تبیان، دستیار زندگی

زندگی نامه پرفسور لطفی زاده

پروفسور لطف الله عسکرزاده مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 زندگی نامه پرفسور لطفی زاده
پروفسور لطف الله عسکرزاده مشهور به لطفی زاده یا لطفی ع زاده، بنیانگذار منطق فازی و استاد دانشگاه برکلی در کالیفرنیا است.

زندگی و تحصیلات
او در سال 1921 میلادی (1299 خورشیدی) در باكو مركز آذربایجان شوروی متولد شد. لطفی‌زاده یك شهروند ایرانی بود؛ پدرش یك تاجر و نیز خبرنگار روزنامة ایرانیان و از اهالی اردبیل و مادرش فانیا کوریمان پزشک کودکان یهودی روس بود. لطفی تحصیلات ابتدائی خود را در همین شهر و به زبان روسی آغاز نمود. والدین لطفی درپی قحطی و نایابی که پیامد سیاست‌های اشتراکی سازی استالین بود، ناچار به ترک باکو و مهاجرت به ایران شدند.

وی در تهران در دبیرستان البرز و در دانشکده فنی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد استاد لطفی‌زاده از 10 تا 23 سالگی در ایران زندگی كرد. در سال 1942 با درجة کارشناسی مهندسی برق از دانشكده فنی دانشگاه تهران فارغ‌التحصیل شد. او در سال 1944 وارد امریكا شد و به دانشگاه MIT رفت و در سال 1946 درجة کارشناسی‌ارشد را در مهندسی برق دریافت كرد. در سال 1951 درجه دكترای خود را در رشتة مهندسی برق دریافت نمود و به استادان دانشگاه كلمبیا ملحق شد. سپس به دانشگاه بركلی رفته و در سال 1963 ریاست دپارتمان مهندسی برق دانشگاه بركلی را كه بالاترین عنوان در رشتة مهندسی برق است، كسب نمود. لطفی‌زاده انسانی است كه همیشه موارد مخالف را مورد بررسی قرار داده و به بحث دربارة آن می‌پردازد. این خصوصیت، قابلیت پیروزی بر مشكلات را به لطفی‌زاده اعطا نموده است.

  آغاز نظریه فازی
 در سال 1956 لطفی‌زاده بررسی منطق چند ارزشی و ارائة مقالات تخصصی در مورد این منطق را آغاز کرد.

پروفسور لطفی‌زاده از طریق مؤسسة پرینستون با استفن كلین آشنا شد. استفن كلین كسی است كه از طرف مؤسسة پرینستون، منطق چند ارزشی را در ایالات متحده رهبری می‌كرد. كلین متفكر جوان ایرانی را زیر بال و پر خود گرفت. آنها هیچ مقاله‌ای با یكدیگر ننوشتند، اما تحت تأثیر یكدیگر قرار داشتند.

لطفی‌زاده اصول منطق و ریاضی منطق چند ارزشی را فرا گرفت و به كلین اساس مهندسی برق و نظریة اطلاعات را آموخت. وی پس از آشنایی با پرینستون، شیفتة منطق چند ارزشی شد.

دهة 1960 دهة چالش كشیدن و انكار نظریه فازی بود و هیچ یك از مراكز تحقیقاتی، نظریه فازی را به عنوان یك زمینه تحقیق جدی نگرفتند.

نظریه فازی به وسیله پروفسور لطفی‌زاده در سال 1965 در مقاله‌ای به نام مجموعه‌های فازی معرفی شد. ایشان قبل از كار بر روی نظریه فازی، یك استاد برجسته در نظریه كنترل بود. او مفهوم «حالت» را كه اساس نظریه كنترل مدرن را شكل می‌دهد، توسعه داد.

عسگرزاده در سال 1962 چیزی را بدین مضمون برای سیستم‌های بیولوژیك نوشت: ما اساساً به نوع جدید ریاضیات نیازمندیم؛ ریاضیات مقادیر مبهم یا فازی كه توسط توزیع‌های احتمالات قابل توصیف نیستند.
وی فعالیت خویش در نظریه فازی را در مقاله‌ای با عنوان «مجموعه‌های فازی» تجسم بخشید.

مباحث بسیاری در مورد مجموعه‌های فازی به وجود آمد و ریاضیدانان معتقد بودند نظریه احتمالات برای حل مسائلی كه نظریه فازی ادعای حل بهتر آن را دارد، كفایت می‌كند.

استاد لطفی‌زاده پس از معرفی مجموعة فازی در سال 1965، مفاهیم الگوریتم فازی را در سال 1968، تصمیم‌گیری فازی را در سال 1970 و ترتیب فازی را در سال 1971 ارائه نمود. ایشان در سال 1973 اساس كار كنترل فازی را بنا كرد.

در سال 1962 لطفی‌زاده تغییرات مهم و اصلی را در مقالة «از نظریة مدار به نظریة سیستم» در مجلة IRE كه یكی از بهترین مجله‌های مهندسی آن روز بود، منتشر ساخت. در اینجا برای اولین بار عبارت فازی را برای چند ارزشی پیشنهاد داد.

اما در دهة 1970، به كاربردهای عملی نظریه فازی توجه شد و دیدگاه‌های شك‌برانگیز درباره ماهیت وجودی نظریه فازی مرتفع شد.

لطفی‌زاده پس از ارائة منطق فازی، در تمام دهة 1970 و دهة 1980 به منتقدان خود در مورد این منطق پاسخ می‌داد. متانت، حوصله و صبوری استاد در برخورد با انتقادات و منتقدان منطق فازی از خود بروز می‌داد، در رشد و نمو منطق فازی بسیار مؤثر بوده است، به طوری که رشد كاربردهای كنترل فازی و منطق فازی در سیستم‌های كنترل را مدیون تلاش و كوشش پروفسور لطفی‌زاده می‌دانند.

تئوری منطق فازی در یك نگاه
بر خلاف آموزش سنتی در ریاضی، او منطق انسانی و زبان طبیعت را وارد ریاضی كرد. شاید بتوان با دو رنگ سیاه و سفید مثال بهتری ارائه داد. اگر در ریاضی، دو رنگ سیاه و سفید را صفر و یك تصور كنیم، منطق ریاضی، طیفی به جز این دو رنگ سفید و سیاه نمی بیند و نمی شناسد. ولی در مجموعه های نامعین منطق فازی، بین سیاه و سفید مجموعه ای از طیف های خاكستری هم لحاظ می شود و به این طریق فصل مشترك ساده ای بین انسان و كامپیوتر بوجود می آید.

این منطق حدود چهل سال پیش در آمریكا توسط لطفی زاده پایه ریزی شد. و برای اولین بار در سال 1974 در اروپا برای تنظیم دستگاه تولید بخار، در یك نیروگاه كاربرد عملی پیدا كرد. با پیشرفت چشمگیر ژاپن در عرصه وسایل الكترونیكی، در سال 1990 كلمه "فازی" در آن كشور به عنوان "كلمه سال" شناخته شد.

سایر افتخارات
پروفسور لطفی زاده دارای بیست و پنج دکترای افتخاری از دانشگاه‌های معتبر دنیاست، بیش از دویست مقاله علمی را به تنهایی در کارنامه علمی خود دارد و در هیأت تحریریه پنجاه مجله علمی دنیا مقام مشاور را داراست. وی یکی از پژوهشگرانی است که دارای بیشترین یادکرد (Highly-Cited) در مقالات علمی دنیا می‌باشد. زاده تا اکتبر ۲۰۱۱، ۹۵۰ هزار یادکرد در گوگل اسکالر داشته است.

 زندگی نامه پرفسور لطفی زاده


بازنشستگی
پروفسور لطفی زاده به طور رسمی از سال ۱۹۹۱ بازنشسته شده‌است، وی مقیم سانفرانسیسکو است و در آنجا به پروفسور «زاده» مشهور است.  البته او پس از بازنشستگی همچنان فعالیت های علمی خود را در دانشگاه کالیفرنیا ادامه می دهد و به صورت مستمر در کنفرانس ها، سمینارها در شهرهای مختلف جهان شرکت کرده و سخنرانی می کند. در حال حاضر پرفسور لطفی زاده به عنوان استاد ممتاز مهندسی برق، مدیریت مرکز نرم افزار کامپیوتری دانشگاه برکلی را عهده دار است .پروفسور لطفی زاده به هنگام فراغت به سرگرمی محبوبش عکاسی می‌پردازد. او عاشق عکاسی است و تاکنون شخصیت‌های معروفی همچون رؤسای جمهور آمریکا، ترومن و نیکسون، رو به دوربین وی لبخند زده‌اند. سرگرمی دیگر پروفسور لطفی زاده، موسیقی است. او در اتاق نشیمن خود بیست و هشت بلندگوی حساس تعبیه نموده تا به موسیقی کلاسیک با کیفیت بالا گوش کند.
 
مطالب مرتبط:
زندگی نامه مهندس تیمور لکستانی، پدر برق ایران
پروفسور سامی ارول گلنبه
زندگی نامه نیکولا تسلا Nikola Tesla

منبع: http://iranianpath.com