تبیان، دستیار زندگی

کسانی که فشار قبر ندارند !!!

روایتی از پیغمبر(صلی الله علیه وآله و سلم) نقل شده که این روایت، روایت بسیار زیبایی است که فرمودند: محبت من و محبت اهل بیتم در هفت موطن و در هفت جایگاه برای بندگان خدا نافع و مفید است. این مواطن، مواطن بسیار سخت و وحشتش بسیار بزرگ است. یکی از این مواطن هنگام مرگ، یکی در قبر، یکی هنگام نشر و برانگیخته شدن، یکی هم زمانی است که نامه اعمال را به دست انسان می دهند و دیگری هنگام حسابرسی انسان است. از این روایت چنین فهمیده می شود که هنگام مردن و در قبر به داد انسان می رسند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فشار قبر

اینکه می گویند هنگام سوال و جواب در قبر، ائمه(علیهم السلام) به کمک شیعیان می آیند و یا هر کسی که شب جمعه از دنیا برود فشار قبر ندارد آیا صحیح است؟

نکته اول: روایات فراوانی از اهل بیت (علیهم السلام) نقل شده که می فرمایند ما از برزخ شما می ترسیم زیرا ما در قیامت هستیم و شما در قیامت به شفاعت پیامبر(صلی الله علیه وآله و سلم) و اهل بیت(علیهم السلام) از مخمصه نجات پیدا می کنید ، اما نسبت به برزخ شما نگرانیم .
از این روایات چنین فهمیده می شود که در عالم برزخ انسان خود باید کارهایش را انجام بدهد یعنی خود انسان و آن اعمالی که از سوی دیگران برای او انجام می شود او را نجات می دهد.
نکته دوم : یک وقت می گوییم خود اهل بیت(علیهم السلام) در هنگام سوال و جواب نکیر و منکر به انسان کمک می کنند اما یک وقت می گوییم آیا ولایت و محبت اهل بیت (علیهم السلام) موثر هست؟ پاسخ بخش دوم سوال صد در صد مثبت است، ولایت اهل بیت (علیهم السلام) در چهره ملکوتیش در قبر حاضر می شود و از انسان دفاع می کند.
از این روایات چنین فهمیده می شود که در عالم برزخ انسان خود باید کارهایش را انجام بدهد یعنی خود انسان و آن اعمالی که از سوی دیگران برای او انجام می شود او را نجات می دهد
هر حادثه ای که انسان را تهدید بکند چهره ملکوتی محبت و ولایت اهل بیت (علیهم السلام) همه جا همراه انسان هست. وقتی که انسان از دنیا می رود پنج تا صورت او را محاصره می کنند. یکی سمت راست، یکی سمت چپ، یکی بالای سر، یکی پایین پا، یکی هم اشراف بر همه دارد. آن که بر همه اشراف دارد سوال می کند شما چه کسانی هستید؟
آن که سمت راست است می گوید من نماز این شخص هستم. دیگری می گوید من زکات او هستم و دیگری می گوید من حج او هستم، من روزه اش هستم. اینها از او می پرسند شما چه کسی هستی که از همه ما با شکوهتر، بزرگتر، با عظمت تر و زیباتری؟ می گوید من ولایت این شخص هستم، پس از صاحب خودتان دفاع بکنید. هر جا حادثه او را تهدید کرد شما دفاع بکنید و هر جا هم که شما ماندید من هستم زیرا او چون قویتر از همه هست و اشراف بر همه دارد دفاع می کند.
این شبیه همان روایت است که در مورد سوال نکیر و منکر داریم. آنجا آدم را حفظ می کنند. اما اینکه مراد از اهل بیت این باشد که انفاس قدسیه اهل بیت (علیهم السلام) آنجا حضور داشته باشند در روایات اشاره ای نشده ولی تأکید می کنم محبت و ولایتشان هست.
روایتی از پیغمبر(صلی الله علیه وآله و سلم) نقل شده که این روایت، روایت بسیار زیبایی است که فرمودند: محبت من و محبت اهل بیتم در هفت موطن و در هفت جایگاه برای بندگان خدا نافع و مفید است. این مواطن، مواطن بسیار سخت و وحشتش بسیار بزرگ است. یکی از این مواطن هنگام مرگ، یکی در قبر، یکی هنگام نشر و برانگیخته شدن، یکی هم زمانی است که نامه اعمال را به دست انسان می دهند و دیگری هنگام حسابرسی انسان است. از این روایت چنین فهمیده می شود که هنگام مردن و در قبر به داد انسان می رسند.

نکته سوم: آنچه که در روایات هست اینکه هنگام مردن ، اهل بیت(علیهم السلام) به بالین انسان مومن می آیند. در توحید صدوق و در اکثر کتاب های روائی نقل شده که در هنگام احتضار و وقتی که مومن در حال جان کندن هست یک ندائی او را مخاطب قرار می دهد و به او می گوید: " یا ایتها النفس المطمئنة، ای کسی که به آرامش رسیدی ... تو از خدا راضی هستی خدا هم از تو راضی هست" ، " فادخلی فی عبادی، برو داخل بندگان من ".
وقتی نگاه می کند چهارده معصوم(علیهم السلام) را بالا سر خودش می بیند که به بالینش آمده و به او گفته می شود برو داخل بندگان من "، " وادخلی جنتی، به اتفاق بندگان من برو داخل بهشت من " البته این مطالب در مورد مومن صادق است.
روایت مشهوری از امام علی(علیه السلام) نقل شده و مرحوم سید حمیری هم آن را به شعر سروده و مضمون آن این است که هر کسی بخواهد بمیرد من را می بیند چه منافق باشد، چه مومن .
روایات در این زمینه زیاد هست اما درباره قبر روایتی نداریم که هنگام سوال نکیر و منکر اهل بیت (علیهم السلام) حضور داشته باشند جز اینکه مراد ولایت و محبتشان باشد که همانطور که اشاره شد هست.

اهل بیت(علیهم السلام) در هنگام سوال نکیرین حضور ندارند

خلاصه این شد که اهل بیت(علیهم السلام) در هنگام سوال نکیرین حضور ندارند و اینکه در هنگام سوال و جواب قبر به کمک شیعیان می آیند چنین مطلبی را نداریم بلکه عکس آن را داریم که به شیعیان می فرمودند: شما به فکر برزخ خودتان باشید زیرا ما در قیامت هستیم و شما در قیامت مشکلی نخواهید داشت. اما اگر مراد ولایت یا محبت اهل بیت(علیهم السلام) باشد باید گفت چهره ملکوتی ولایت اهل بیت(علیهم السلام) در قبر و در هنگام سوال نکیر و منکر حضور دارند و انسان را از هر مشکلی حفظ می کنند .
در عالم برزخ نیز گرفتاری های فراوانی انسان را محاصره می کنند که این چهره ها و صورت های برزخی اهل بیت (علیهم السلام) و نماز و زکات و اینها که چهره های بسیار زیبا و نورانی هم هستند مدافع انسان می باشند.
در این زمینه حدود سی روایت نقل شده از جمله: " إن الاسلام علی خمس " اسلام بر پنج چیز استوار است، علی الصلاة و الزکاة و الصوم و الحج و الولایة و لم تناد شیء کما نودی بالولایة" در بعضی از روایات دارد که از امام سوال کردند در بین این پنج تا کدامیک افضل هست؟ فرمود: " أفضلهنّ الولایة ، برترین آنها ولایت است چون ولایت کلید بقیه است . " والوالی هوالدلیل الیهنّ ، والی راهنمای مردم به سوی آن چهار چیز دیگر است. همان طور که در دنیا این گونه است، در برزخ و در قیامت هم همین طور است.

این ولایت نقش خودش را هم در عالم قبر و هم در عالم برزخ ایفا می کند

در پاسخ به اینکه هر کس شب جمعه از دنیا برود آیا فشار قبر یا سوال و جواب ندارد؟ باید گفت نسبت به فشار قبر این سخن صحیح است و روایات فراوانی هم وجود دارد اگرچه دو قید در آن روایات دیده می شود یکی اینکه مومن باشد ، دیگر اینکه بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه باشد.
سوال قبر از غیر از معصومین و پیامبران عمومی است و از همه سوال می شود خواه روز جمعه مرده باشد یا زمان دیگری مرده باشد، چه مقامش بالا باشد چه نباشد
از امام صادق (علیه السلام) نقل شده که فرمود: " اگر کسی بین ظهر پنجشنبه تا ظهر جمعه بمیرد و از مومنین باشد خداوند او را از فشار قبر حفظ می کند."
اما اینکه سوال و جواب هم نخواهد داشت پاسخ منفی است زیرا سوال و جواب عام است. بعضی از علمای کلام معتقد هستند که سوال و جواب نسبت به پیغمبران و ائمه هم هست. اما اکثراً معتقد هستند که آن ها سوال و جواب نکیرین را ندارند چون فرض این است که آنها مقامشان از نکیرین بالاتر است. ضمن اینکه از خودش می خواهد سوال کند که پیغمبر تو و امام تو کیست؟ طبیعی است که خودش پیامبر و امام است.
به هر حال ما معتقدیم که از آنها سوال نمی کنند ولی سوال قبر از غیر از معصومین و پیامبران عمومی است و از همه سوال می شود خواه روز جمعه مرده باشد یا زمان دیگری مرده باشد، چه مقامش بالا باشد چه نباشد.
پس نسبت به فشار قبر روایاتی داریم که کسانی که در این زمان مرده و مومن باشند (تأکید می کنم قید مومن در روایات قابل توجه است) فشار قبر ندارند اما سوال و جواب نکیرین را دارند.


منبع : رادیو معارف / استاد محمدی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.