تبیان، دستیار زندگی

نامه‌های حضرت علی(ع) در صندوق پستی مسئولان

لیست ارز دولتی‌بگیران اسرار نظامی نیست

حضرت علی(ع) آگاه بودن مردم از همه چیز مملکت به غیر از اسرار نظامی را حق مردم می‌داند که باید پرداخت شود. این آگاه کردن دستور مستقیم حضرت است البته برای آنهایی که باور دارند چون مسلمانند پس حتماً مورد خطاب حضرت هستند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
نهج البلاغه

 عده‌ای می‌گویند لیست ارز بگیران دولتی را اعلام کنیم، عده‌ای می‌گویند اعلام نکنیم. عده‌ای می‌گویند اگر رئیس جمهور خیلی از حرف‌ها را به مردم بگوید (منظور مسائل پشت پرده است) مردم از وی حمایت خواهند کرد اما رئیس‌جمهور ملاحظه برخی مسائل را می‌کند. به طور خلاصه فعلاً در مملکت بحث بر سر گفتن و نگفتن است.

آنهایی که باور دارند علی(ع) مرده است، هیچ؛ اما آنهایی که باور دارند امامان شیعه زنده به حقیقت اسلام هستند و دستوراتشان راهگشای هر زمان و زمانه‌ای، یادآوری می‌کنیم که اما حضرت علی(ع) در دستوری صریح طی نامه‌ای به کارگزاران خود می‌گوید:

«از بنده خدا على، امیرالمؤمنین به نگهبانان مرزها. اما بعد. شایسته است كه والى اگر مالى به دستش افتاد یا به نعمتى مخصوص گردید، نسبت به افراد رعیتش دگرگون نشود. بلكه نعمتى كه خدا به او ارزانى مى‌دارد، سبب فزونى نزدیكى او به بندگان و توجه و مهربانیش به برادرانش گردد.
بدانید، حقى كه شما بر عهده من دارید، این است كه چیزى را از شما مخفى ندارم، جز اسرار جنگ را و كارى را بى‌مشورت شما نكنم، جز اجراى حكم خدا را. و حقى را كه از آن شماست از موعد خود به تأخیر نیفكنم و تا به انجامش نرسانم از پاى ننشینم و حق شما را به تساوى دهم. چون چنین كردم، بر خداست كه نعمت خود بر شما عنایت كند.
و بر شماست كه از من فرمان ببرید و اگر شما را فراخواندم درنگ روا ندارید و در انجام دادن كارى، كه صلاح شما را در آن مى‌دانم، قصور مورزید و در راه حق خود را به سختی‌ها افكنید.
اگر در آنچه مى‌گویم خلاف روا دارید، هیچكس در نزد من، خوارتر و بى ارج تر از آنكه سر بر تافته و به راه كج رفته است، نخواهدبود. من او را سخت عقوبت خواهم‌كرد و او را از عقوبت من رهایى نیست. پس این فرمان را از هر كه بر شما امیر است بپذیرید و در آنچه خداوند كارهایتان را بدان به صلاح مى آورد، از ایشان فرمان برید. والسلام».

نامه ۵۰ نهج البلاغه


منبع : خبرگزاری قرآن
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.