تبیان، دستیار زندگی

دعوای بین روابط عمومی و واحد حقوقی

کارکنان بخش روابط عمومی باید کارکنان بخش حقوقی سازمان را از آخرین مسایل رسانه‌ای سازمان که نیاز به پاسخ سازمانی دارد مطلع سازند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
واحد حقوقی
به علاوه، حوزة اصلی اختلاف در هر سازمانی، اختلاف میان قسمت‌‌های مختلف روابط عمومی و بخشهای حقوقی آن است. وکلا عموماً ترجیح می‌دهند که در موقعیت‌های مختلف کمتر صحبت کنند. در حالی که کارکنان روابط عمومی نقش خود را از طریق ارایه دریایی از اطلاعات و خبرها دربارة سازمان به عموم مردم ایفاء می‌کنند، و این جنگی است که هیچ وقت پایان نخواهد یافت. همزمان با آن دانستن این نکته ضروری است که همکاری کارکنان بخش روابط عمومی  وبخش حقوقی مهمترین مساله در موفقیت یک سازمان می‌باشد.
در زمنیة اطلاع رسانی دربارة دعاوی قضایی، مذاکرات کاری، داد و ستدهای اقتصادی و نام گذاری محصولات باید توجه زیادی مبذول داشت. قوانین و مقرارت متعددی وضع شده که می‌‌توانند به مابفهمانند که چه چیزهایی بایدگفته شود و چه چیزهایی بهتر است ناگفته باقی بماند.
دادگاه مقرر کرده که از آگهیهای خبری و تبلیغاتی یک سازمان نیز می‌توان در دادگاه قانونی استفاده کرد؛ و به این علت است که اغلب، آماده کردن یک خبر یا آگهی و ارایه آن به یک مشاور حقوقی امر بسیار مهمی است. آگهی باید تا حد ممکن، اطلاعات مورد نظر را بیان کرده و واضح و مختصر و کوتاه باشد. موضوع چنین آگهیهایی معمولاً برای متقاعد کردن عموم بر این نکته است که سازمان در عین حال که اصطلاحات حقوقی را رعایت می‌کند باید از خود در برابر دعاوی قضایی محافظت کند.
روابط شما با مشاور قانونی خیلی خوشایندتر و سازنده‌تر خواهد شد اگر شما همواره با پیشرفت‌های جدید در ارتباط باشید. بدین منظور باید پرونده‌ای از تیترهای روزنامه‌ها و مجلاتی که درباره پیشرفت‌های حقوقی و مسایل مربوط به روابط عمومی است داشته باشید. این پرونده‌ها می‌توانند شامل راه‌‍ حل‌های جدید قانونی، جرایم تهمت و افترا، دعاوی تخلف در مشخصه‌های تجاری، اسامی کالاها و رأی دادگاه‌ها دربارة تجاوز به حقوق شخصی افراد باشد. به طور مثال، وظیفه شما این است که بدانید راهنمایی‌های جدید دربارة تجارت « سبز» ( در فصل‌های بعد توضیح داده می‌شود) ارایه شده است.
برای این که از همکاری و احترام متقابل میان بخشهای روابط عمومی و حقوقی سازمان خود اطمینان حاصل کنید در ذیل به برخی از راه‌حل‌های سازنده در این باره اشاره می‌کنیم:
1 ـ هر قسمت باید معرفی نامة کتبی از وظایفی که بر عهده دارد، داشته باشد.
2 ـ مدیران هر قسمت باید در مقام، مساوی بوده و به رییس سازمان و یا معاون وی گزارش را تحویل دهند.
3 ـ هر دو بخش باید در کمیتة حل اختلاف شرکت حضور یابند.
4 ـ مشاور حقوقی باید کارکنان بخش روابط عمومی را از آخرین مشکلات حقوقی سازمان آگاه سازد.
5 ـ کارکنان بخش روابط عمومی باید کارکنان بخش حقوقی سازمان را از آخرین مسایل رسانه‌ای سازمان که نیاز به پاسخ سازمانی دارد مطلع سازند.
6 ـ این دو بخش باید با یکدیگر متحد باشند نه مخالف.