تبیان، دستیار زندگی

دلایل مشکلات خواب در نوجوانان و راه حل

چرا نوجوانان سخت از خواب بیدار می شوند؟

اگر با بیدار کردن نوجوان خود در صبح مشکل دارید، بدانید تنها نیستید ، نوجوانان با تغییرات زیست شناختی و اجتماعی، بسیاری مواجه هستند که بر چرخه خواب آنها تاثیر میگذارد. شما می توانید با مطالعه دقیق این بخش از تبیان به نوجوان خود کمک کنید ،تا بتوانند کیفیت خواب خود را به منظور ارتقاء عملکرد تحصیلی، مدیریت استرس و ایجاد عادات سالم خواب که تا بزرگسالی ادامه می دهد، کمک کنید.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خواب نوجوان

دلایل نامنظم بودن و سخت بیدارشدن نوجوانان از خواب

تأثیر کم خوابی در خواب نوجوانان
کم خوابی، باعث خسارت در بدن، به خصوص بدن نوجوان که نیازهای منحصر به فرد دارند میشود ، کمبود خواب ،موجب می شود که نورون ها در مغز به آرامی عمل کنند، و بر توانایی های استدلال، مهارت های تصمیم گیری انسان تاثیر میگذارد .کم خوابی، نوجوانان را در معرض خطر بیشتر برای چاقی و دیابت به دلیل تغییرات هورمونی قرار میدهد،و کنترل اشتها را دشوار می کند، سیستم ایمنی بدن نیز، با کمبود خواب به طور قابل ملاحظه ای کاهش پیدا میکند. سیستم ایمنی در طول شب، زمان کافی برای ترمیم ندارد به همین دلیل در طول روز نمی تواند به وظایف خود عمل کند و نوجوانانی که مشکل کم خوابی دارند ،بیشتر در معرض بیماری قرار میگیرند.

تغییرات در چرخه خواب نوجوانان
چرخه خواب، تحت کنترل ریتم های روزانه بدن است ، این ریتم ها، یک چرخه عادی 24 ساعته را دنبال می کنند و همه چیز را از چرخه خواب تا درجه حرارت بدن، اشتها و تغییرات هورمونی را تحت تاثیر قرار میدهند. در دوران بلوغ، بسیاری از نوجوانان با تغییر ریتم شبانه روزی خود مواجه میشوند، و به جای آن که در ساعت 8-9 شب احساس خستگی کنند، این اتفاق در ساعات 10-11 شب می افتد ، ممکن است به نظر برسد که نوجوان شما دچار بی خوابی است، اما بدن او تلاش می کند تا با تغییرات طبیعی کنار بیاید.

تغییرات در برنامه های مدرسه

در همان زمان که نوجوان شما در مرحله تأخیر در خواب قرار گرفته، ممکن است او نیز با زمان شروع مدرسه به مشکل بخورد ، شروع مدارس در مقطع راهنمایی و دبیرستان، عموما ساعت 7.30 است که با این اوضاع، فرزند شما از خواب 8 تا 10 ساعته محروم میشود، بعضی از مدارس که شروع کار خود را از ساعت 8:30 آغاز کرده اند، تغییراتی در افزایش عملکرد تحصیلی، رفتار دانش آموزان و کاهش حوادث خودرو گزارش داده اند.

برنامه تمام وقت نوجوان
نوجوان معمولی، دارای یک برنامه شلوغ است که می تواند شامل یک شغل نیمه وقت، فعالیت های اضافی، تکالیف و زندگی اجتماعی شلوغ باشد ، بسیاری از این تعهدات ،ممکن است باعث شود تا نوجوان شما دیر به رختخواب برود و یا استرس را تجربه کند، که باعث اختلالات خواب می شود. استرس ،یکی از دلایل اصلی از دست دادن خواب است و فشار بر نوجوانان برای انجام آن، می تواند بالا باشد ؛ هنگامی که تغییرات بیولوژیکی همراه با زندگی آکادمیک و اجتماعی نوجوانان درگیر میشود، جای تعجب نیست که آنها دچار کم خوابی میشوند.با این حال، راه هایی وجود دارد که می توانید به نوجوانان خود کمک کنید ،تا عادت های خوب خوابیدن را در حین آموزش دادن به آنها برای مدیریت استرس و برنامه شلوغ به کار گیرند.

برای حل مشکل خواب نوجوان خود چه باید بکنیم؟

ساختن عادات خواب بهتر
تمام عادت های زندگی نوجوان شما سطح فعالیت آنها و میزان تماشای تلویزیون ،می تواند بر روی خواب شبانه تاثیر بگذارد.به نوجوان خود کمک کنید، برنامه خواب خود را تغییر بدهد .با نگاهی دقیق به اتاق خواب شروع کنید ، در حالی که ممکن است درهم و برهم باشد، اما باید شرایطی را ایجاد کنید که بتوانید خواب راحت داشته باشد .تختخواب نوجوان باید راحت و نرم باشد و در شب، اتاق خواب باید تاریک، آرام و خنک با درجه حرارتی بین 60-68 درجه باشد ؛ اتاق خنک ،دمای بدن را کاهش میدهد و موجب خواب راحت میشود.پس از ایجاد شرایط مناسب، شما می توانید نوجوان خود را تشویق کنید، تا عادت های خوب خواب را تمرین کند، مانند:

زمان خواب مشخص
مشخصا کار سختی است، به خصوص اگر برنامه آنها در طول هفته تغییر کند با این حال، سازگاری به بدن کمک می کند ،تا ریتم های سالم روزانه را ایجاد کند، که به نوبه خود، باعث می شود تا نوجوانان هر روز در همان زمان خسته شوند.

بیدارکردن نوجوان از خواب

زمان بیداری مشخص

انجام این روش در روزهای تعطیل به نظر مشکل است، اما یک برنامه منظم اجازه می دهد تا بدن یک چرخه خواب سالم ایجاد کند.
برنامه خواب منظم
نوجوان شما ،ممکن است تصور کند که او برای یک برنامه خواب منظم خیلی بزرگ شده است، اما افراد سالخورده هم می توانند از مزایای آن بهره مند شوند.بدن ،بدنبال یک روال خواب منظم است، زیرا به سیگنال های آرام بخش مغز کمک می کند، و در یک زمان مشخص شروع به تولید هورمون خواب میکند.
برنامه منظم می تواند شامل موارد زیر باشد:
حمام گرم، خواندن یک کتاب (اما نه یک خواننده الکترونیکی) یا گوش دادن به موسیقی آرام.هنگامی که فعالیت ها در یک زمان مشخص انجام شود، مغز آن را شناسایی کرده، و از الگوی خاص خود پیروی میکند، تا نوجوان شما خواب راحت تری در شب داشته باشد.

اجتناب از محرک ها
نوشیدنی های انرژی زا، قهوه و نوشابه که دارای کافئین هستند ،به طور موقت اثرات هورمون های خواب ،مانند:ملاتونین را مسدود می کنند ، از کافئین ،باید حداقل چهار ساعت قبل از خواب اجتناب شود.

محدود کردن زمان تلویزیون و صفحه نمایش ها
نور آبی روشن از دستگاه های الکترونیکی ،مانند گوشی های هوشمند، تلویزیون ها و دستگاه الکترونیکی باعث کاهش تولید ملاتونین می شود.با استفاده از این دستگاه ها قبل از خواب ،می تواند نوجوان را به بی خوابی مبتلا کند ؛ برای جلوگیری از اختلالات خواب، حداقل یک ساعت قبل از خواب صفحه نمایش، از جمله بازی های ویدئویی را خاموش کنید.

منبع : نمناک
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.