تبیان، دستیار زندگی

مسئولیت قانونی سایت‌های خرید و فروش اینترنتی

در اصطلاح تخصصی رایانه ای، به این واسطه ها، ارایه کنندگان خدمات اینترنتی و یا آی اس پی و یا به طور کلّی، ارایه کنندگان خدمات گفته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خرید و فروش اینترنتی
به گزارش تبیان به نقل از خبرگزاری میزان، در اصطلاح تخصصی رایانه ای، به واسطه ها، ارایه کنندگان خدمات اینترنتی و یا آی اس پی و یا به طور کلّی، ارایه کنندگان خدمات گفته می‌شود.

گاهی ممکن است این ارائه دهندگان خدمات خود مستقیماً اقدام به این امر نمایند و گاهی ممکن است واسطه انجام این اعمال گردند. هرچند که فروض دیگری نیز وجود دارد.

اما از نظر قانونی نیز می‌توان برای این دست از واسطه‌ها و اشخاص دو نوع مسئولیت قراردادی یا خارج از قرارداد متصور گردید؛ که با توجه به پرسش باید بیان داشت این موضوع ناظر بر مسئولیت مدنی ارایه کنندگان خدمات اینترنتی درقبال اعمال دیگران یا همان مسئولیت خارج از قرارداد می‌باشد. چه اینکه مورد پرسش ناظر بر فرضی است که ارائه دهندگان خدمات به عنوان واسطه عمل نموده اند.

در این حالت باید بیان داشت درست است این واسطه‌ها یا ارایه کنندگان خدمات، بیشتر به عنوان گذرگاهی برای اطلاعات کاربران به شمار می‌آیند و ظاهراً نقشی در کیفیت و صحت و سقم داده‌ها ایفا نمی‌کنند، اما نمی‌توان قائل بر این بود که این اشخاص مطلقاً مسئولیتی نخواهند داشت.

چه اینکه کاربران و استفاده کنندگان بیشمار این خدمات بواسطه اعتماد و قابلیت‌های موجود این اشخاص اقدام به استفاده از خدمات آنان نموده اند. پس چطور می‌توان نظر داشت که ارائه کنندگان خدمات اینترنتی هیچ مسئولیتی در قبال محافظت از کاربران خود نخواهند داشت؟

از طرفی دیگر در شریعت اسلام و نیز قانون همواره حمایت از زیان دیده و جبران زیان وارده بر وی مورد تاکید و توجه بوده است.

اما این امر به معنای نفی خدمات و قابلیت‌های کارآمد این ارائه دهندگان خدمات نمی‌باشد، زیرا در حال حاضر این نوع از کسب و کار‌های اینترنتی مورد توجه و اقبال بسیار زیاد کاربران می‌باشند. اما در هرحال بایستی به دنبال فضایی جهت بالا بردن امنیت این نوع خدمات و ایمن سازی آن ضمن مراقبت از مصرف کننده بود. همچنین توجه و حمایت از خدمات رسان نیز بایستی مد نظر قرار گیرد. چه اینکه در حال حاضر با رشد بسیار گسترده و وسیع این نوع از خدمات رسان‌های اینترنتی در حوزه‌های بسیار گسترده، شاهد ارائه خدمات در حوزه‌های ذیل می‌باشیم:

- ورزشی، فرهنگی و اوقات فراغت

- لوازم الکترونیکی مانند لوازم صوتی و تصویری، خانگی، شخصی و اداری

- املاک و زمین

- وسائل نقلیه

- خدمات و آموزش

- لوازم و کسب و کار و حتی استخدام و کاریابی یا بیان فرصت‌های شغلی و غیره.

روی هم رفته، در مورد مسئولیت ارایه کنندگان خدمات اینترنتی چه در حالت مسئولیت آن‌ها در قبال اعمال خود و چه در مسئولیت آن‌ها در قبال اعمال دیگران نمی‌توان قائل به عدم مسئولیت مطلق آنان گردید. از همین روی و نیز به جهت تخصصی بودن موضوع و کاربرد بسیار و اهمیت آن، وکیل آنلاین به زودی به صورت مشروح به بیان و تشریح این نوع از کسب و کار‌های اینترنتی خواهد پرداخت.
منبع: خبرگزاری میزان