تبیان، دستیار زندگی

تسکین تهوع بارداری

7 راه طبیعی درمان بیماری صبحگاهی

هیچ چیز مانند یک فنجان دمنوش زنجبیل بیماری صبحگاهی را از بین نمی‌برد. چای گیاهی مرکب از بادرنجبویه و نعناع، نیز برای کاهش تهوع مفید هستند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : زینب حکیمی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ضدتهوع
ممکن است شما از این موضوع که زندگی جدیدی در داخل بدنتان در حال رشد است احساس خوشایندی داشته باشید، اما به نظر می‌رسد فعل و انفعالات بدن در این دوران می‌تواند موجب بروز احساسات ناخوشایندی در شما شود. با توجه به این که چقدر دچار بیماری صبحگاهی یا ویار می‌شوید، حق دارید که از شرایط بارداری‌تان شاکی باشید. اما باید بگوییم که شما به راحتی می‌توانید این مشکل را با اعمال برخی استراتژی‌های آرام کننده حل و فصل کنید؛ اما این نکته را فراموش نکنید که ابتدا قبل از مصرف هرگونه داروهای خانگی در حین بارداری با پزشک خود مشورت نمایید.

در اینجا راه‌هایی برای مبارزه با بیماری صبحگاهی پیش رویتان قرار می‌دهیم:

1. دمنوش های گیاهی را امتحان کنید

* هیچ چیز مانند یک فنجان دمنوش زنجبیل بیماری صبحگاهی را از بین نمی‌برد. زنجبیل، همان گیاه تندی است که جلوی پیشرفت بسیاری از بیماری‌ها را می‌گیرد. برای تهیه این دمنوش گیاهی، 30 گرم ریشه خشک زنجبیل را در یک فنجان آب به مدت 15 تا 20 دقیقه بجوشانید. سپس آن را میل کنید.
* چای گیاهی مرکب از بادرنجبویه و نعناع، نیز برای کاهش تهوع مفید هستند. برای تهیه این چای از 1 تا 2 قاشق چای‌خوری از این ترکیب گیاهی خشک در هر فنجان آب گرم استفاده نمایید. با این وجود، اگر دچار سوزش سردل هستید، از مصرف چای نعناع اجتناب کنید.

تجربه بسیاری از زنان باردار نشان داده است که بوییدن یک تکه لیمو، به دلایلی ناشناخته، به تسکین بیماری صبحگاهی کمک می‌کند

* برای خودتان دمنوش برگ تمشک قرمز تهیه کنید. این گیاه برای برخی از مشکلات حاملگی، از جمله بیماری صبحگاهی، محبوب است و نشان داده شده است که ماهیچه‌های صاف رحم را آرام می‌کند. برای تهیه این چای، از 1 تا 2 قاشق چای‌خوری از این گیاه خشک در هر فنجان آب گرم استفاده کنید. اما با این وجود، قبل از مصرف آن با پزشک خود مشورت کنید. شواهدی وجود دارند که نشان می‌دهند برگ تمشک می‌تواند انقباضات رحمی را نیز سبب شود، بنابراین بهتر است حتماً با پزشک خود در این باره مشورت نمایید تا خطر سقط جنین شما را تهدید نکند.

یک نکته:
شاید شما نگران مصرف دمنوش های گیاهی در طی بارداری باشید. باید بگوییم روغن بعضی از گیاهان نباید در حین بارداری مورد استفاده قرار بگیرد. غلظت روغن گیاه در دمنوش‌های گیاهی بسیار کم است پس استفاده از آن‌ها امن است. هنگامی که یک گیاه در آب گرم قرار می‌گیرد، تنها مولکول محلول در آب از گیاه استخراج می‌شوند. همچنین روغن‌های ضروری بسیار سریع تبخیر خواهند شد. وقتی که یک فنجان دمنوش جوشانده دارید، اولین چیزی که تبخیر می‌شود، روغن ضروری است. این دو واقعیت در مجموع به این معنی است که پزشکی سنتی (طبیعی) می‌توانند این چای‌های گیاهی را به زنان باردار توصیه کنند. همان‌طور که در طی بارداری برای هر چیزی مانند خوردن و نوشیدن برنامه‌ریزی دارید، باید برای محافظت از خود و کودکتان در مورد مصرف این گیاهان با پزشک یا ماما مشورت کنید.

2. ادویه جاتی که تسکین می‌بخشند

* شربت زنجبیل (هم دمای اتاق) را مصرف کنید تا معده‌تان آرام شود. متأسفانه در شربت‌های زنجبیل تجاری به اندازه کافی زنجبیل وجود ندارد تا بتواند اثرگذار باشد و کسی نمی‌داند چرا این شربت برای برخی از مادران باردار به صورت تهوع‌آمیز عمل می‌کند! از شربت‌های زنجبیل گازدار استفاده نکنید، حباب‌های گاز موجود در این نوشیدنی‌ها تولید اسید معده را بیشتر کرده و موجب تشدید مشکلتان خواهد شد.
* جویدن رازیانه یا بادیان رومی، ناراحتی‌های معده را برطرف می‌کند. در مورد مصرف رازیانه با پزشک خود مشورت کنید.

3. مصرف ویتامین‌های گروه B را افزایش دهید

* در مطالعات انجام شده، ثابت شد زنانی که 25 میلی‌گرم ویتامین B6 را سه بار در روز (مجموعاً 75 میلی‌گرم در روز) به مدت سه روز مصرف کردند، تهوع و استفراغ حاملگی در آن‌ها کاهش پیدا کرد. اگر باردار هستید، مانند مصرف سایر ویتامین‌ها، بدون رضایت پزشکتان، ویتامین B6 مصرف نکنید.

4. بدنتان را هیدراته کنید

* آب بهترین دارو است! شگفت‌انگیز به نظر می‌رسد، زنانی که در هر ساعت یک لیوان آب می‌نوشند، بیماری صبحگاهی بسیار کمتری را تجربه می‌کنند. اگر در طول روز به اندازه کافی آب مصرف می‌کنید، ادرار باید تقریباً روشن باشد. اگر تیره رنگ است، یا بوی فوق‌العاده قوی دارد نشان دهنده این است که بدنتان دچار کم‌آبی است و باید آب بیشتری در طول روز بنوشید.
* اگر دچار استفراغ می‌شوید، خودتان را با میوه‌های یخ‌زده (یخی) درمان کنید. این به شما کمک می‌کند که قند از دست رفته بدنتان را جبران کنید. اگر میوه‌های یخی را با آب یخ زده درست کرده باشید، این به هیدراته شدن بدنتان نیز کمک خواهد کرد.

5. با مرکبات، احساس تازگی کنید

* تجربه بسیاری از زنان باردار نشان داده است که بوییدن یک تکه لیمو، به دلایلی ناشناخته، به تسکین بیماری صبحگاهی کمک می‌کند.
* نوشیدن آب‌لیمو به همراه آب یا هر نوشیدنی دیگر نیز می‌تواند تأثیرگذار باشد.
* کمی از پوست رنده شده گریپ فروت، پرتقال و یا نارنگی را به چایتان اضافه کنید تا احساس بهتری داشته باشید.


6. گرسنه نمانید

* در صبح، قبل از اینکه حتی از تختخواب بیرون بیایید، ممکن است بتوانید با خوردن چیزی از تهوع جلوگیری کنید. خوب است در کنار تخت خود چیزی مانند بیسکوییت بگذارید تا صبح از آن استفاده نمایید.
* در طول روز غذا بخورید. معده مقادیر کم مواد غذایی را بسیار راحت‌تر از وعده غذایی بزرگ تحمل می‌کند. در حقیقت، شما ممکن است بخواهید هر یک یا دو ساعت یک میان وعده داشته باشید تا وعده‌های غذایی‌تان را کوچک کنید. کره بادام زمینی بر روی برش سیب، چند آجیل یا یک یا دو تکه پنیر، انتخاب خوبی است.
* ویتامین‌هایی که باید در دوران بارداری استفاده شوند را همراه غذا مصرف کنید تا دچار مشکل نشوید.
* از مصرف غذاهای سرخ شده و چرب که سبب تهوع می‌شوند اجتناب کنید. علت این موضوع مشخص نیست اما شاید غذاهای چرب به آرامی هضم می‌شوند.

7. از عوامل محرک دوری کنید

* اگر در دوران بارداری به بو و عطر حساس هستید، در اتاق‌های دارای تهویه بمانید که بوی مواد غذایی، آشپزی و سیگار آزارتان ندهد.
* خوب است که از اعضای خانواده، دوستان و همکاران خود بخواهید که دندان‌های خود را به طور مرتب مسواک بزنند تا به تهوع ناشی از تنفس بدبو نینجامد. این حساسیت معمولاً از هفته دوازده تا چهاردهم ادامه می‌یابد، بنابراین شما برای همیشه این‌طور نخواهید بود.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.