تبیان، دستیار زندگی

چگونه ارتباطات انسانی قوی داشته باشیم؟

احترام گذاشتن نوعی رفتار است که هرفردی باید آن را به طور کامل در دوره های نخست زندگی اش بیاموزد و چگونگی آن را به خوبی فرابگیرد تا بخشی از ستون خوشبختی خود در روابط با سایرین را بنانهاده باشد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
احترام گذاشتن
یکی از نخستین ویژگی هایی که در برخورد با انسانها خودنمایی می کند و تاثیر پررنگی در اذهان عموم برجای می گذارد میزان محترمانه رفتارکردن آنهاست.
مسلماً فردی که مودبانه به شما سلام می کند، جویای احوال شما می شود، هنگام دیدن شما از جای برمی خیزد و وقت خداحافظی شما را بدرقه می کند در قلبتان از جایگاهی ویژه برخوردار می شود درحالی افراد فاقد این نوع رفتار نه برای شما و نه برای هیچ فرد دیگری به عزت و محبوبیت نمی رسند. احترام گذاشتن نوعی رفتار است که هرفردی باید آن را به طور کامل در دوره های نخست زندگی اش بیاموزد و چگونگی آن را به خوبی فرابگیرد تا بخشی از ستون خوشبختی خود در روابط با سایرین را بنانهاده باشد. به این نکات توجه کنید:

 
تشکرکنید

هیچ محبتی را بدون پاسخ نگذارید هرچند کوچک باشد. تشکرکردن بابت خوبیها را بر خود فریضه بدانید و همچون عادتی نیرومند در وجود خود نهادینه کنید. کسی که برای شما چای می آورد، حالتان را می پرسد، قدمی کوچک برای شما برمی دارد، خوراکی تعارفتان می کند، علم و اطلاعات خود را در اختیارتان قرارمی دهد، راهنمایی تان می کند، برای شما وقت می گذارد و یا هرکار مفید دیگری انجام می دهد به راستی مستحق تشکر و قدردانی است.

محبت او نباید بی جواب باقی بماند. تشکر حضوری، تلفنی، یک اس ام اس، پیغامی در تلگرام، ایمیلی پرمهر و رفتارهایی از این نوع دقایقی بیشتر از شما زمان نمی برند اما حسی زیبا و خوشایند در طرف مقابل ایجاد می کنند.

موفقیت دیگران را جشن بگیرید

اگر احساس می کنید محبت فرد بزرگتر بوده برای او کارت، هدیه یا دسته گل بفرستید. این کار نباید جنبه مادی داشته باشد و تنها نشان می دهد که تا چه اندازه برای لطفی که او در حق شما کرده ارزش قائلید. والدین، خواهروبرادر، همکاران، همکلاسی ها، دوستان، معلمین و همسایگان افرادی هستند که به طور قطع باید در حلقه تشکر شما جای بگیرند.

خبر به گوشتان می رسد که یکی از دوستان با سعی و تلاش و این دروآن در زدن بالاخره موفق شده آپارتمانی هرچند کوچک تهیه کند. شما به خوبی می دانید تهیه این آپارتمان برای او مانند هر شخص دیگری تا چه اندازه دشوار و سنگین بوده و او به راستی برای رسیدن به آن نهایت تلاشش را به کار بسته. خوب، الان وقت چیست؟ این که نزدش بروید، به او تبریکی جانانه بگویید و به نحوی هرچند ساده و کوچک جشن به پا کنید.
می توانید او را به یک رستوران ببرید و ناهار میهمانش کنید یا هدیه ای هرچند کوچک تهیه کنید و تقدیمش نمایید. او برای رسیدن به آن موقعیت کوشش فراوان کرده و تبریک نگفتن درخور نوعی رفتار موهن محسوب می شود.
این نوع برخورد شما تصویر فردی فهمیده و محترم را در ذهن آن شخص حک می کند. ترجیحاً این نوع برخورد را خصوصی انجام دهید تا صاف و ساده و بی غل و غش تر به نظر آید.

چاپلوسی ممنوع

همه انسانها از شنیدن حرفهای زیبا و تشویق و تمجید لذت می برند اما هیچکس خوشش نمی آید فردی چاپلوس و حقه باز برای او زبان بریزد و با کلمات چرب و نرم بر سرش شیره بمالد. هر فردی هراندازه هم که در تملق گویی مهارت پیداکرده باشد خیلی زود نقاب از چهره اش می افتد و راز حرفهای قشنگش به راحتی برای همگان افشا می شود. صداقت و یکرنگی آن چیزی است که باید در هنجارهای رفتاری هر فرد وجود داشته باشد و شما هم باید به این نکته دقت کنید.

خوش قول باشید

وقتی به کسی قول انجام کاری را می دهید تا پایان انجام آن کار پای قولتان بایستید. هیچ چیز بدتر از آن نیست که وعده و وعید انجام کاری را به فردی بدهید و او روی قول شما حساب بازکند، اما بعد از مدتی متوجه شود که شما یک فرد بدقولید و برای کلام خود ارزشی قائل نیستید. بدقولی به معنای بی ادبی و بی احترامی به دیگران است. اگر نمی توانید کاری را انجام بدهید از اول وعده انجامش را ندهید. به اصول اخلاقی پایبند باشید. نه گفتن را بیاموزید. اگر زمانی به راستی توانایی انجام کاری را ندارید خیلی مودبانه عذرخواهی کنید. این کار به مراتب بهتر از قول دادن و انجام ندادن است.

احترام به کار

در هر شغلی که مشغول هستید نسبت به آن متعهدانه عمل کنید. یک کارمند محترم هرروز سر ساعت در محیط کار آماده به ارائه خدمات و انجام فعالیتها و وظائفی است که به او محول شده است. فرقی ندارد که در چه شغلی فعالیت می کنید. تعهد کاری از ضروریات یک شخص محترم و قابل احترام است. شغلتان را به خوبی انجام بدهید و دیگران را ناامید نکنید. کسی که خوب کارنمی کند همچون فرد بدقولی است که قول انجام کار را داده اما از زیر آن درمی رود.

کمک کنید

وقتی می بینید دیگران به کمک احتیاج دارند و یاری رساندن به شما در محدوده توانایی های شماست، جلوبروید و کمک کنید، حتی اگر از شما خواسته نشده. داوطلبانه کمک کنید و منتظر نمانید تا دیگران از شما خواهش کنند. خانواده، دوستان، آشنایان، همسایه ها و به هرنحوی هرکس از افراد بشر ممکن است محتاج یاری شما باشند اما غرور اجازه ندهد که این خواهش را بر زبان بیاورند. شما آنها را از یاری رساندنی که در حد توانتان است محروم نکنید. این نوعی از احترام گذاشتن بدیشان است.

محترم شمردن توانایی های دیگران

این برعکس مورد قبلی است. در نکته پیش به شما تاکیدکردیم که هرگاه می بینید دیگران به یاری شما احتیاج دارند این کمک را از آنها دریغ نکنید. اما گاهی اوقات پیش می آید که فردی شخص دیگر را بی دلیل ناتوان می شمرد و اصرار دارد به او کاری محول نکند و درعوض خودش تمام کارها را انجام دهد. معمولاً بزرگترها این حالت را نسبت به کوچکترها دارند و به آنها برای انجام کارهای مهم اعتماد نمی کنند. این اصلاً خوب نیست. اگر شما این نوع برخورد را با کسی داشته باشید درحقیقت به او بی احترامی کرده اید.
منبع: وبسایت چطور