تبیان، دستیار زندگی

شکار تفریحی در اسلام حرام است

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم با اشاره به اینکه شکار برای تفریح در اسلام حکم حرمت دارد، گفت: اگر مجوز شکار برای کنترل جمعیت و حمایت از محیط زیست باشد مجوز اشکالی ندارد اما صدور مجوز برای گرفتن پول اشتباه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شکار

مسئله صدور مجوز برای شکار تفریحی شکارچیان ثروتمند خارج از کشور طی هفته‌های اخیر مطرح شده است. در ادامه رسانه‌‌ها به صدور مجوز برای شکارچیان آمریکایی توجه کردند به نحوی که گویی ملیت شکارچیان در نحوه شکار آنها و صدمه‌ای که به محیط زیست وارد می‌شود، نقش دارد!

البته مسئولان محیط زیست اعلام کردند از صدور مجوز برای شکارچیان آمریکایی خبری ندارند و هر کسی می‌تواند با پرداخت پول بیشتر برنده مجوز شکار قوچ ایرانی باشد.

در همین خصوص حجت‌الاسلام عزیزالله فهیمی، عضو هیئت علمی دانشگاه قم و نویسنده کتاب «مسئولیت مدنی ناشی از تخریب محیط زیست در فقه و حقوق ایران (مطالعه تطبیقی در حقوق فرانسه و اسناد بین‌المللی) در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ به این سؤال پاسخ داد که آیا از دیدگاه اسلام شکار برای تفریح جایز است؟ و گفت: در زمان امام صادق(ع) فردی نزد حضرت آمد و عنوان کرد می‌خواهم برای تفریح به شکار آهو بروم و از این شکار لذت ببرم، امام صادق(ع) فرمودند: پس نمازت را هم علی‌رغم اینکه مسافر هستی کامل بخوان چرا که که این سفر گناه و معصیت است. اگر برای تأمین معاشت شکار کنی نمازت قصر می‌شود اما به خاطر اینکه برای گناه به مسافرت می‌روی نمازت را کامل بخوان.

وی در پاسخ به این سؤال که صدور مجوز برای شکارچیانی که از خارج کشور صرفاً برای تفریح و شکار به ایران می‌آیند و محیط زیست به آنها مجوز می‌دهد چه حکمی دارد؟ گفت: کسانی که برای تفریح به شکار می‌آیند از نظر فقهی اگر فقط می‌خواهند محیط زیست را قلع و قمع کنند و برای تفریح شکار کنند حکم حرمت به خودش می‌گیرد.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم افزود: البته در مسئله تفریح، اگر محیط زیست تشخیص دهد که تعداد برخی حیوانات بیشتر شده و باید کنترل شود و اگر پشت این تصمیم فلسفه‌ای برای کنترل تعداد حیوانات متناسب با محیط زیست منطقه وجود داشته باشد نه برای گرفتن پول و راضی کردن دل برخی از کشورهای عربی و ... صدور مجوز درست است.

وی افزود: خداوند طبیعت را طوری قرار داده که خود به خود در یک چرخه تعداد حیوانات متعادل باشد و حتی در صورتی که در یک منطقه حیوان شکارچی وجود نداشته باشد و تعداد حیواناتی مثل آهو، قوچ و ... به حدی زیاد شود که به طبیعت زیان وارد کند، باید تعدادی حیوان شکارچی وارد آن منطقه کرد تا هم حیواناتی مثل آهو به تنبلی دچار نشوند و هم تعدادی از اینها را شکار کنند تا طبیعت به تعادل برسد و یا شکار در این منطقه را برای مدت محدود و تعداد محدودی آزاد اعلام می‌کنند.

دانشیار دانشکده حقوق دانشگاه قم تصریح کرد: اگر بر مبنای دید صحیح و کنترل جمعیت مجوز شکار صادر شود، حتی اگر برای تفریح صرف باشد، اشکالی ندارد اما اگر برای گرفتن پول و خوشگذرانی و حساب نشده باشد، مثل اینکه گفته شده قوچ‌ها آب زیاد می‌خورند و ... این حرف‌ها بی‌معنی و صدور مجوز اشتباه است.

منبع: ایکنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.