تبیان، دستیار زندگی

آیت الله جوادی آملی:

کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‏ کند، از درون آتش می‏ گیرد

آیت الله جوادی آملی گفت: کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‏ کند، از درون آتش می‏ گیرد؛ نه از بیرون.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
جوادی آملی

آیت الله جوادی آملی در پاسخ به این سوال که چگونه خود را از وسوسه‏ های شیطان برهانیم و  بر افکار شیطانی خود پیروز شویم؟ بیان داشت: ابلیس دشمنی بیرونی است و تا پایگاهی در درون نداشته باشد، نمی‏ تواند به انسان ضربه بزند. کار شیطان صدور سم به درون انسان است. اگر کسی که می ‏خواهد دیگری را با سم از پای درآورد، آن را در جیب شخص بگذارد، تأثیری در وی ندارد یا اگر سم را به او بخوراند و او بالا بیاورد، باز هم اثری ندارد. دستگاه گوارش باید سم را بپذیرد و آن را جذب کند تا پس از ورود به خون، اثر زیانبار خود را به جای بگذارد.

وسوسه‏ ها نیز چنین است: هوا، هوس و شهوترانی‏ های گوناگون که رقیق ‏ترین و سبک‏ترین آن در جوانها و سنگین‏ ترین آن در سالمندان، به صورت حب جاه و مقام مشاهده می‏ شود، نشانه تأثیر سم است.

واپسین عقبه‏ ای که بزرگان سیر و سلوک از آن نجات می‏ یابند، «مقام خواهی» یا همین بازی هایی است که بسیاری به آن گرفتارند. اگر کسی از تعاریف و القابی که به او می‏ دهند، لذت ببرد، معلوم می‏ شود که سم در او اثر کرده است . وجود مبارک امیرمؤمنان(علیه‌السلام) در عهدنامه مالک اشتر فرمود: شیطان همواره در پی حمله است: وقتی کسی از تو تعریف می‏ کند، باید مواظب باشی، چون در خط مقدم آتش شیطان قرار گرفته‏ ای. [۱]

کسی که با آبروی مسلمانی معامله می‏ کند، از درون آتش می‏ گیرد؛ نه از بیرون. این شخص دیگر شبها خواب ندارد. هرچه قرص خواب بخورد، باز هم به خواب نمی‏رود. هرچه بستر نرم فراهم کند، باز هم خواب ندارد. زمانی انسان بر تشک نرم می‏ خوابد، و زمانی این تشک پر از تیغ است. انسان بر روی این تشک به هر طرف بغلتد، تیغ می‏ خورد. تیغی که از درون انسان بر می‏ خیزد، با قرص خواب برطرف نمی‏ شود.

چه آساید به هر پهلو که گردد ٭٭٭٭ کسی کز خار سازد او نهالین [۲]

در روایات ما آمده است: برای انجام هر کار «بسم اللّه الرحمن الرحیم» بگویید [۳]؛ یعنی کاری که قصد انجام آن را دارید، باید به گونه‏ ای باشد که در مدخل ورودی آن بتوان گفت: «خدایا به نام تو».

به این ترتیب، ما هیچ کاری را بدون مطالعه، تفکر و عاقبت سنجی انجام نمی‏ دهیم؛ و علاوه بر این، کارهایی را انجام می‏ دهیم که بتوانیم در ابتدای آن بگوییم: «خدایا با نام تو آغاز می‏ کنم». چنین کاری یا واجب است یا مستحب. حرام و مکروه را نمی‏ توان با نام خدا انجام داد. با این تمهید شیطان همواره در اسارت ماست.

پی نوشت:
[۱]. «إیاک و الإعجاب بنفسک و الثقة بما یعجبک منها و حُبّ الاطراء فإن ذلک من‏أوثق فرص الشیطان»؛ نهج البلاغه، نامه ۵۳.
[۲]. دیوان شمس، ص ۷۰۷، ش ۱۸۹۸.
[۳]. وسائل الشیعه، ج ۷، ص ۱۷۰

منبع : خبرگزاری مهر

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.