تبیان، دستیار زندگی

۵ مورد از کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران

کشور ما ایران از مناطق وسیع و پهناوری شکل گرفته که هر کدام از آن ها ویژگی های منحصر به فرد خود را دارند. شهرها و استان های ایران از نظر جغرافیایی بسیار متفاوت هستند و این تفاوت ها به صورت تغییرات آب و هوایی، پوشش گیاهی و.. نمودار می شوند. در این میان ارتفاع از سطح دریا یکی از عوامل موثر در این تغییرات است، بین کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران و بیشترین آن ها ۲۰۵۶ متر تفاوت وجود دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
هوای بارانی

۱- رشت


رشت مرکز استان گیلان است و ارتفاع آن به طور میانگین تنها ۴ متر بالاتر از سطح دریا است و این عامل در کنار فاصله کم شهر رشت از دریا موجب شده که رطبوت این شهر بسیار بالا باشد و میزان بارندگی در آن بسیار بالا باشد. به دلیل ریزش باران های ریز و یکسره رشت را شهر باران های نقره ای نامیده اند. آب و هوای گیلان را از نظر جغرافیایی اب و هوای معتدل کاسپین نامیده‌ اند که همانند آن نه فقط در دیگر مناطق کشور، بلکه در اغلب دیگر شهرهایی آسیایی نیز مشاهده نمی‌شود، علت این وضع خاص را دو عامل جغرافیایی می ‌توان دانست: یکی پستی فوق العاده سواحل و دیگری بادهای منطقه‌ ای کاسپین که معمولا در جهت خلاف عقربه ‌های ساعت جریان پیدا کرده و در سواحل جنوبی کاسپین بیشتر از مغرب به وزش در می ‌آیند.

در این شهر حدود ۱۳۵ روز از سال باران می آید و به همین دلیل مردم آن سقف خانه های خود را شیب دار و تا سال های اخیر از جنس سفال می ساختند. میانگین بارش در این شهر ۱۳۵۹ میلیمتر در سال است و دارای رتبه اول در کشور می باشد. حداکثر بارندگی در۲۴ ساعت در مدت آماری ثبت شده، به میزان ۱۷۰ میلیمتر در تاریخ ۱۹ مهر سال ۱۳۶۲ ثبت شده ‌است. البته به خاطر معتدل بودن آب و هوا به ندرت در این شهر برف می آید اما گاهی کل استان گیلان با سرمای قطبی استثنایی مرکز پرفشار سیبری، یا مراکز پرفشار قطبی روسیه قرار می ‌گیرد و آن وقت است شاهد برف سنگین در منطقه هستیم. البته جالب است بدانید قله درفک در جنوب شهر رشت که متعلق به رشته کوه های البرز است ۳۵۰۰ متر ارتفاع دارد.

۲- بوشهر


بند بوشهر که مرکز استان بوشهر نیز هست توانسته با میانگین ۸ متر ارتفاع از سطح دریا در لیست کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران جایگاه دوم را کسب کند. این منطقه شبه جزیره ای در کنار دریای خلیج فارس قرار دارد و آب و هوای آن نیمه بیابانی و گرم است. به ‌طور کلی آب و هوای بوشهر در نوار ساحلی گرم و مرطوب و در قسمت ‌های داخلی گرم و خشک صحرایی است. در استان بوشهر دو فصل محسوس وجود دارد‌: زمستان خنک شامل ماه‌ های آذر، دی، بهمن، اسفند و تابستان گرم و خشک و طولانی. پاییز و بهار این استان بسیار زودگذر است.   متوسط دمای سالانه استان ۲۴ درجه سانتیگراد است که بیشترین مقدار آن در تابستان نزدیک به ۵۰ درجه و کمترین مقدار آن در زمستان حدود ۶ درجه ثبت شده است. در این شهر میانگین بارندگی ۲۱۷ میلی متر در سال است و بارش برف در آن نیز بی سابقه است. در فصل تابستان رطوبت و دمای بالا هوای دم کرده را شکل می دهد و هوا به علت شرایط خاص جوی به حالت اشباع می ‌رسد، هوای دم کرده و کم تحرکی به وجود می‌آورد که در اصطلاح محلی به شرجی معروف است و تحمل آن بسیار دشوار است. میانگین رطوبت منطقه ۷۱ درصد در سال است. در این منطقه به خاطر اختلاف فشار بین صحرای عربستان و جنوب ایران بادهای شدیدی می وزد که ممکن است گاهی در چند دقیقه خسارت های زیادی را به بار آورد. البته بادهای شمالی که در میان مردم بسیار شناخته شده هستند هوای گرم تابستان را مقداری معتدل می سازند و موجب شده بود در گذشته اکثر ساکنین بوشهر پنجره‌ های خانه های خود را به طرف شمال غربی بسازند. این باد نه تنها در زندگی مردم، بلکه در بافت شهری شهرستان بوشهر نیز اثر گذار بوده است.


۳- بندرعباس


بندرعباس مرکز استان هرمزگان است و با میانگین ارتفاع ۹ متر از سطح دریا توانسته است در لیست کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران جایگاه سوم را کسب کند. در شمال این شهر کوه های مرتفع و در جنوب آن دریا قرار دارد. آب و هوای آن گرم و مرطوب است و مطبوع ترین شرایط جوی آن بین ماه های آبان تا فروردین ماه است. میانگین بارندگی در این شهر نزدیک به ۲۰۰ میلی متر در طول سال است و دمای هوای آن در روزهای گرم سال به ۵۲ درجه بالای سفر می رسد، در روزهای سرد نیز ۲ درجه بالای صفر در آن به ثبت رسیده است.
بندرعباس

۴- اهواز


اهواز نیز میانگین ارتفاعی تنها ۱۶ متر بالاتر از سطح دریا دارد و مرکز استان خوزستان است که موجب شده در لیست کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران جایگاه چهارم را کسب کند. این شهر جلگه ای است اما به دلیل کمبود پوشش گیاهای تبدیل به یکی از گرم ترین نقاط ایران شده است دمای در تابستان و زمستان بین ۵ تا ۵۰ درجه سانتی گراد تغییر می کند. متاسفانه در سال های اخیر شاهد آلودگی شدید در این شهر و استان هستیم که گفته می شود عامل اصلی آن گرد و غبار ناشی از گرد و غبار صحرای عربستان و جنوب عراق و همچنین نبود بارش باران و نبود پوشش گیاهی در برخی مناطق خوزستان است. امیدواریم با توسعه پوشش گیاهی و دیگر اقدامات لازم این بحران رفع شود.

۵- ساری


ساری مرکز استان مازندران است و ۱۳۲ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. این شهر در میان رشته کوه های البرز قرار گرفته است. تابستان های پنجمین شهر در میان کم ارتفاع ترین مراکز استان ایران معتدل و نمناک و زمستان های آن تقریبا سرد و خشک است که در قسمت های جنوبی شهر سرما بیشتر احساس می شود.
منبع: مجله گردشگری الی گشت