تبیان، دستیار زندگی

گزارشی از دوره ی میثاق طلبگی؛

«داستان آغاز یک پرواز»

هفتمین دوره میثاق طلبگی مدارس علمیه قم با شرکت هزار و ۲۰۰ نفر در مقاطع سیکل، دیپلم و لیسانس در مدرسه علمیه امام صادق (ع) تفرش آغاز شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
میثاق طلبگی
هفتمین دوره میثاق طلبگی مدارس علمیه قم، با شرکت 1 هزار و 200 نفر در مقاطع سیکل، دیپلم و لیسانس در مدرسه علمیه امام صادق (ع) تفرش از روز گذشته آغاز بکار کرد. این دوره‌ها به‌ صورت جداگانه برای سه مقطع مختلف تحصیلی برگزار می‌شود، افتتاحیه این دوره در روز 8 تیرماه، با حضور 120 نفر از مقطع سیکل کار خودش را در تفرش آغاز به کارکرد.

لحظه‌لحظه با طلاب جدیدالورود
ساعت 8 صبح روز 8 تیرماه، 3 اتوبوس ولوو سفید، قرمز و آبی‌رنگ، مدرسه عملیه شهید صدوقی قم را به مقصد مدرسه علمیه امام صادق (ع) تفرش ترک کردند. در این اتوبوس‌ها، 120 طلبه جدیدالورود مقطع سیکل مدارس علمیه قم حضور داشتند که برای گذراندن دوره 7 روزه میثاق طلبگی یا دوره توجیهی تربیتی آماده می‌شدند.

طلبگی از افتخارات زندگی من است
رهبر انقلاب در مورد منش و زندگی طلبگی فرمودند «من زی طلبگی را در دو جمله می‌توانم معرفی کنم: پارسایی باعزت و نظم در تحصیل و زندگی». ایشان دریکی از دیدارها، طلبگی را از افتخارات زندگی می‌دانند و معتقدند باید سعی کرد «در زندگی بر میثاق و عهدی که قولاً و فعلاً از دوران نوجوانی و جوانی باخدای متعال بستیم، پای بند باشیم و حفظ کنیم».

رهبر انقلاب فرمود: «از خداوند می‌خواهیم بر آن قول و عهدی که باخدای متعال بستیم، کمک کند تا بتوانیم میثاق را حفظ کنیم و در همین عالم طلبگی پیش برویم.» تابلوهای مسیر فاصله قم تا فرش را 100 کیلومتر تخمین زدند. برای رسیدن به این شهر نیاز بود از روستای تاج خاتون از توابع شهر دستجرد و شهر دستجرد عبور می‌کردیم.

راننده اتوبوس می‌گفت: اگرچه از این جاده، ماشین‌های سنگین عبور می‌کنند و روز پرتردی را خواهیم داشت؛ ولی بر اساس تجربه ساعت 30/10 در تفرش خواهیم بود. تجربه راننده درست بود چون اتوبوس بر اساس همان ساعت تعیین‌شده، به شهر تفرش رسید. دراتوبوس باز شد، طلبه‌های جوان یکی‌یکی با لبخند و البته بعضی با چاشنی طمأنینه همراه با کیف و پتو پیاده شدند. در مرحله اول بعضی از افراد دچار اضطراب به نظر می‌رسیدند، ولی به‌مرور زمان آرامش را یافتند. وقتی طلبه‌ها پیاده شدند،والدین طلاب، گوسفندی را برای ورود و چشم روشنایی‌شان قربانی کردند.

بر روی زغال داغ، اسپندی ریختند
بر روی زغال داغ، اسپندی ریختند، اسپندها هم انگار با بالا پریدنشان روی زغال، به طلبه‌های جوان، خوش‌آمد می‌گفتند و حضورشان را به مکتب‌خانه امام صادق (ع) جشن گرفته بودند و حتماً می‌گفتند (خوشا به حالشان). یکی از اساتید دوره میثاق، قرآن سبزرنگی را در دست گرفت و بالا برد تا طلبه‌ها با استعانت به قرآن از زیر آن عبور کنند، این حرکت با چاشنی صلوات و دعای فرج پررنگ‌تر شد.

چند قدم عقب‌تر، حجج‌اسلام والمسلمین ملکی، معاون تهذیب حوزه های علمیه و همتیان، قائم مقام وی، مشاوران و اساتید دوره، دست‌به‌سینه به طلبه‌های جوانی که برای اولین بار وارد حوزه می‌شدند و حوزه را از نزدیک می‌دیدند قرار بود مدتی به‌دور از هیاهوی بازی‌های جام جهانی، گرانی ها و دوری از پدر و مادر و احیاناً برادر و خواهر در حجره‌های 3 و 4 گوش و 8 و 6 متری زندگی کنند و زندگی طلبگی را تجربه نمایند، خوش‌آمد می‌گفتند.

میثاق طلبگی
در آینده چه آدم‌بزرگی خواهید شد
حجت‌الاسلام‌والمسلمین ملکی در مراسم افتتاحیه این دوره خطاب به طلاب جوان گفت: شما جوانان از امروزی که وارد حوزه شدید با عواملی مانند نظم، دیانت، تقوا و توجه به علم می‌توانید تشخیص دهید در آینده چه آدم‌بزرگ خواهید شد یا نه.

علاقه به طلبگی و حوزه
 به چهره نوجوان‌ها که نگاه می‌کردی، هنوز مو از صورتشان بیرون نیامده است، طلبه ای با موهای جوگندمی، انگار به‌زحمت کیفش را بلند می‌کرد. اگر کیف و پتو و این نوجوان را کنار هم می‌گذاشتی، ازنظر اندازه و قد، تنها تفاوتشان دو وجب و نصفی بود. نام او علی‌رضا، متولد سال 83 بود. می‌گفت: به طلبگی و حوزه علاقه زیادی دارد چون مدت‌ها درباره آن تحقیق می‌کنم و زندگی و منش علما را می‌خوانم.

این نوجوان حرف‌ها و تشویق‌های پدرش که روحانی بود، تصمیم برای آمدن به حوزه را بی‌تأثیر نمی‌دانست و معتقد بود سربازی امام زمان(عج) لیاقت می‌خواهد و امیدوارم خدا این لیاقت را به من عنایت کند. چون تازه از راه رسیده بودنمی خواستم خسته‌اش کنم.

کیف‌های تلمبار شده
طلبه‌ها برای اینکه به نمازخانه، محل تجمع می‌رسیدند می‌بایستی از چند حیات و کنار مدرس‌های 35 متری که 4 ردیف در کنار و روبروی هم درست‌شده بودند، عبور می‌کردند. مدیر اجرایی، همه طلبه‌ها را در نمازخانه مدرسه علمیه جمع کرد. طلبه‌ها وقتی وارد نمازخانه حوزه علمیه امام صادق(ع) شدند، کیف‌ها و پتوها را روی‌هم ریختند تا اینکه کوله‌ای از کیف و پتو درست‌شده بود. همه روی زمین نشستند، جوانی که هنوز نیامده بود و چند ساعت از دوری والدینش نگذشته بود، در گوشه‌ای، موبایل را بیرون آورد و به مادرش زنگ زد، انگار ناراحت و دل‌تنگ و بعد قطرات اشکش جاری شد. باکمی صحبت، ظاهراً مادر حرف‌های امیدوارکننده‌ای زد، دلداری و آرمش داد.

این طلبه بعد از تمام شدن حرف‌هایش با مادرش، آرام شد و مانند سایر افراد در کناری به دیوار تکیه داد و به حرف‌های مدیر که در حال خوش‌آمد گویی و تقسیم حجره به تعداد هرکدام 4 نفره بود، گوش می‌داد.

میثاق طلبگی

نوجوانی که سر توی کتاب گذاشته بود
محمدحسن، 14 ساله، هنوز نیامده سر توی کتاب گذاشت و می‌خواست خودی نشان دهد و بگوید من از روحیه قوی برخوردارم و اهل مطالعه‌ام و می‌خواهم از همه لحظات عمرم مفید استفاده کنم. این طلبه نوجوان راز موفقیت را در مطالعه و توکل بر خدای متعال برای گرفتن آرمش عنوان کرد و گفت: خدا را شکر که لایق مدال پرافتخار طلبگی شدم که شخصیت‌هایی مانند امام راحل‌ها و شهید مطهری‌ها بر گردن خود آویختند و به آن افتخار می‌کردند.

دوره میثاق طلبگی
حجت‌الاسلام اسلامی، مجری دوره میثاق طلبگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه عنوان کرد: تا قبل از 7 سال پیش، به‌جای میثاق طلبگی، دوره اختبار سه ماه در مدارس علمیه برگزار می‌شد، بعد از کش‌وقوس‌های فراوان و مشکلات این طرح، دوره جدیدی به نام میثاق طلبگی در حوزه و در معاونت حوزه‌های علمیه طراحی شد.

وی عنوان کرد: از آغاز این دوره که امروز شاهد برگزاری دوره هفتم طرح توجیهی تربیتی مدارس علمیه قم در تفرش هستیم، درعین‌حال که آثار تربیتی دوره دوچندان شده، آسیب و مشکلات در این دوره ها برطرف شده است. حجت‌الاسلام اسلامی افزود: در این طرح، مسئولین حوزه به دنبال شناسایی طلاب جدیدالورود، شناخت از شخصیت علمی، اخلاقی و تهذیبی طلبه‌های نوجوان خواهند بود و درعین‌حال این نوجوانان هم از حوزه شناخت بهتر به دست خواهند آورد.

مجری دوره میثاق طلبگی معاونت تهذیب حوزه‌های علمیه افزود: ازجمله برنامه‌ها در این ایام 15 روز، ارائه برنامه‌ای مشاوره‌ای به‌وسیله مشاوران، تقویت و اصلاح انگیزه، ایجاد حس وظیفه شنایی، سازگاری با محیط حوزه و حجره نشینی، شناسایی نفرات بهتر، برگزاری حلقه‌های تربیتی در 8 گروه برای شناسایی اخلاقی و روحیات افراد، برگزاری درس اخلاق به‌وسیله اساتید اخلاق حوزه، ازجمله حجج‌الاسلام والمسلمین قائمی، عالم زاده نوری، اسلامیان، همتیان، برگزاری گعده‌های اخلاقی، برگزاری حلقه‌های انس، اصلاح و تعدیل ذهنیت‌ طلبه‌های جدیدالورود نسبت به حوزه و روحانیت است.

آشنایی با شرایط دوره
حجت‌الاسلام والمسلمین  علی‌اصغر همتیان، یکی از اساتید این دوره، افزود: در این دوره ها طلبه نوجوان با چگونه زندگی کردن و زیستن در حجره، بانظم و اهمیت آن، چگونه برنامه‌ریزی تحصیلی برای آینده بهتر، چگونه استفاده کردن از فرصت‌ها، برخی افراط‌ وتفریط در حوزه در بخش عبادت و امور معنوی، مباحثه در بحث‌های آزاد در حوزه آشنا می‌شود.

وی عنوان کرد: مشاورین در این دوره ها در تلاش خواهند بود تا طلاب جدیدالورود را با ذهنیت‌هایی که در مورد حوزه و روحانیت مطرح است، آشنا کنند وبِه رفع این ذهنیت بپردازند. از دیگر برناهای این دوره میثاق طلبگی می‌توان به موضوعاتی مانند برنامه پرسش و پاسخ، ورزش و حضور در نماز جمعه عنوان کرد.

انگیزه، هدف و باور، رازهای موفقیت
محمدصادق، محمدحسن و احمد، از دیگر طلبه‌های جدیدالورود به حوزه بودند که در این دوره شرکت کرده بودند. محمدحسن وقتی حرف می‌زد، سخن از کلماتی مانند انگیزه، هدف و باورهای دینی می‌کرد.معلوم بود از خانواده‌های تحصیل‌کرده است.از حرف‌هایش مشخص شد والدین این نوجوان هر دو دانش‌آموخته حوزه و از فرهیختگان حوزه می‌باشند. وی افزود: آمدن به حوزه نیاز به انگیزه، هدف کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت دارد که دارم. محمدحسن گفت: هدف کوتاه‌مدت، آمدن به حوزه بود که الآن به آن رسیدم، در کوتاه‌مدت قصد تحصیل و در بلند می‌خواهم از فرهیختگان حوزه شوم و با تلاش و انگیزه‌ای که در خود سراغ دارم، قطعاً به آن خواهم رسید.

میثاق طلبگی

از مدت‌ها قبل در فکر آمدن به حوزه بودم
محمدصادق گفت: والدینم دانش‌آموخته حوزه هستند. از مدت‌ها قبل در فکر آمدن به حوزه بودم و با صحبت‌های که از قبل با پدرم که روحانی است داشتم، تصمیم را برای آمدن در حوزه گرفتم تا بتوانم مانند پدرم شخص مفیدی باشم.

نقش معلم در هدایت
احمد آقای گل هم پدرش راننده تاکسی است. از معلم تربیتی خودش در مدرسه تشکر کرد که این راه را به او نشان داد. می‌گفت: معلم پرورشی با دلسوزی و علاقه‌ای که به من داشت و باپشتکاری که در من دید، راهی را جلوی من گذاشت که خیلی به آن فکر می‌کردم، ولی جرأت ابراز آن را نداشتم و الآن خوشحالم که با سایر دوستانم در این دوره هستم و شرایط حجره نشینی را تجربه خواهم کرد.

میثاق نامه طلبگی
در پایان دوره «میثاق نامه طلبگی» قرائت خواهد شد. در بخشی از این میثاق نامه آمده است اینکه در پیشگاه خداوند متعال و ارواح مقدس انبیای عظام و امامان معصوم(علهیم السلام)، با خدای خود میثاق می‌بندم که در راه تهذیب نفس، فراگیری علوم دینی و خدمت صادقانه به اسلام ناب و مذهب تشیع علوی از هیچ تلاشی فروگذار نباشم و در مسیر پاسداری از حریم دین و احکام اسلامی تمامی سعی خود را بذل نموده و تحت عنایات حضرت ولی‌عصر(عج) با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری(دامت برکاته) و مراجع عظام تقلید همواره در طول حیات خویش، خادم راستین مکتب جعفری(ع) و سرباز فداکار حضرت بقیه‌الله الاعظم(عج) باشیم.

پایان دوره
تاکنون 6 دوره میثاق طلبگی برگزارشده است و اکنون شاهد برگزاری دوره هفتم هستیم. از این 7 دوره، 5 دوره در حوزه علمیه امام صادق(ع) تفرش دو دوره ابتدایی آن در حوزه علمیه قمصر کاشان برگزارشده است.

برگزاری دوره به‌صورت متمرکز در سایر مدارس کشور
همچنین دوره توجیهی تربیتی به‌صورت متمرکز در حوزه‌های علمیه سراسر کشور در حال برگزاری است و همه استان‌ها، به همراه مدارس علمیه استان قم، این دوره را دریکی از مدارس علمیه به مدت 15 روز برای سه مقطع تحصیلی به اجرا خواهند گذاشت.



منبع: خبرگزاری رسمی حوزه