تبیان، دستیار زندگی

قدی بلندتر با تغذیه‌ای بهتر

راه‌های افزایش ترشح هورمون رشد

در این مقاله سعی نموده‌ایم به‌طور اجمالی، تلفیقی از موضوعات بیان شده و نظرات قابل قبول اکثریت متخصصان و پژوهشگران داشته باشیم. باهم مهمترین رهنمودها جهت افزایش قد را مرور می‌نماییم.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رشد قدی
 جمع بندی توصیه‌های افزایش دهنده طبیعی ترشح هورمون رشد به شرح ذیل است:

* تغذیه سالم در 1000 روز اول زندگی

بیشترین رهنمودها به نقش غیر قابل تردید یک برنامه تغذیه متناسب و متعادل و متنوع است که دربردارنده تمامی درشت و ریزمغذی‌های مورد نیاز در هزار روز اول زندگی (270 روز دوران حاملگی و سال‌های اول در ایام رویانی و جنینی و نوزادی و کودکی) باشد. در حقیقت در هزار روز اول، برای تمام عمر برنامه‌ریزی بنیادی صورت می‌پذیرد.
البته بهره‌مندی از یک سبک زندگی مناسب و تغذیه متعادل علاوه بر این دوران در نوجوانی و جوانی و تمامی دوران زندگی جهت رشد و بالندگی و جان و توان مقابله با تقابلات محیطی و افزایش امید به زندگی طولانی در تمامی برهه‌های زندگی لازم می‌باشد زیرا که کلیه سنگ بنای ساختاری – هدایتی و تأمین انرژی را برای فعالیت‌های ارگان‌های حیات بخش غیرارادی و ارادی و رشد و ترمیم را در قالب تأمین پروتئین و انواع اسیدآمینه‌های ضروری و غیرضروری، ویتامین‌های محلول در آب و چربی- مواد معدنی ساختاری و حمایتی و کربوهیدرات‌ها (تک، دو و چندقندی) و اسیدهای چرب (دارای یک و چند باند مضاعف اشباع نشده را در حد متعادل در هر برهه‌ای از سنین مختلف را تأمین می‌نماید.
البته مایعات و آب سالم و گوارا، میان وعده‌های بین روز و عصرانه و قبل از خواب و گنجانیدن چهار گروه اصلی در جیره روزانه (نان و غلات و سبزیجات و میوه‌های گوناگون در هر فصلی از سال و شیر و لبنیات و گوشت‌های قرمز و سفید (ماکیان و آبزیان) و یا جایگزین نمودن آن‌ها از طریق تلفیق حبوبات و غلات و تخم مرغ و انواع دانه‌ها و مغزهای روغنی در حد نیاز در هر برهه‌ای از روند زندگی از اهم واجبات می‌باشد.

* نقش خواب به‌موقع، راحت و عمیق

یکی از عوامل مهم تأثیرگذار، ترشح کافی هورمون رشد است که چند ساعتی بعد از خواب عمیق رخ می‌دهد.
کودکان و نوجوانان و جوانان حتی میانسالان و سالمندانی که طالب رشد و بالندگی و ترمیم و بازسازی و سم زدایی و پویایی جسم و فکر و اندیشه خود می‌باشند باید از شب بیداری و روز خوابی‌ها پرهیز نمایند.
هیچ عاملی جایگزین یک خواب راحت و عمیق زودهنگام بعد از غروب آفتاب نمی‌گردد.

* تنفس عمیق و صحیح و تأمین اکسیژن کافی بدون آلودگی

از جمله مهم‌ترین فاکتورهای زندگی و ادامه حیات با نشاط و سالم، تنفس عمیق و صحیح و تأمین اکسیژن کافی بدون آلودگی می‌باشد. باید سعی شود که در هر دم و بازدم (در هوای آزاد که عاری از ریزگردها و گازهای سمی بوده) علاوه بر استفاده از ظرفیت کامل ریه‌ها با تنفس عمیق، تنفس شکمی را نیز با کشیدن دیافراگم به داخل شکم و افزایش حجم هواگیری ریه‌ها، اکسیژن کافی را به تک تک سلول‌ها هدایت و گاز کربنیک آن‌ها را گرفته با بازدم کامل به بیرون از بدن هدایت نمود.

کودکان و نوجوانان و جوانان حتی میانسالان و سالمندانی که طالب رشد و بالندگی و ترمیم و بازسازی و سم زدایی و پویایی جسم و فکر و اندیشه خود می‌باشند باید از شب بیداری و روز خوابی‌ها پرهیز نمایند


* ورزش‌های کششی

گرچه هر نوع فعالیت و ورزش‌های مختلف برای توانمند ساختن عضلات و ارگان‌ها بسیار مفید و تأثیرگذار می‌باشد، اغلب پژوهشگران عرصه سلامتی به ورزش‌های کششی بهای بیشتری می‌دهند.
به‌کارگیری ورزش‌های کششی و پرشی سبک بدنی در دوران رشد تأثیر زیادی در افزایش قد دارند و موجبات افزایش طولی ستون مهره‌ها و استخوان‌های بلند را فراهم و به افزایش ترشح هورمون رشد نیز کمک می‌نمایند.

* شنا

شنا یکی از ورزش‌های تأثیرگذار بر سرعت بخشیدن به روند افزایش رشد قدی تلقی می‌شود البته اگر به مدت معین و به‌دفعات در طول هفته از سال‌های کودکی آغاز و ادامه داده شود.
فرم‌های مختلف شنا بهترین وسیله به‌کارگیری تمامی عضلات بدن و تقویت آن‌ها می‌باشد و فعالیت‌های ورزشی خارج از آب بر استحکام و تراکم استخوان‌های تشکیل دهنده اسکلت می‌انجامد.

* تقویت اعتمادبه‌نفس

پرورش و تقویت اعتماد به نفس یکی از مهم‌ترین فاکتورهای مؤثر در هر زمینه‌ای می‌باشد.
افرادی که همه چیز دارند ولی فاقد اعتمادبه‌نفس و خودباوری هستند در عرصه زندگی حتی در دستیابی کامل به زمینه‌های ژنتیکی و موروثی خود از آغاز زندگی موفق نخواهند شد. از این رو در پرورش خودباوری و تقویت اعتماد به نفس غنچه‌های زندگی‌مان سعی کافی و کوشش وافی باید به عمل آوریم.

* سبک زندگی و منش غذا خوردن

از آغاز تغذیه تکمیلی و تمام دوران کودکی و نوجوانی سبک زندگی و منش غذا خوردن را به کودکان آموزش باید داد.
عدم تعجیل در غذا خوردن، جویدن کامل غذاها و عادت به قبول و میل کردن سبزیجات خام و پخته و میوه‌های رنگارنگ و متنوع و دوری از مصرف هله‌هوله و نوشابه‌های رنگارنگ در دستیابی به ظرفیت‌های کامل به ارث رسیده تأثیرگذار خواهد بود.

* عادت دادن کودکان به نوشیدن آب

یکی از وظایف آب، افزایش میزان سوخت و ساز یا متابولیسم بدن می‌باشد. نوشیدن آب به‌موقع و بجا در طول شبانه روز امکان هضم و جذب بدن را افزایش می‌دهد.
مواد مغذی محلول در آب، میلیاردها سلول‌های تشکیل دهنده و سازنده بافت‌های تخصصی و ارگان‌های ساخته شده از بافت‌ها را حمل و تحویل می‌دهد و مواد غیرضروری و سموم انتقال داده شده در طی فرایند شکستن مولکول‌های دریافتی را جمع آوری و از طریق مجاری دفعی به‌صورت (عرق و بخارات تنفسی و ...) به بیرون می‌راند و دمای بدن را در تمام فصول سال تنظیم و ثابت نگه می‌دارد.
از این رو علاوه بر استفاده از تغذیه متناسب و متعادل، نوشیدن آب کافی چه به‌صورت خالص چه به‌صورت ترکیبات منابع غذایی مصرفی همواره مدنظر قرار داده بشود.

* فعالیت بدنی

انجام فعالیت‌های ورزشی متناسب با سن و سال و وضعیت فیزیولوژیکی و تناسب وزن و قد به‌طور مرتب و منظم که منجر به خستگی و بی‌حوصلگی و گرسنگی نگردد، نه تنها موجبات نشاط و سرزندگی را فراهم می‌سازند بلکه به تولید و ترشح هورمون رشد نیز منجر می‌گردد.
مخصوصاً به کودکان و نوجوانان و جوانان در هر سن و جنس باید عادت داد از انواع ورزش‌های کششی و پرشی مثل بدمینتون - پینگ پونگ - بسکتبال - والیبال - شنا - پیاده‌روی و دوچرخه سواری چه به‌صورت کشش‌های روزانه و چه به‌صورت عادت، متمرکز شده و از مزایای آن برخوردار شوند.

 منبع: زندگی آنلاین - دکتر سید ضیاءالدین مظهری؛ متخصص تغذیه و رژیم درمانی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.