تبیان، دستیار زندگی

جام جهانی و تبیین سیاستهای اکران

«مرداد» و «در وجه حامل» دو فیلم از یک کارگردان هستند که همزمان با یکدیگر روی پرده رفته اند.البته نه اینکه چنین مسئله ای در سینمای ایران مسبوق به سابقه نبوده باشد،اما این دو فیلم به دلیل وابستگی به سینمای مستقل و فضای درام شان که در تعارض با جریان استقبال از کمدی های عامه پسند امروز است، در اکران همزمان سازندگانشان را متضرر خواهند کرد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
فیلم مرداد

همین بهار سال گذشته شاهد اکران همزمان دو فیلم «اژدها وارد می شود» و «۵۰ کیلو آلبالو» از مانی حقیقی در سینماها بودیم که جنبه های تجاری فیلم دوم،عوض نفروش بودن اولی را درآورد و جبرانش کرد.
بهمن کامیار کارگردان دو فیلم «مرداد» و «در وجه حامل» در گفت وگو با بانی فیلم از ناگزیری سازندگان برای تن دادن به اکران همزمان این دو فیلم گفت و خبر داد که غیر از اهمیت معنوی، او در هر دو فیلم سرمایه گذاری کرده و گیشه هر دو اثر هم برایش مهم است.
اتفاقی که به نظر می رسد به دلیل همزمانی اکران فیلمها با برگزاری رقابتهای جام جهانی فوتبال و رکود سینماها به صورت ناگهانی صورت گرفته است.به هر حال در این شرایط کمتر فیلمسازی که حق انتخاب دارد،راضی به اکران فیلمش در مقطع خلوتی سینماها می شود. این تاثیر جام جهانی بر سینماها را در جریان اکران بازیهای های تیم ملی هم شاهد بودیم که طبق آمارها بیلت فروشی شان بهتر از فیلمها بود!
بهمن کامیار می گوید:«در حالی که تنها دو هفته از اکران «در وجه حامل» گذشته بود، به ما خبر دادند که باید «مرداد» را هم اکران کنیم. «مرداد» محصول سال ۹۵ است و ما مدتها پیگیر اکرانش بودیم و به همین دلیل امکان انتخاب نداشتیم و تن به شرایط اکران دادیم و ناگزیر آنرا همزمان با «در وجه حامل» روی پرده فرستادیم.در واقع اگر این تایم را برای اکران نمی پذیرفتیم،زمان از دست می رفت و فیلم بیات می شد.هر چند هنوز نتوانسته ایم تبلیغات مناسبی برای فیلم داشته باشیم.ضمن اینکه این نگرانی هم وجود دارد که از هفته جاری فیلم «هزارپا» روی پرده می رود و قطعا روی تماشاگران سایر فیلمها تاثیر منفی خواهد گذاشت». او ادامه می دهد: «متاسفانه با وجود پخش قابل قبول تیزرهای «در وجه حامل» از تلویزیون،ما نیاز به تبلیغات دهان به دهان از سوی مردم هم داریم که تحقق این مسئله نیاز به گذر زمان دارد،ولی سینماداران بعد از یکی – دو هفته صبرشان تمام می شود و فیلم را از پرده پایین می آورند.در این وضع هم فیلمهای مستقل و جدی ضربه می خورند و قافیه را به کمدی ها می بازند.حال آنکه به جرات می توانم بگویم این دو فیلم حرف برای گفتن دارند و تماشاگر از دیدن آنها سرخورده نخواهد شد.منتها تا تماشاگر برای دیدن فیلم تشویق نشود، به سالن نخواهد آمد.الان مثلا به فیلم «در وجه حامل» در سینما آزادی تک سانس روزانه در ساعت ۲۳ داده اند یا در پردیس کورش دو سانس صبح و یکی در بعدازظهر داریم که کافی نیست».
او در پاسخ به اینکه چرا در تبلیغات «در وجه حامل» بیشتر روی ژاله صامتی تمرکز شده،حال آنکه او بازیگر گیشه پسندی نیست توضیح می دهد:«ما نیم خواستیم مثل بعضی از فیلمها که تماشاگرشان را فریب می دهند عمل کنیم.شاید در فیلم «در وجه حامل» می توانستیم از تصاویر محسن کیایی استفاده کنیم که حضور به نسبت کمتری در فیلم دارد،اما اگر تماشاگر با هدف دیدن او به سالنهای نمایش دهنده فیلم بیاید، سرخروده می شود.در مورد فیلم «مرداد» هم همین وضع حاکم است. بازیگر نقش اصلی فیلم رعنا آزادی ور است و اگر ما به جای او در تبلیغات محیطی و تلویزیونی بیشتر روی مهتاب کرامتی یا محمدرضا فروتن مانور دهیم، بی شک تماشاگر را به جهت فروش فریب داده ایم که در شان فیلم ما نیست.با این حال استوری های تکی برای بازیگران «در وجه حامل» و تیزرهای ۱۵ ثانیه ای با محوریت بازیگران آن ساخته ایم که منتشر شده،ولی به جهت اکران غیرمترقبه «مرداد» برای این فیلم هنوز نتوانسته ایم اقدام مشابهی برای آن هم داشته باشیم».

منبع: بانی فیلم