تبیان، دستیار زندگی

برای گرفتن نقش دنبال کسی نمی روم!

بازیگر، چهره پرداز، مجسمه ساز و نقاش عناوینی هستند که روح الله مفیدی سالهاست با خود به همراه دارد. بازیگر ۸۹ ساله یزدی که همواره توان بازی کردن مقابل دوربین را دارد. اما سالهاست که مورد بی مهری کارگردانان و تهیه کنندگان شده است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
روح الله مفیدی

 وی با وجود توانایی که همچنان در بازیگری دارد، اما سالهاست که در هیچ فیلم و سریالی حضور نداشته، گرچه اهل گله مندی و شکایت کردن نیست. اما کمی از شرایط به وجود آمده در سینما و تلویزیون دلگیر است و هنوز هم دوست دارد تا فرصت مناسبی برایش فراهم شود تا بتواند در یک فیلم و یا سریال خوب ایفای نقش کند و به گفته خودش دل مردم را شاد کند. او در گفت و گو پیرامون مسائل بسیاری سخن گفت که ماحصل آن را در ادامه می خوانید:

  آقای مفیدی مدتی است که از شما بی خبریم و حضورتان را در هیچ فیلم و سریالی نمی بینیم. از بازیگری فاصله گرفته اید؟
– نه من فاصله نگرفتم. هر وقت دوستان با من کار داشته باشند، تماس می گیرند. حتما کسی با من کاری ندارد که به من پیشنهاد بازیگری نمی دهد. به هر حال ما که خودی نیستیم که به ما پیشنهاد بدهند!
  اتفاقا زمانی که سریال «سر دلبران» در یزد ساخته می شد، خیلی ها منتظر بودند که شما را هم در این سریال ببینند. اما این اتفاق نیفتاد. از طرف این پروژه به شما پیشنهادی نشد؟
– نه. کارگردانش کی بود؟
محمد حسین لطیفی.
– نه من اصلا خبر نداشتم و کسی هم با من از طرف این سریال تماس نگرفت. من از همان اول که وارد این کار شدم، هیچ وقت دنبال کسی نرفتم. هنوز هم برای کار دنبال کسی نمی روم. همه من را می شناسند و شماره تلفن من را هم دارند. اگر بخواهند می توانند من را پیدا کنند. اما همانطور که گفتم من که خودی نیستم که به من پیشنهاد بدهند!
این اواخر پیشنهاد بازی در فیلم و سریال داشتید؟
– نه البته فقط من نیستم که این شرایط را دارم و فراموش شده ام. خیلی از بازیگران هم هستند که فراموششان کرده اند. البته اوایل انقلاب هم من چند سالی ممنوع الکار بودم که هیچ وقت دلیلش را نفهمیدم. اما حدس می زدم که به خاطر «دایی جان ناپلئون» بود. اما الان هم نمی دانم چرا فراموش شده ام و پیشنهاد بازیگری ندارم.
شاید به دلیل سن و سالتان است و این تصور برای برخی تهیه کنندگان و کارگردانان پیش آمده که شما توانایی بازی کردن مقابل دوربین و سختی های پروسه تولید را ندارید؟
– نمی دانم. اما من به دلیل تغذیه سالم و اینکه هر روز ورزش می کنم و مواظب سلامتی ام هستم، می توانم بگویم که هنوز هم توانایی بازی کردن دارم. اما دوست ندارم دنبال کسی برای نقش بروم. هر کسی بخواهد من را پیدا می کند. البته من در هر کاری هم که نمی توانم بازی کنم. باید نقش مناسب سنم باشد. اما هیچ وقت کوتاهی و بلندی نقش برای من مهم نبود. از همان اول که وارد این حرفه شدم، برایم این مسائل مهم نبود. فقط دوست داشتم خوب بازی کنم و مردم را با حضورم در یک کار شاد کنم. حتی برخی دوستان به من می گفتند که چرا نمی گویی نامت را در تیتراژ کجا بزنند. اما واقعا برای من این چیزها مهم نبود. چون هدف من از همان اول پول و شهرت نبود. البته از این کار پول درآوردم و مردم هم به من لطف دارند. اما اصلا با این هدف کار نکردم. فقط می خواستم به گوشه ای از شادی مردم کمک کنم. نمی دانم در طول این سال ها چقدر توانستم به این هدفم برسم، اما مردم همیشه به من لطف داشتند. حتی الان که کمتر بازی می کنم.
چند سال است که کار نکرده اید؟
– فیلم «یه حبه قند» آخرین کاری بود که در سینما بازی کردم. در تلویزیون هم یادم نمی آید. اما خیلی سال است که بازی نکردم.
فکر می کنم جزو هنرمندانی هستید که در جشنواره ها و مجامع و گردهمایی های هنری هم حضور ندارید که کارگردانان شما را ببینند و بدانند که می توانید هنوز هم کار کنید؟
– خب اگر من را جایی دعوت کنند حتما از روی احترام می روم. یکی دو روز دیگر برای رونمایی از یک کتاب قرار است به یزد بروم که دعوتم کردند. مثل اینکه عکس من هم در این کتاب هست. اما تا دعوتم نکنند، دوست ندارم خودم را تحمیل کنم و مدام جلوی چشم باشم.
مگر شما ساکن یزد نیستید؟
– نه سالهاست که من در مهرشهر کرج سکونت دارم.
من فکر می کردم ساکن یزد هستید و رفت و آمد برای تان دشوار است!
– نه من در کرج زندگی می کنم و حتی اگر در یک شهر دیگر هم زندگی می کردم، رفت و آمد برایم مشکل نبود و برای بازی حتما به تهران می آمدم. ببینید این چیزها نیست. موضوع جای دیگر است.
معمولا برخی از هنرمندان در چنین شرایطی که قرار می گیرند، در زمینه تدریس فعالیت می کنند. شما هم در گریم تخصص دارید و هم بازیگری. هیچ وقت به فکر آموزشگاه و تدریس نیفتادید؟
– من هر چیزی که بلد باشم را با کمال میل به جوان ترها یاد می دهم. اما از امید بیهوده دادن به آنها خوشم نمی آید. اینکه از آنها پول بگیرم و بعد نتوانم کاری برایشان انجام بدهم و یا اینکه آنها نتوانند چیزی یاد بگیرند. دنبال این کارها نیستم و با خلق و خوی من هماهنگی ندارد. چون خیلی شنیدم که برخی هنرمندان تدریس می کنند و یک سری از جوان ها می آیند و می گویند ما چیزی یاد نگرفتیم و کلی پول هم پرداخت کردیم. البته به استعداد هم برمی گردد و نباید تقصی را به گردن کسی انداخت. ممکن است که آن شخص استعداد بازیگری ندارد که در این کلاس ها هم شرکت کرده، اما چیزی یاد نگرفته است. به هر حال من دوست ندارم که در مورد من هم این چیزها را بگویند. من بازنشسته سازمان هواشناسی هستم و حقوق بازنشستگی می گیرم و همین برای من و خانواده ام کافی است. حوصله مسائل حاشیه ای را ندارم. کار هم پیشنهاد شود و نقشی مناسب من باشد، بازی می کنم و اصلا دنبال این چیزها نیستم. به فکر آرامش خودم و خانواده ام هستم و خیلی هم مراقب سلامتی ام هستم. سعی می کنم خوب زندگی کنم و مواظب بدنم که خدا امانت داده هستم. چون امانت داری و مواظب سلامتی بودن نوعی عبادت است. برای همنی هم صبح ها ورزش می کنم و غذای سالم می خورم.
  اهل فضای مجازی هم هستید؟
– اخبار را گوش می کنم اما خیلی پی گیر نیستم. ترجیح می دهم از خیلی چیزها بی خبر باشم و زندگی خودم را بکنم. رسانه ها و روزنامه ها را خیلی نمی شناسم. فضای مجازی هم نمی روم. اصلا با اینترنت سرو کار ندارم.
  با همکارانتان چطور؟ در ارتباط هستید؟
– خیلی در ارتباط نیستم. اما هیچ وقت هم سعی نکردم زمانی که فعالیت می کردم، برای کسی بزنم. بیشتر سعی می کردم هوای دوستان و همکارانم را داشته باشم و گاهی هم به نفعشان کنار می رفتم. شاید به همنی دلیل است که هنوز هم حس خوبی دارم و در کنار خانواده ام آرامش خاطر دارم.
با این حساب می توان گفت که دوستان سینمایی و تلویزیونی نسبت به شما کم لطفند!
– بله. البته من گله ای از کسی ندارم و مشکلی هم با هیچ کسی ندارم. همه را دوست دارم و اگر پیشنهادی هم شود، با کمال میل بازی می کنم.
  شما هم در زمینه بازیگری فعالیت کرده اید و هم در زمینه چهره پردازی. اصلا چطور شد که در کنار بازیگری به این حرفه هم علاقه مند شدید؟
– من از کودکی عاشق کارهای هنری بودم و وقتی بازیگری را شروع کردم نقاشی را هم کنارش ادامه دادم. نصرت کریمی که کارگردان، گریمور و بازیگر بود وقتی کارهای نقاشی و مجسمه سازی ام را دید پیشنهاد داد کنارش باشم و کار گریم را یاد بگیرم. او هیچ دستمزدی از من نخواست. کریمی یک استاد واقعی بود. هرچه می دانست به من آموخت. من هم سعی می کنم هر چیزی که بلد هستم را به بقیه یاد بدهم. البته اگر بخواهند کمکشان می کنم. اما همانطور که گفتم از تدریس و اینکه از کسی پول بگیرم، خوشم نمی آید.
حال که کمی از بازیگری فاصله گرفته اید، در زمینه چهره پردازی هم کار می کنید؟
– نه الان در این سن و سال که نمی توانم در زمینه گریم کار کنم. اما همانطور که گفتم من هر چیزی یاد گرفتم، از نصرت کریمی یاد گرفتم و به من لطف داشت و در کارهایش هم بازی می کردم. در زمینه گریم هم استاد من بود و به من خیلی لطف داشت.
و در پایان…
– خیلی خوشحال می شوم که شما دوستان روزنامه نگار سراغ من را می گیرید، حتی بیشتر از کارگردانان و تهیه کنندگان. امیدوارم تا امروز هم توانسته باشم با بازی در فیلم ها و سریال هایی که در آنها حضور داشتم، مردم را شاد کنم. چون همیشه این مردم به من لطف داشتند.

منبع: بانی فیلم / زینب علیپور