تبیان، دستیار زندگی

به مناسبت بزرگداشت علامه امینی

علامه امینی چه خدمتی به تشیع کرد؟

علامه «عبدالحسین امینی» خودش خواست و انتخاب کرد که زندگی، شهرت و همه چیزش را بگذارد پای کتاب «الغدیر». کتاب که می‌گوییم ، چیزی مثل کتاب‌های عادی به ذهنتان نیاید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
علامه امینی

این نام و شخصیت با یاد و نام مولا علی (علیه السلام) گره خورده است، کسی که عمری را در مسیر ذکر و زنده کردن یاد اهل بیت و مکتب شیعه سپری کرد. بله! سخن از عالم بزرگ علامه امینی رحمة الله علیه است، مردی که به گفته خودش "تنها آرزویش این است که بتواند تمام عمر  را برای مظلومیت و غربت مولایش علی علیه السلام گریه کند".

کتابی که چنان با کلام وحی، کتاب قرآن کریم و روح قرآنی آمیخته شده که عبدالفتاح عبدالمقصود مصری نویسنده مشهور می‌گوید: علامه امینی به حق از قرآن هدایت می‌ طلبد.

شاید در این روزگار برای من و امثال من پذیرفتن و درک این حال و هوا کمی سخت باشد؛  شاید دلیلش این باشد که عاشق واقعی نشده‌ایم.

علامه امینی عاشق اهل بیت مخصوصاً امیر المؤمنین علی علیه السلام بود. وجودش از ولایت علی و اولاد علی علیه السلام پر شده بود.و همین عشق و علاقه او را در مسیر نگارش کتاب " الغدیر"،  کتابی در دفاع از مکتب مولایش علی علیه السلام و حقانیت شیعه قرار می دهد، کتابی که چنان با کلام وحی، کتاب قرآن کریم و روح قرآنی آمیخته شده که عبدالفتاح عبدالمقصود مصری نویسنده مشهور می‌گوید: علامه امینی به حق از قرآن هدایت می طلبد.خود علامه بارها می‌فرمودند: «هر گاه پشت میز می‌نشستم که الغدیر را بنویسم مثل این که امیرالمومنین علی علیه السلام را در کنار میز می‌دیدم که مطالب را به من دیکته می‌فرمود.(1)

در حقیقت زیباتر است این گونه بگوییم که علامه با نوشتن کتاب الغدیر بزرگترین خدمت را به شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده است؛ چرا که به تعبیر شهید مطهری "الغدیر، وسیله وحدت مسلمین است. بعضی خیال میکردند کتاب الغدیر ممکن است مایه ی افتراق بشود، اما  اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه وحدت دنیای اسلام است.
برادران اهل سنت ما هم می توانند در یک محیط خالی از پیش داوری به منابع غدیر مراجعه کنند؛ یا می پذیرند، یا نمی پذیرند. در هر دو صورت، چه بپذیرند و چه نپذیرند، این معنا مسلّم است که قضیه غدیر هیچ گونه جنگ و دعوای بین پذیرنده و نپذیرنده به وجود نمی آورد و اختلافات را ایجاب نمی کند.
برای شیعیان هم همین طور است. شیعیان هم خدا را شکر کنند که از طرف پروردگار به نعمت این اعتقاد و معرفت متنعم شدند. آن برادرهایی هم که این حقیقت را قبول نکردند، یا مراجعه نکردند، یا اطلاع ندارند و یا نتوانستند ذهن هایشان را قانع کنند، آنها هم اعتقادی ندارند. این، اختلاف و درگیری را ایجاب نمی کند." (2)


کسی که توجه‌اش در نماز کم است مشکل محبتی دارد

علامه امینی بسیار مراقب زبان بود. عقیده او بر این بود اساس خلقت بر محبت بنا شده است و در تعبیر ایشان تمام عبادات ناشی از محبت است؛ "هل الدین الا الحب؟". ایشان رابطه بین محبت به خدا و دوری از گناهان را این گونه توصیف می کند؛ هر چقدر محبت به خدا بیشتر باشد، از معاصی و گناهان بیشتر دوری می‌شود. کسی که توجه‌اش در نماز کم است مشکل محبتی دارد.(3)

با نماز شب و قرائت قرآن بسیار عجین بود،همواره پس از نماز صبح، مشغول قرائت قرآن می‌شدند. ایشان در ماه مبارک رمضان خود را برای روزه‌داری و عبادات از کارهای دیگر فارغ می‌کردند و در این ماه 15 ختم قرآن داشتند. چهارده ختم به نیت چهارده معصوم علیهم السلام و یک ختم به نیت پدر و مادر خود و در ماه‌های دیگر حداقل یک ختم قرآن داشتند.

این فرد، شیعه بی‌سوادی نمی‌شود

علامه امینی موضوع "زیارات" و "ادعیه" بدان گونه‌ که در مکتب تشیع مطرح شده را بسیار مهم و ارزشمند می‌دانستند و می فرمودند:" اگر کسی با این زیارات و ادعیه مانوس بشود و متوجه باشد که چه می‌خواند و فلسفه و حکمتش را بداند، کسی که زیارت جامعه کبیره را بخواند و بداند که چه می‌گوید این فرد، شیعه بی‌سواد نیست."

طعم شیرین معارف الهی را به کام مردم می‌چشاند

خدمت دیگری که این عالم بزرگوار به مردم داشتند این بود که در ایامی که در کربلا به زیارت حرم حضرت سیدالشهدا علیه السلام مشرف می‌شدند، هیچ گاه از راه اصلی نمی‌رفتند و همیشه به شکل ناشناس در میان روستاییان می رفتند و در آنجا به سخنرانی در باب معارف دین و اهل‌بیت علیهم السلام می‌پرداختند و بدین وسیله طعم شیرین معارف الهی را به کامشان می‌نشاندند.

کدام یک از اعمالتان موجب نجات شما شد؟

محمدهادی امینی فرزند علامه امینی می گوید: "پس از گذشت چهار سال از فوت پدر، در شب جمعه‌ای پدرم را در خواب دیدم،‌ او بسیار شاداب و خرسند بود، جلو رفتم و پس از سلام و دست‌بوسی گفتم: پدر جان! در آنجا چه عاملی باعث سعادت و نجات شما شد؟

علامه با نوشتن کتاب الغدیر بزرگترین خدمت را به شیعه و مکتب اهل بیت علیهم السلام کرده است. چرا که به تعبیر شهید مطهری الغدیر، وسیله‌ی وحدت مسلمین است. بعضی خیال می‌کردند کتاب الغدیر ممکن است مایه افتراق بشود، اما اگر درست فکر کنیم، درست عمل کنیم و سنجیده پیش برویم، کتاب الغدیر مایه‌ی وحدت دنیای اسلام است.

کتاب الغدیر یا سایر تألیفات شما یا تأسیس بنیاد و کتابخانه امیرالمؤمنین(علیه السلام)؟!
او اندک تأملی کرد و سپس فرمود: فقط زیارت اباعبدالله الحسین(علیه السلام)!
عرض کردم: شما می‌دانید اکنون روابط ایران و عراق تیره شده و راه کربلا بسته است، برای زیارت چه کنیم؟ فرمود: در مجالس و محافلی که جهت عزاداری امام حسین(علیه السلام) بر پا می‌شود، شرکت کنید تا ثواب زیارت امام حسین(علیه السلام) را به شما بدهند.
سپس فرمود: پسرجان! در گذشته بارها به تو یادآور شدم و اکنون نیز توصیه می‌کنم که زیارت عاشورا را به هیچ عنوان ترک مکن، زیارت عاشورا بخوان و آن را وظیفه خودت بدان، این زیارت دارای آثار، برکات و فواید بسیاری است که موجب نجات و سعادتمندی تو در دنیا و آخرت می‌شود."(4)


پی نوشت:
1- به نقل از حجت الاسلام علی‌رضا هادی‌زاده در گفتگو با خبرگزاری مهر
2- بیانات شهید مطهری در دیدار مردم قم در سالروز عید سعید غدیر خم
3- به نقل از خبرگزاری حوزه
4- تلخیصی از بیانات حجت الاسلام فرحزادی در برنامه سمت خدا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.