تبیان، دستیار زندگی

حجاب در اماکن متبرکه

اماکن متبرکه محل هایی است که در آن دنیای مادی به عالم معنوی متصل می شود و انسان های حیران و تشنه معنویت، مقصود و گمشده خود را در این اماکن می جویند. ازاین رو لازم است شرایط فراهم شود که بیشترین تأثیر معنوی حاصل شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاب در اماکن متبرکه

سوال

چه اصرار هست که در اماکن زیارتی مثل قم و مشهد برای ورود به حرم مطهر باید با چادر باشد؟

پاسخ

اماکن متبرکه یکی از بهترین مکان هایی است که از طریق آن ها، انسان می تواند به خدا نزدیک شده و با او در ارتباط و مواجهه باشد.

به عبارت دیگر از طریق این اماکن مقدس است که انسان می تواند به درگاه خدا راه یابد و حضور او و ارتباط با او را صمیمانه حس و تجربه کند.

اماکن متبرکه محل هایی است که در آن دنیای مادی به عالم معنوی متصل می شود و انسان های حیران و تشنه معنویت، مقصود و گمشده خود را در این اماکن می جویند. ازاین رو لازم است شرایط فراهم شود که بیشترین تأثیر معنوی حاصل شود.

در فرهنگ اسلامی از کسانی که وارد مکان های مقدس می شوند خواسته شده که اعمال خاصی از قبیل: غسل، وضو، لباس پاک و آراسته و با حالت توبه و راز و نیاز ورود پیدا کنند[1] که همه این ها حاکی از تأکید بر حفظ فضای معنوی این اماکن می باشد. لذا وظیفه تک تک افراد به ویژه زائران آن است که در حفظ این فضای معنوی کوشا بوده و زمینه بهره بردای دیگر زائران از این اماکن ملکوتی بیشتر فراهم نمایند.

متأسفانه برخی از زنان بدون توجه به جایگاه و شأن این اماکن با پوشش های نامناسب خود، خواسته یا ناخواسته فضایی را ایجاد می نمایند که زائران را از معنویت حاکم بر این اماکن دور کرده و حتی زمینه گناه دیگر زائران را فراهم می نماید.

تصور نمایید فردی را که با هزاران آرزو پس از سالیان متمادی توفیق زیارت امام رضا (علیه السلام) برای او فراهم گردیده، اما به جای حضور قلب و توبه و انابه و درخواست حاجات دنیوی و اخروی خود، با صحنه هایی از انواع و اقسام قیافه های آرایش شده و با لباس و کفش های تحریک آمیز مواجه می شود. آیا به نظر شما دیگر توجه و حضور قلبی برای این فرد به ویژه اگر جوان باشد باقی خواهد ماند؟!

ازاین رو مسئولین و خادمان اماکن متبرکه جهت فراهم نمودن هرچه بهتر فضای معنوی اماکن متبرکه از زنان و دختران می خواهند که به وسیله چادر، حجاب خود را به طور کامل رعایت نمایند.

علاوه بر این که ورود در حرم به نوعی حضور در بارگاه ملکوتی اولیای الهی و امامان معصوم (علیهم السلام) است و رعایت احترام و ادب اقتضا می کند آن چه مورد رضایت آن بزرگواران است رعایت شود و از آنچه نزد آن بزرگان ناخوشایند است دوری شود تا شرایط لطف و عنایت و استجابت دعا بیشتر فراهم شود.

پی نوشت:
[1] . برگرفته از مقاله: اماكن مقدس؛ آئینه وحدت، نویسنده: غلامرضا اكرمى
http:// www. aviny. com/ occasion/ ahlebeit/ payambar/ 71 rabi/ 98/ AmakeneMoghadas. aspx


منبع: پایگاه حوزه / موسوى، سیدحسن‏؛ دفتر: 60 (نگاهی دوباره به مسئله حجاب)، ص: 105
 

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.