تبیان، دستیار زندگی

سومین جشنواره بین المللی حقوق بشر آمریکایی 12 تیرماه برگزار می شود

دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی با بیان اینکه تعداد آثار و شرکت‌کنندگان این دوره حدود 50 درصد افزایش داشته است، گفت: مراسم اختتامیه جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی روز سه‌شنبه 12 تیرماه در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
اسماعیل آجرلو
به گزارش تبیان، نشست خبری سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی امروز نهم تیرماه با حضور «اسماعیل آجرلو» دبیر این جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.
آجرلو در این نشست از برگزاری آئین اختتامیه این جشنواره خبر داد و گفت: روز سه‌شنبه دوازدهم تیرماه همزمان با روز افشای حقوق بشر آمریکایی آئین اختتامیه این جشنواره در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار می‌شود.
وی افزود: هدف ما از برگزاری این جشنواره و تداوم آن در سه سال پی در پی، این بوده که موضوع حقوق بشر و بررسی عملکرد ایالات متحده درباره نقض حقوق بشر یک موضوع بسیار حائر اهمیت برای کشور ما و بسیاری از کشورهای جهان است. این موضوع علاوه بر اینکه کارکرد داخلی دارد، بُعد بین‌المللی بسیار وسیعی هم در طول سالیان اخیر داشته است.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی تأکید کرد: ایالات متحده و هم‌پیمانان آنان از مدعیان حقوق بشر محسوب می‌شوند، اما عملاً با مطالعه عملکرد آنان متوجه می‌شویم که رفتار بسیار متناقض‌گونه‌ای داشتند و خودشان جزو کشورهایی بودند که به نقض حقوق بشر پرداختند.
آجرلو با اشاره به بررسی سه بُعد از مصادیق حقوق بشر توسط ایالات متحده خبر داد و گفت: اولین آن نقض حقوق بشر در داخل کشور آمریکاست که مصادیق بسیار گوناگونی از تبعیض نژادی، تبعیض جنسیتی، تبعیض میان شهروندان و ..،. دارد. دومین مورد نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده در سطح جهان نسبت به سایر کشور مثل؛ استفاده از بمب اتمی، مداخله‌های زیاد در کشورهای دیگر، تحریم‌ها و ... است و موضوع سوم مربوط به نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده نسبت به مردم ایران در قبل از انقلاب و پس از انقلاب است.
وی با اشاره به بخش علمی این فراخوان یادآور شد: بخش علمی این جشنواره شامل مقالات علمی پژوهشی و کتاب بود که با استقبال بسیار خوب اندیشمندان و دانشگاهیان کشور مواجه شد.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی درباره تعداد آثار ارسال شده به دبیرخانه این جشنواره نیز گفت: 574 نفر از هنرمندان داخلی 1270 اثر و 215 نفر از هنرمندان خارجی 611 اثر و در مجموع از 870 هنرمند داخلی و خارجی، 1885 اثر را به دبیرخانه سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی ارسال کردند که نسبت به سال گذشته تقریباً بیش از 50 درصد در تعداد آثار و تعداد شرکت کنندگان پیشرفت داشتیم.
آجرلو افزود: امسال از 40 کشور خارجی و 26 استان داخلی در این جشنواره آثار پذیرفته شد که در سال‌های قبل این گستردگی وجود نداشت و تلاش‌های همکاران بنده در دبیرخانه در برگزاری نشست‌های مختلف اثرگذار بوده است.
وی با بیان اینکه گرایش رسانه‌ای امسال به سومین دوره جشنوراه اضافه شد، گفت: این گرایش شامل صفحات مجازی، اپلیکیشن‌های موبایلی، نماهنگ و کلیپ و ایده‌پردازی بازی‌های رایانه‌ای می‌شود. به عبارت دیگر، در سومین دوره جشنواره تلاش بر این بوده که گرایش‌ها افزایش پیدا کند تا بتوانیم با روش‌ها و ابزارهای مختلف به موضوع حقوق بشر آمریکایی بپردازیم. تلاش شده تا زمینه را فراهم کنیم تا بتوانیم مصادیق نقض حقوق بشر توسط ایالات متحده را و هم‌پیمانان آنها را به نحو أحسن بیان کنیم.
دبیر سومین جشنواره بین‌المللی حقوق بشر آمریکایی درباره تعداد برگزیدگان نیز گفت: در هر گرایش این جشنواره به سه اثر نخست، جوایز ویژه‌ای اهدا می‌شود، همچنین در بخش کاریکاتور و کارتون نیز علاوه بر این، 5 اثر نیز به عنوان آثار شایسته تقدیر تجلیل خواهد شد.
آجرلو یادآور شد: امسال مجموعه مقالات برگزیده جشنواره (علمی پژوهشی) علاوه بر اینکه درجه علمی پژوهشی دریافت می‌کنند، در فصلنامه ویژه‌ای که دارای امتیاز علمی پژوهشی نیز است، منتشر می‌شود. ضمن اینکه کتاب مجموعه آثار جشنواره نیز روز اختتامیه چاپ شده در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد.