تبیان، دستیار زندگی

چه مدت طول می کشد تا یک عادت خوب در شما شکل بگیرد

چطور عادت خوب در خودمان بسازیم؟

شکل گیری یک عادت خیلی ساده نیست جدای از این مطلب ، بسیاری از ما از تجربه شخصی خود می دانیم که برخی از عادت ها به طرز قابل توجه و آسانی قابل پیشرفت و گسترش است به عنوان مثال اگر برای چند شب پی در پی ، یه یک برنامه ی ترسناک و جنایی از یک شبکه ی تلویزیونی یا رادیویی گوش دهید ، شب هنگام شروع به خوردن غذای بیش از حد معمول می کنید سعی کنید یک عادت ورزشی روزانه برای خود ایجادکنید چرا که " مزد آن گرفت جان برادر که کارکرد " در این بخش از تبیان می خواهیم به این مسئله بپردازیم که چطور یک عادت در شما شکل گرفته و پیشرفت می کند. چرا برخی از عادت ها به آسانی شکل می گیرند در حالی که بعضی دیگر بعید به نظر می رسند و دشوار؟ زمان لازم برای شکل گیری یک عادت جدید به میزان قدرت و قدمت عادت های قدیمی بستگی دارد ؛ ایجاد یک عادت غذایی سالم برای کسی که به مدت 10 سال هرروز بستنی میخورد بیشتر طول می کشد، نسبت به کسی که یک بار در هفته بستنی می خورد. اگر شما در حال حاضر یک برنامه ورزشی یک بار در هفته دارید، ایجاد یک برنامه ورزشی دو بار در هفته برای شما آسان خواهد بود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 چه مدت طول می کشد تا یک عادت خوب در شما شکل بگیرد

5 راهکار برای ساخت عادات خوب در خود
به جای تمرکز بر یک بازه ی زمانی ، فرآیند تشکیل عادت را در بازه ی یک روز و به طور مکرر دنبال کنید با استفاده از استراتژی های زیر، روند ایجاد یک عادت را سرعت بخشیده و از ساخته شدن آن اطمینان حاصل خواهید کرد.
 
1. تعریف اهداف کوچک و خاص :
اگر شما در حال بهبود و گسترش عادات خود هستید ، احتمالا اهداف بزرگی را در سر می پرورانید ، مانند نظم و انظباط بیشتر در خانه ، انجام به موقع کارهای مدرسه ، این اهداف برای انگیزه درازمدت شما ضروری هستند، اما آنها به شما کمک نمی کنند که با عادت های جدید روبرو شوید چرا؟ تصور کنید تنظیم هدف "انضباط بیشتر" یک مفهوم انتزاعی باشد. در این سناریو، یک هدف را به طوری مبهم و انتزاعی ایجاد کرده اید که نمیتوانید موفقیت خود را پیگیری کنید. حتی اگر شما، بگوئید، کل کابینت های خود را در یک روز مرتب خواهید کرد ، ممکن است تنها با نگاه کردن به وضع افتضاح آشپزخانه خود دچار احساس شکست شوید.

عادات خوب خود را با عادت های قدیمی تعویض کنید
عادت به یک عمل یا رفتار ساده ی تکراری گفته میشود. قبل از اینکه بتوانید یک عادت جدید ایجاد کنید، باید یک هدف کوچک و خاص رفتار تعریف کنید. به عنوان مثال، به جای « نظم بیشتر»، سعی کنید «هر یکشنبه صبح، لباس ها بشویید و خشک کنید». این هدف جواب میدهد چون بسیار محکم و استوار میخواهید آن را انجام دهید. این یک رفتار است که شما می توانید آن را تکرار کنید تا زمانی که آن رفتار خودکار تبدیل شود - به عبارت دیگر، به یک عادت تبدیل شود.
چطور عادت های خوب و ماندگار در خودمان ایجاد کنیم

2.به خودتان آسان بگیرید:
بگذارید بگوییم میخواهید یک رژیم سالم داشته باشید. شما انگیزه لازم برای تغییر را دارید و از خوردن غذای سالم لذت می برید، پس چرا عادت نمی کنید؟ در مورد موانع عقلانی و روانی که ممکن است، باعث توقف شما شده باشد ، فکر کنید . شاید شما بعد از کار، خیلی خسته باشید که بخواهید به آشپزی بپردازید، بنابراین اغلب غذا های ناسالم را سفارش می دهید که اغلب دوست ندارید ؛ به جای تلاش برای مقابله با خستگی، راه هایی را برای کنار آمدن با مانع در نظر بگیرید. شما می توانید یکی از بعد از ظهر های آخر هفته ی خود را برای آماده سازی غذا برای پنج روز آینده اختصاص دهید و می توانید در مورد خدمات تحویل غذا ی سالم را در نزدیکی خانه ی خود تحقیق کنید ؛ شما حتی می توانید زمان خواب شبانه خود را افزایش دهید تا خستگی بعد از ظهر خود را کاهش دهید.
این استراتژی تغییر ، قابلیت اجرا درمورد تمامی عادات فردی که شما سعی بر ساختن یا تغییر آن داشته ای را، دارد به جای اینکه خودتان را ناامید کنید، به راههایی فکرکنید که بتوانید موانع را از سرراه برداشته تا پروسه ی شکل گیری عادت های جدید را سرعت ببخشید .

3. یک همراه مسئولیت پذیر پیدا کنید :

پاسخگویی به دیگری باعث افزایش انگیزه می شود. ممکن است گاهی اوقات ما نتوانیم انتظارات داخلی خود را برآورده کنیم، اما از ناامید کردن دوستان و خانواده مان متنفریم. با استفاده از یک همراه مسئولیت پذیر ، از طریق روانی به نفع خود بهره ببرید ؛ یک همراه مسئولیت پذیر، می تواند به روش های مختلفی به شما کمک کند.
 گاهی اوقات بیان ساده ی این مطلب برای شخص دوم که سعی دارید عادت جدیدی را ایجاد کنید، به اندازه کافی برای نگه داشتن شما در مسیر انگیزه ایجاد کند. شما ممکن است یک سری برنامه های مکرر برای یادآوری پروسه ی خود داشته باشید و یا از همراه خود بخواهید که با پیام کوتاه و یا کلمات تشویقی ، برنامه ی شما را همواره به شما گوشزد کند . یک همراه مسئولیت پذیر نیز می تواند کسی باشد که با شما یک هدف را دنبال میکند اگر میخواهید یک عادت ورزشی ایجاد کنید، یک دوست پیدا کنید که میخواهد به باشگاه برود و یک برنامه تمرینی مشترک را باهم تنظیم کنید.
حتی در روزهایی که بجای رفتن به باشگاه و تمرین کردن با دستگاه ها مایلید در رختخواب بمانید ، تصور ناامیدکردن دوستتان از خود ، میتواند برای شما برای آماده شدن و به باشگاه رفتن کافی باشد .

4. استفاده از یادآوری های خارجی و داخلی:
استیکرهای دیواری ، تهیه ی لیست انجام کارها ، آلارم های تلفن بصورت روزانه و هر ابزار دیگری که می توانید را برای ایجاد یادآورهای خارجی استفاده کنید. به یاد داشته باشید که روند ایجاد یک رفتار جدید ممکن است شامل توقف رفتار قدیمی باشد علاوه بر ایجاد یادآوری در مورد رفتارهای مطلوب، ممکن است لازم باشد به خودتان یادآوری کنید که لباس های شسته نشده خود را روی زمین نیندازید یادآوری های داخلی نیز مهم هستند.

این عادت های خوب را در خودتان بسازید
اگر خود را در یک فرایند تفکر غیرفعال به دام بیندازید، می توانید از یادآوری های ذهنی برای شکستن الگو استفاده کنید بیانیه ای را برای تکرار هر زمان که افکار منفی بوجود می آید، انتخاب کنید .اگر تصور میکنید که مثلا " من از رفتن به باشگاه متنفر هستم" ، این فکر را که " اما من عاشق انرژی پس از تمرین درباشگاه هستم " در ذهن خود تکرار کنید .
 
5- برای خودتان وقت بگذارید:
به یاد داشته باشید ، شکل گیری عادت ها همیشه یک مسیر روبه جلو نیست ، اگر یک روز یک لغزش کوچک داشتید ، استرسنگیرید یک اشتباه کوچک ، تمام کارهای گذشته ی شمارا نابود نمیکند ؛ شکل گیری و پیشرفت یک عادت جدید زمان میبرد ، اما با بکارگیری هوش و استرانژی هدف ، عادت های شما میتوانند در ازای عمر شما باشند.

منبع: نمناک
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.