تبیان، دستیار زندگی

اصلی‌ترین وظایف یاوران حجاج چیست؟

یاوران حجاج که بخشی از برنامه‌های کاروان‌ها را بر عهده می‌گیرند، علاوه بر نظارت بر رفتار اجتماعی زائران و اتخاذ تدابیر مناسب برای راهنمایی آن‌ها در طول سفر، باید تعامل سازنده‌ای با معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری داشته باشند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
حجاج

یاوران حجاج که بخشی از عملیات در کاروان‌ها را بر عهده می‌گیرند، توسط مدیران کاروان‌ها شناسایی شده و بعد از تأیید روحانی کاروان در سامانه‌ای به ثبت اطلاعات خود می‌پردازند و تحت شبکه‌ای خاص قرار می‌گیرند.

کمک در اجرای برنامه‌های فرهنگی، برگزاری جلسات، مسابقات، ختم‌های قرآن و هر فعالیت فرهنگی نیز توسط یاوران حجاج برگزار می‌شود؛ همچنین کمک‌رسانی در مدیریت بحران، گرمازدگی زائران، ترددها و رفت و آمدها و همراهی روحانی کاروان در مسائل عبادی نیز از دیگر وظایف یاوران حجاج است.

همچنین تشریک مساعی و حضور فعال و مؤثر در اجرا و برگزاری مراسم و فعالیت‎های فرهنگی کاروان، شرکت در همایش یاوران حجاج که به منظور آموزش و توجیه برنامه ها و فعالیت‎های گروه یاوران حجاج به صورت متمرکز برگزار می‌شود، جمع‎آوری و بررسی پیشنهادات و انتقادات زائران جهت ارائه به شورای فرهنگی کاروان را نیز می‌توان به عنوان سایر وظایف یاوران حجاج عنوان کرد.

بر اساس اعلام سازمان حج و زیارت، تعامل و ارتباط مستمر با معاونت فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری از طریق دبیر و رابط گروه، نظارت بر رفتار اجتماعی زائران و اتخاذ تدابیر مناسب برای ارشاد و راهنمایی آنان در طول سفر و همکاری با شورای فرهنگی کاروان در اجرای مصوبات از دیگر وظایف یاوران حجاج است.

علاوه بر این، یاوران حجاج باید ضمن کمک به افراد نیازمند و ناتوان در انجام مناسک، زیر نظر روحانی کاروان، به‎ویژه در میقات‎ها، زمان احرام و ایام تشریق، بر روند آموزش افراد بی‎سواد یا کم‎سواد نظارت داشته و امور محوله و ارجاعی از سوی ستاد مرکزی شوراها در بعثه مقام معظم رهبری را پیگیری کنند.

همکاری افتخاری با بعثه مقام معظم رهبری در زمینه‎های فرهنگی، هنری و اجرایی و برنامه‎ریزی و اتخاذ تدابیر لازم جهت استمرار تشکیل جلسات کاروان در ایران پس از بازگشت نیز از وظایف یاوران حجاج به شمار می‌رود.

به گزارش فارس، هر سال در هر کاروان به ازای هر 12 نفر یک یاور حجاج در کاروان‌ها حضور می‌یابد تا روند برنامه‌ها را اطلاع‌رسانی و هماهنگ کند که امسال نیز این روند ادامه می‌یابد.


منبع: خبرگزاری فارس
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.