تبیان، دستیار زندگی

نکاتی برای نویسندگان تازه‌کار

سایت کریتیوپن به قلم آلیسا سیمور نویسنده آمریکایی نکاتی برای نویسندگان جوان توصیه کرده تا بتوانند داستان‌شان را برای ارتباط بهتر با مخاطب روایت کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تبلت

نوشتن شبیه فرآیندی است که بعضی آن را اندیشه‌ خوانى یا ارتباط افکار با یکدیگر خطاب می‌کنند چون وقتی نوشته‌ای روی کاغذ توسط دیگران خوانده می‌شود، نوعی ارتباط بین آن دو ایجاد خواهد شد. شما آنجا نیستید ولی دیگران در حال خواندن افکار شما هستند که روی کاغذ نوشته شده‌اند. این فرآیند حتی ممکن است به تغییر زندگی افراد دیگر منجر شود. پس هر نویسنده‌ای باید در نوشتن کلمات خود دقت به خرج دهد و ارتباط مناسبی با مخاطب خود برقرار کند. تجربه نشان داده نویسندگانی بیشتر در کار خود موفق بوده‌اند که به خوبی توانستند این ارتباط را برقرار کنند.

«آلیسا سیمور» نویسنده آمریکایی نکاتی یادآوری می‌کند که می‌‌تواند به نویسندگان کمک کند تا داستانی بنویسند که ارتباط خوبی با خواننده برقرار کند. این نکات معمولاً برای نویسندگان تازه‌کار گفته شده ولی معمولاً برای همه قابل استفاده است:

1. داستانی بنویسید که قبل از هر کسی حال خودتان را خوب کند: همیشه در زندگی هر کسی لحظات غم و شادی بسیاری وجود دارد. نویسنده باید بتواند این لحظات را طوری تعریف کند که همان تاثیر به همان اندازه روی دیگران نیز تاثیرگذار باشد. تنها کافی است که این لحظات را در زندگی خود پیدا کنید و بتوانید برای بقیه تعریف کنید. هرچند نویسنده هم ممکن است مثل بقیه آدم‌ها بخواهد خاطرات غمگین و دردناک خود را فراموش کند و یا اینکه چنین لحظاتی در زندگی نویسنده وجود نداشته باشد، در این صورت باید از تخیل خود استفاده کنید تا بتوانید به خوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. اگر با خواندن داستان خود حالتان بهتر می‌شود در آن صورت مطمئن باشید حال خواننده نیز خوب خواهد شد.

2. نقد‌پذیر باشید: این نکته ممکن است برای هر کسی خوشایند نباشد و ممکن است چالش‌های زیادی ایجاد کند ولی یادتان باشد که نویسنده قبل از هر کسی باید خودش را بشناسد تا بتواند افکار خود را به دیگران منتقل کند. درست است که همه شخصیت‌ها در داستان مثبت نیستند ولی نویسنده باید قبل از شخصیت پردازی، به اصلاح شخصیت خود بپردازد. یعنی اینکه قبل از پرداختن به زخم دیگران به مداوای زخم خود بپردازید.

3. توان خودتان را دست کم نگیرید: در هر شغل و پستی که قرار دارید فکر کنید بالاترین مقام را دارید. به عنوان یک نویسنده تازه‌کار فکر نکنید نمی‌توانید مثل نویسنده‌های باتجربه بنویسید. هیچ نویسنده‌ با تجربه‌ای در ابتدا نمی‌‌داند که نوشته‌هایش با استقبال روبرو می‌شود یا خیر. مطمئن باشید اگر قبل از نوشتن احساس ضعف کنید در نوشته‌هایتان منعکس خواهد شد و مطمئن باشید که خواننده به خوبی این ضعف را احساس خواهد کرد. تمام هنر یک نویسنده چیزی است که بتواند احساس خوب را به خواننده منتقل کند و اگر نتواند این احساس را منتقل کند، باید منتظر حالت معکوس آن باشد. 

منبع:ایبنا به نقل از کریتیوپن/مترجم : محمد حسن لو