تبیان، دستیار زندگی

اشتباهات بلافاصله بعد از بیدار شدن

عادت‌های بد صبحگاهی که روزتان را خراب می‌کند

اینکه لحظات اولیه‌ی صبحتان را چگونه بگذرانید می‌تواند مشخص کند باقی روزتان را چگونه باشید؛ در مسیر موفقیت یا شکست. پس وقتی از خواب بیدار شدید، انتخاب‌های درستی بکنید.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
ساعت زنگ دار

دکمه‌ی اسنوز را می‌زنید

این چند دقیقه خواب اضافی هیچ سودی برایتان ندارد و حتی خسته‌ترتان هم خواهد کرد. مشکل اینجاست که با شروع چرخه‌ی جدیدی از خواب، وارد مرحله‌ی خواب عمیق می‌شوید و ناگهان چند دقیقه بعد باید فوراً بیدار شوید. این اختلال باعث می‌شود سست و گیج و کسل شوید و ممکن است تا ساعت‌ها این احساس با شما باشد. در نتیجه حافظه، قدرت تصمیم‌گیری و عملکرد کلی روزانه‌تان مختل خواهد شد.

پیش از هر چیزی قهوه می‌نوشید

چند ساعت صبر کنید و بعد قهوه بنوشید. این نوشیدنی گرم و کافئین‌دار و محبوب، تولید کورتیزول طبیعی در بدن را به هم می‌ریزد و ریتم نرمال بدن را دچار اختلال می‌کند و در نتیجه خیلی زود خسته و عصبی خواهید شد. بدن شما بین ساعت 6 تا 10 صبح، بیشترین مقدار هورمون انرژی‌بخش کورتیوزل را ترشح می‌کند (هورمون استرس هم نام دارد)، با ورود کافئین به بدن تولید این هورمون کمتر خواهد شد و شما نیاز به قهوه‌ی بیشتری خواهید داشت تا بتوانید به عملکردهای روزانه‌ی خود بپردازید. بهترین ساعت نوشیدن قهوه، بعد از 10 صبح است که سطح کورتیزول به طور طبیعی افت می‌کند.

مرتب کردن رختخواب

به محض بیدار شدن، رختخوابتان را مرتب می‌کنید

مرتب کردن رختخواب چرا باید مشکل‌ساز باشد؟! جوابش روشن است: مایت‌های گرد و غبار خانگی. این موجودات میکروسکوپی می‌توانند موجب سرفه، عطسه، خارش چشم و بروز علائم آسم شوند. مایت‌های گرد و غبار عاشق محیط‌های گرم و مرطوبی هستند که شب‌ها زیر پتوی شما ایجاد می‌شود. به گفته‌ی دانشمندان مرتب کردن رختخواب فوراً بعد از بیدار شدن باعث می‌شود آن‌ها در همان محیط بمانند و برای این موجودات ریز چه چیزی بهتر از این! بعد از بیدار شدن حداقل تا قبل از بیرون رفتن از خانه می‌توانید صبر کنید تا رختخواب شما فرصت خنک شدن داشته باشد. تعداد زیادی از مایت‌ها دچار کم آبی شده و می‌میرند.

تا چشم باز می‌کنید موبایلتان را برمی‌دارید و چک می‌کنید

انگار این چند ساعت که خواب بوده‌اید از دنیا عقب مانده‌اید و حالا باید عجله کنید! این کار باعث می‌شود حواستان روی چیزهایی متمرکز شود که اهمیتی ندارند. مطالعات نشان داده استفاده از رسانه‌های مجازی می‌تواند اضطراب را بیشتر کرده و احساس تندرستی و حال خوب را کاهش دهد که مطمئناً برای شروع یک روز خوب، ایده آل نیست.

آب

آب نمی‌نوشید

قهوه و صبحانه احتمالاً اولین چیزی است که به ذهنتان می‌رسد اما اشتباه می‌کنید؛ آب باید اولین چیزی باشد که بعد از چند ساعت خواب، وارد معده‌تان می‌شود. بعد از چند ساعت دهیدراته ماندن بدن، حال خوشی نخواهید داشت، اما همین آب ساده می‌تواند با هیدراته کردن بدن، جلوی مشکلات بعدی را بگیرد. نوشیدن آب بعد از بیدار شدن به گوارشتان کمک می‌کند، اسیدیته‌ی معده را کم می‌کند و جلوی سوزش معده را می‌گیرد و ضمناً مانع یبوست می‌شود. نوشیدن آب، سوخت و ساز را بیشتر می‌کند و مصرف کالری را کاهش می‌دهد و کلاً برای کاهش وزن خوب است.

پرده‌ها را جمع نمی‌کنید تا نور به اتاقتان بتابد

بگذارید پرتوهای طلایی رنگ خورشید وارد اتاقتان شود، در تاریکی اتاق، خواب‌آلود خواهید ماند و احساس هوشیاری و انرژی نخواهد کرد. نور خورشید، راهی طبیعی برای اعلام زمان بیداری به بدن است تا بفهمد که زمان حرکت و متوقف کردن تولید هورمون خواب است. آفتاب صبحگاهی می‌تواند تمام روزتان را روشن و شاداب کند. قرار گرفتن در معرض نور خورشید بین ساعت 6 تا 8 و نیم صبح، ساعت بیولوژیکتان را تنظیم می‌کند تا در طول روز عملکرد بهتری داشته باشید و شب هم راحت‌تر بخوابید.

صبحانه پرکربوهیدرات

برای صبحانه کربوهیدرات‌های سنگین می‌خورید

صبحانه می‌تواند سوخت و ساز بدن را افزایش بدهد و ریسک دیابت و بیماری‌های قلبی را کاهش بدهد اما کربوهیدرات‌های تصفیه شده، نوسانانی در قند خون ایجاد می‌کنند و قبل از ناهار دچار گرسنگی‌های عصبی کننده خواهید شد. علاوه بر کربوهیدرات‌های پیچیده، پروتئین هم باید در منوی صبحانه‌تان باشد. پروتئین باعث می‌شود در طول روز کالری کمتری مصرف کنید، مدت بیشتری سیر بمانید و چربی شکمتان آب شود. تخم مرغ یکی از بهترین انتخاب‌ها برای صبحانه است.

از انجام کارهای کم‌اهمیت‌تر شروع می‌کنید

خیلی خوب می‌شد اگر می‌توانستید خرده‌کاری‌های کم‌اهمیت را کلاً از لیست کارهای روزانه‌تان حذف کنید اما حالا که هستند و باید انجام شوند بهتر است بعد از کارهای مهم‌تر سراغشان بروید تا انرژی‌تان را تحلیل نبرند. اگر با کارهای کم‌اهمیت‌تر شروع کنید، تحمل ذهنی و بدنی‌تان کمتر شده و در نتیجه نمی‌توانید کارهای مهم باقی‌مانده را با کیفیت خوبی انجام دهید. پس اول روی مهمترین‌ها تمرکز کنید تا کارآمدتر باشید.

پژوهش‌ها نشان داده اگر شما صبح، سه دقیقه اخبار گوش دهید یا تماشا کنید، 27 درصد بیشتر احتمال دارد تا 8 ساعت بعد، احساس اندوه و اضطراب کنید. در نتیجه ممکن است نسبت به درس یا کارتان نگرش منفی پیدا کرده و عملکرد و کارایی‌تان تحت‌الشعاع قرار بگیرد


ورزش کردن جایی در برنامه‌تان ندارد

علم ثابت کرده که ورزش صبحگاهی فواید زیادی برای سلامتی دارد، از چربی سوزی گرفته تا کمک به کاهش مصرف کالری و فشار خون و ریسک دیابت و عملکرد بهتر. ورزش صبحگاهی باعث می‌شود با چالش‌های روزانه‌تان بهتر کنار بیایید. حتی اگر نمی‌توانید هر روز صبح ورزش کنید، با پیاده روی به محل کار یا بالا و پایین رفتن از پله‌ها به جای آسانسور، فعالیت بدنی خود را بیشتر کنید.

تمام کارهایی که بعد از بیدار شدن انجام می‌دهید مربوط به بیرون رفتن از خانه است

درست است که جاهایی باید بروید و افرادی را باید ملاقات کنید و وقت هم ارزشمند است اما اگر چند دقیقه برای خودتان وقت نگذارید، روزی پُر از استرس و آشفتگی انتظارتان را خواهد کشید. چند دقیقه وقت صرف کنید و به مدیتیشن و تنفس عمیق بپردازید تا تمرکز و عملکرد حافظه‌تان بهتر شود، توانایی حل مسئله‌تان تقویت شده و بدون استرس به کارهایتان مشغول شوید. مدیتیشن شما را شادتر و آرام‌تر و مهربان‌تر می‌کند و می‌توانید بهتر با دیگران ارتباط برقرار کنید و حتی سیستم ایمنی‌تان هم تقویت می‌شود.

به اخبار گوش می‌دهید

تیترهای خبری ناراحت کننده‌ای که صبح به آن‌ها گوش می‌دهید با شما تا پایان روز می‌مانند. پژوهش‌ها نشان داده اگر شما صبح، سه دقیقه اخبار گوش دهید یا تماشا کنید، 27 درصد بیشتر احتمال دارد تا 8 ساعت بعد، احساس اندوه و اضطراب کنید. در نتیجه ممکن است نسبت به درس یا کارتان نگرش منفی پیدا کرده و عملکرد و کارایی‌تان تحت‌الشعاع قرار بگیرد. صبحتان را با اطلاعات مثبت و انگیزشی آغاز کنید.

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.