آل سعود؛ پایهگذار اختلافات مذهبی بین مسلمانان
هشتم شوال سال 1344 هجری قمری (21 آوریل 1926) پس از اشغال مکه، وهابیون به سرکردگی 'عبدالعزیز بن سعود' روی به مدینه آوردند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
تاریخ : چهارشنبه 1397/04/13
هشتم شوال سال 1344 هجری قمری (21 آوریل 1926) پس از اشغال مکه، وهابیون به سرکردگی 'عبدالعزیز بن سعود' روی به مدینه آوردندو پس از محاصره و جنگ با مدافعان شهر، سرانجام آن را اشغال و مأمورین عثمانی را بیرون کردند و به تخریب قبور ائمه بقیع و دیگر قبور پرداختند. این روز در تاریخ جهان اسلام به 'یوم الهدم' معروف شده است.
عبدالعزیز بن سعود که بعدها کشور عربستان را تاسیس کرد به شدت تحت تاثیر افکار و اندیشه های 'محمد بن عبدالوهاب' بود. محمد عبدالوهاب از نسل یهودیان تازه مسلمان شده بود که در قرن دوازدهم به عنوان احیاگر تفکر «ابن تیمیه»، شناخته شد .
از ابن تیمیه که در قرن هشتم هجری می زیست عقاید عجیبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم می دانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! عقاید او آنچنان سخیف و بی مقدار بود که خود اهل سنت وی را به زندان افکندند و در رد او کتب متعددی را به رشته تحریر درآوردند.
محمد بن عبدالوهاب هم از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله نهی می کرد و از شنیدن آن ناراحت می شد. صلوات فرستنده را اذیت می کرد و به سخت ترین وجه مجازات می نمود.
حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را که مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده و بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از کتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند.
در تاریخ نقل شده است که محمد بن عبدالوهاب بعد از آشنایی با یک جاسوس انگلیسی با نام ' همفر' به شدت تحت تاثیراو قرار گرفت به نحوی که یکی ازتعهداتی که به همفر داد تخریب بارگاه و حرم شریف بزرگان دین بود.
همفر از طریق دریا به استانبول رفت که در آن روزها پایتخت خلافت اسلامی نامیده می شد. در استانبول با نام محمد وانمود کرد که قصد دارد تلاوت قرآن ، احکام اسلامی و زبان های عربی ، ترکی و فارسی را بیاموزد. وی نزد شخصی به نام 'احمد افندی' به یادگیری قرآن و زبان پرداخت. نصف روز نیز در یک کارگاه نجاری کار می کرد. هر ماه گزارش کار و اطلاعات جمع آوری شده را به وزارت مستعمرات ارسال می کرد. وی دو سال در استانبول ماند و تقریبا آنچه را که یک مسلمان مومن باید می دانست فراگرفت.
همفر بعد از دو سال به انگلستان بازگشت با آموزش و تجربیاتی که کسب کرد عازم ماموریتی شد که طی آن توانست شکافی عظیم در بین مسلمانان ایجاد کند و آنها را به جان هم اندازد. جاسوسان آموزش دیده انگلیس وظیفه داشتند از راههای گوناگون باورها و اعتقادهای دینی مسلمانان را سست نموده ،همدلی و وحدت میان آنها را فروپاشند و سلامت فکری، روانی و اجتماعی آنان را از میان بردارند.
یکی از این جاسوسان «همفر» بود که توانست با تحریک و تشویق طلبه جوانی به نام «محمد بن عبدالوهاب» که فردی جسور، جاه طلب، بلندپرواز، خودسر ، خود رای ، ناآگاه، سطحی نگر و ناراضی نشان می داد، پایه های اختلافات مذهبی را در بین مسلمانان بنیاد نهاد.
همفر که پی به سست ایمانی محمد بن عبدالوهاب برده بود با القائات مختلف و با کمک زنان زیباروی انگلیسی در مبانی فکری و باورهای نامحکم وی تشکیک ایجاد کرده و وی را برای اعلام مذهبی جدید که بتواند دنیای اسلام را به چالش جدی بکشاند، مهیا کرد و در نهایت ماموران و جاسوسان انگلیسی در هیبت اعراب بادیه نشین و به عنوان خدمتگزاران محمد بن عبدالوهاب و با پول کنسول انگلیس وهابیت را تاسیس کردند.
با آغاز بحران سوریه و انتقال گسترده گروههای تکفیری به صحنه جدید فعالیتهای تروریستی خود، تخریب زیارتگاهها در عراق دچار رکود نسبی شد. اما به دنبال بازگشت گروه موسوم به «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) از سوریه به عراق و تصرف استان نینوا (به مرکزیت شهر موصل) در شمال این کشور در ماه ژوئن 2014 (خرداد 1393)، موج جدیدی از تخریب زیارتگاهها و آثار اسلامی آغاز شد.
گروه داعش در مدت کوتاه تسلط خود بر موصل و برخی از دیگر شهرهای شمال عراق، دست به تخریب بسیاری از زیارتگاههای این مناطق ـ که تعدادی از آنها از آثار معماری بسیار مهم و باارزش در عراق به شمار میآیند ـ زدهاند و بدین ترتیب ضربه جبرانناپذیری به میراث دینی و تاریخی مسلمانان در این منطقه وارد کردند.
تروریست های تکفیری در سوریه هم چندین بار برای تخریب حرم مطهر حضرت زینب (سلام الله علیها) اقدام کرده اند که با مقاومت مدافعین حرم تاکنون نتوانسته اند به هدف خود برسند . اقدامات تروریست های تکفیری در عراق و سوریه منبعث از فتواهایی است که به سفارش ال سعود از زبان برخی از روحانیون این تروریست ها بیان می شود.
یکی از مفتیان تروریست ها در خصوص لزوم تخریب حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) اینگونه گفته است :
قبر (حضرت) زینب (سلام الله علیها) منبع الهام شیعیان جهان است به همین دلیل برای نزدیکی به خدا آن را خراب کنید، با این کار صدمهای به شیعیان میزنید که پیروزی در چند میدان جنگ هم با آن برابری نمیکند، وی سپس حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) را کانون شرک میخواند.
آل سعود ، حامی رژیم صهیونیستی در تخریب قدس
بخش عمده ای از تلاش های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی ، طی سالهای اخیر متوجه ایجاد تغییر در هویت حقیقی آثار اسلامی فلسطین به ویژه مسجد الاقصی است .
رژیم صهیونیستی با توسعه شهرکسازیهایش در کرانه باختری رود اردن به دنبال ایجاد تغییرات در هویت حقیقی مسجدالاقصی است.
در حال حاضر عربستان سعودی بطور رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمیشناسد، اما تحولات اخیر و انتشار برخی اخبار پیرامون دیدارهای غیررسمی مقامات سعودی و صهیونیستی نشان میدهد که ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو میباشند. اقدامی که بدلیل واکنش مخالفتآمیز گسترده در میان افکارعمومی جهان اسلام و کشورهای عربی هنوز بصورت رسمی از جانب دولتها اعلام نشده است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که زمانی گفته بود مخالفتی با موجودیت رژیم اسراییل ندارد و به نظر او فلسطینی ها و اسرانیلی ها می توانند کنار هم زندگی کنند ، در ملاقات مخفیانه خود با 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اردن بر همگان ثابت شد که مجری سیاست های آمریکایی – صهیونیستی علیه اولویت جهان اسلام یعنی فلسطین، دولت آل سعود است .
دولت سعودی که روزگاری باحمله به بقیع، قبور ائمه و بزرگان دین را نابود کرد ، امروز با دراز کردن دست یاری به رژیم صهیونیستی آنها را در نابود کردن آثار اسلامی در فلسطین اشغالی یاری می رساند.
منبع:
" از بقیع تا قدس؛ نقش آل سعود در تخریب آثار اسلامی" به نقل از خبرگزاری ایرنا
عبدالعزیز بن سعود که بعدها کشور عربستان را تاسیس کرد به شدت تحت تاثیر افکار و اندیشه های 'محمد بن عبدالوهاب' بود. محمد عبدالوهاب از نسل یهودیان تازه مسلمان شده بود که در قرن دوازدهم به عنوان احیاگر تفکر «ابن تیمیه»، شناخته شد .
از ابن تیمیه که در قرن هشتم هجری می زیست عقاید عجیبی نقل شده است. از جمله اینکه او خدا را جسم می دانست! برای ذات مقدس خداوند دست و پا و چشم و زبان و دهان قائل بود! عقاید او آنچنان سخیف و بی مقدار بود که خود اهل سنت وی را به زندان افکندند و در رد او کتب متعددی را به رشته تحریر درآوردند.
محمد بن عبدالوهاب هم از صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و اله نهی می کرد و از شنیدن آن ناراحت می شد. صلوات فرستنده را اذیت می کرد و به سخت ترین وجه مجازات می نمود.
حتی او دستور داد مرد نابینای متدینی را که مؤذن بود و صوت خوشی داشت، چون به حرف او گوش نداده و بر پیامبر صلوات فرستاده بود، به قتل رسانند. بسیاری از کتب مربوط به صلوات بر پیامبر صلی الله علیه و آله را به آتش کشید و به هریک از پیروانش اجازه می داد قرآن را مطابق فهم خود تفسیر کند.
در تاریخ نقل شده است که محمد بن عبدالوهاب بعد از آشنایی با یک جاسوس انگلیسی با نام ' همفر' به شدت تحت تاثیراو قرار گرفت به نحوی که یکی ازتعهداتی که به همفر داد تخریب بارگاه و حرم شریف بزرگان دین بود.
همفر از طریق دریا به استانبول رفت که در آن روزها پایتخت خلافت اسلامی نامیده می شد. در استانبول با نام محمد وانمود کرد که قصد دارد تلاوت قرآن ، احکام اسلامی و زبان های عربی ، ترکی و فارسی را بیاموزد. وی نزد شخصی به نام 'احمد افندی' به یادگیری قرآن و زبان پرداخت. نصف روز نیز در یک کارگاه نجاری کار می کرد. هر ماه گزارش کار و اطلاعات جمع آوری شده را به وزارت مستعمرات ارسال می کرد. وی دو سال در استانبول ماند و تقریبا آنچه را که یک مسلمان مومن باید می دانست فراگرفت.
همفر بعد از دو سال به انگلستان بازگشت با آموزش و تجربیاتی که کسب کرد عازم ماموریتی شد که طی آن توانست شکافی عظیم در بین مسلمانان ایجاد کند و آنها را به جان هم اندازد. جاسوسان آموزش دیده انگلیس وظیفه داشتند از راههای گوناگون باورها و اعتقادهای دینی مسلمانان را سست نموده ،همدلی و وحدت میان آنها را فروپاشند و سلامت فکری، روانی و اجتماعی آنان را از میان بردارند.
یکی از این جاسوسان «همفر» بود که توانست با تحریک و تشویق طلبه جوانی به نام «محمد بن عبدالوهاب» که فردی جسور، جاه طلب، بلندپرواز، خودسر ، خود رای ، ناآگاه، سطحی نگر و ناراضی نشان می داد، پایه های اختلافات مذهبی را در بین مسلمانان بنیاد نهاد.
همفر که پی به سست ایمانی محمد بن عبدالوهاب برده بود با القائات مختلف و با کمک زنان زیباروی انگلیسی در مبانی فکری و باورهای نامحکم وی تشکیک ایجاد کرده و وی را برای اعلام مذهبی جدید که بتواند دنیای اسلام را به چالش جدی بکشاند، مهیا کرد و در نهایت ماموران و جاسوسان انگلیسی در هیبت اعراب بادیه نشین و به عنوان خدمتگزاران محمد بن عبدالوهاب و با پول کنسول انگلیس وهابیت را تاسیس کردند.
موج جدیدی از تخریب زیارتگاهها و آثار اسلامی
عربستان طی سال های اخیر به مرکز رشد و پرورش گروههای سلفی – تفکیری در منطقه تبدیل شده است . گروههایی که به تبعیت از محمد بن عبدالوهاب و عبدالعزیز بن سعود بخشی از ماموریت خود را متوجه نابودی آثار فرهنگ و تمدن اسلامی کردند.با آغاز بحران سوریه و انتقال گسترده گروههای تکفیری به صحنه جدید فعالیتهای تروریستی خود، تخریب زیارتگاهها در عراق دچار رکود نسبی شد. اما به دنبال بازگشت گروه موسوم به «داعش» (دولت اسلامی عراق و شام) از سوریه به عراق و تصرف استان نینوا (به مرکزیت شهر موصل) در شمال این کشور در ماه ژوئن 2014 (خرداد 1393)، موج جدیدی از تخریب زیارتگاهها و آثار اسلامی آغاز شد.
گروه داعش در مدت کوتاه تسلط خود بر موصل و برخی از دیگر شهرهای شمال عراق، دست به تخریب بسیاری از زیارتگاههای این مناطق ـ که تعدادی از آنها از آثار معماری بسیار مهم و باارزش در عراق به شمار میآیند ـ زدهاند و بدین ترتیب ضربه جبرانناپذیری به میراث دینی و تاریخی مسلمانان در این منطقه وارد کردند.
تروریست های تکفیری در سوریه هم چندین بار برای تخریب حرم مطهر حضرت زینب (سلام الله علیها) اقدام کرده اند که با مقاومت مدافعین حرم تاکنون نتوانسته اند به هدف خود برسند . اقدامات تروریست های تکفیری در عراق و سوریه منبعث از فتواهایی است که به سفارش ال سعود از زبان برخی از روحانیون این تروریست ها بیان می شود.
یکی از مفتیان تروریست ها در خصوص لزوم تخریب حرم حضرت زینب (سلام الله علیها) اینگونه گفته است :
قبر (حضرت) زینب (سلام الله علیها) منبع الهام شیعیان جهان است به همین دلیل برای نزدیکی به خدا آن را خراب کنید، با این کار صدمهای به شیعیان میزنید که پیروزی در چند میدان جنگ هم با آن برابری نمیکند، وی سپس حرم حضرت زینب(سلام الله علیها) را کانون شرک میخواند.
آل سعود ، حامی رژیم صهیونیستی در تخریب قدس
بخش عمده ای از تلاش های رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی ، طی سالهای اخیر متوجه ایجاد تغییر در هویت حقیقی آثار اسلامی فلسطین به ویژه مسجد الاقصی است .
رژیم صهیونیستی با توسعه شهرکسازیهایش در کرانه باختری رود اردن به دنبال ایجاد تغییرات در هویت حقیقی مسجدالاقصی است.
در حال حاضر عربستان سعودی بطور رسمی رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمیشناسد، اما تحولات اخیر و انتشار برخی اخبار پیرامون دیدارهای غیررسمی مقامات سعودی و صهیونیستی نشان میدهد که ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس در تلاش برای عادی سازی روابط با تل آویو میباشند. اقدامی که بدلیل واکنش مخالفتآمیز گسترده در میان افکارعمومی جهان اسلام و کشورهای عربی هنوز بصورت رسمی از جانب دولتها اعلام نشده است.
محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که زمانی گفته بود مخالفتی با موجودیت رژیم اسراییل ندارد و به نظر او فلسطینی ها و اسرانیلی ها می توانند کنار هم زندگی کنند ، در ملاقات مخفیانه خود با 'بنیامین نتانیاهو' نخست وزیر رژیم صهیونیستی در اردن بر همگان ثابت شد که مجری سیاست های آمریکایی – صهیونیستی علیه اولویت جهان اسلام یعنی فلسطین، دولت آل سعود است .
دولت سعودی که روزگاری باحمله به بقیع، قبور ائمه و بزرگان دین را نابود کرد ، امروز با دراز کردن دست یاری به رژیم صهیونیستی آنها را در نابود کردن آثار اسلامی در فلسطین اشغالی یاری می رساند.
منبع:
" از بقیع تا قدس؛ نقش آل سعود در تخریب آثار اسلامی" به نقل از خبرگزاری ایرنا