما فقرا مورد توهین قرار گیرند و غضب الهی بر ما جاری شود.»