تبیان، دستیار زندگی

آیا آمادگی ازدواج را داریم یا نه؟

با این شرایط ازدواج نکنید

بسیاری از دختران و پسران تصور می کنند با رسیدن به بلوغ جسمانی آمادگی های لازم برای ازدواج را پیدا کرده اند در حالیکه ازدواج تنها به این مورد ختم نمی شود و لازم است که دختران و پسران قبل از ازدواج به امادگی های قبل از ازدواج فکر کنند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
آمادگی قبل از ازدواج، ازدواج، بلوغ جسمانی، مشکلاتف ارتباط عاطفی، کلوب ازدواج
اگر یک نفر برخی آمادگی های مورد نیاز برای ازدواج را در خود رشد و پرورش نداده باشد، لزوما با یافتن فردی که دارای تمام ملاک های مد نظرش باشد، نمی تواند ازدواج پایداری داشته باشد.
وقتی این آمادگی ها نباشد، کم کم تنش ها شروع خواهد شد، دو طرف حرف همدیگر را نخواهند فهمید، درگیری ها بیشتر می شود و روز به روز از هم دور خواهند شد. بنابراین  در مبحث ازدواج، خیلی مهم است که بدانیم آیا آمادگی ازدواج را داریم یا نه؟ ما در این مقاله امادگی‌های لازم برای یک ازدواج موفق را به شما خواهیم گفت.

استقلال روانی و عاطفی شرط لازم برای ازدواج

مینا پورفرخ دکتری روانشناسی در خصوص شرط اساسی برای ازدواج کردن می گوید: برخورداری از استقلال روانی و عاطفی لازمه اصلی برای ورود به زندگی مشترک است.به این معنی که دختر یا پسر باید به این باور رسیده باشند که می توانند در زندگی انتخاب مسئولانه داشته باشند و بهایش را بپردازند بنابراین شخصی که حتی در تصمیم گیری برای تعیین رشته تحصیلی خود در دانشگاه ناتوان است، آمادگی لازم برای ورود به زندگی مشترک را ندارد.

اهمیت تمکن مالی

بحث «تمکن  » بین دختر و پسر دارای اهمیت ویژه ای است. مثلا اگر پسرها فکر می کنند که اگر پدرزن پول داری داشته باشد، در مسیر زندگی با مشکل مواجه نخواهندشد و یا اگر دختری فکر کند با وجود پدرشوهر متمکن، به راحتی زندگی خواهندکرد، در واقع اشتباه بزرگی را در تفکر خود دارند، متأسفانه این گونه افراد به مشکل جدی برخورد می کنند، مگر موارد استثنائی که پسر یا دختر، دارای ایمان قوی باشند که مسائل مادی در نظر آن ها کوچک جلوه کند.

گاهی اوقات مشاهده می شود پدرزن پولدار، بدون منت گذاشتن خرج می کند، اما دختر در این مورد بر شوهر خود منت می گذارد و یا اطرافیان دختر اینگونه عمل می کنند.

آمادگی خانواده دختر و پسر قبل از ازدواج

آیا خانواده، مستقل شدن من را می پذیرد؟ آیا طرف مقابل را به عنوان عروس یا داماد می پذیرد؟ آیا اگر روی حمایت مالی خانواده حساب باز و آن ها را مطلع کنم، این توانایی را دارند؟ بعضی از جوانان، خانواده ها را از ارتباط هایشان آگاه نمی کنند تا زمانی که تصمیم نهایی را بگیرند. این کار، درست نیست. پنهان کردن مسئله مهمی مانند ازدواج از خانواده موجب رنجش آن ها می شود و حتی می تواند باعث بروز مقاومت در برابر ازدواج شما بشود. حتی ممکن است خانواده طرف مقابل را در این پنهان کاری دخیل بدانند و دید منفی به وی پیدا کنند. به همین دلیل است که در جلسات خواستگاری، خانواده ها با هم رفت و آمد می کنند تا با هم بیشتر آشنا شوند.

آمادگی اجتماعی قبل از ازدواج

بحث آمادگی اجتماعی برای همسران بسیار مهم است چون بعد از ازدواج، شما دارای خانواده جدیدی می شوید و اگر در این آمادگی دچار مشکل باشید، در رفت و آمد با خانواده همسر یا دوستان همسر به مشکل جدی برخواهید خورد. بررسی این آمادگی در خودتان کار سختی نیست و باید نحوه تعامل تان با دیگران را ارزیابی کنید.

آمادگی جسمانی قبل از ازدواج

برای مثال سن و سال فرد و طرف مقابل در این بخش قرار می گیرد. به طور معمول اختلاف سن بین 2 تا 7سال را ایده آل در نظر می گیریم. این تفاوت در سنین بالای 30 سال از بین می رود، چون فرض می شود که فرد تا 30 سالگی به بلوغ فکری کامل رسیده است یعنی اگر زوجی که سن شان بیشتر از 30 سال است، قصد ازدواج دارند، ضروری نیست که اختلاف سن شان در محدوده 2 تا 7 سال باشد. اگرچه سن به تنهایی عامل خوشبختی یا بدبختی زوج نیست ولی توصیه می شود با فردی ازدواج کنید که در این محدوده سنی باشد. 

ازدواج با فردی که در دهه متفاوتی با شماست، منجر به نداشتن تفاهم می شود و همچنین بعدها در فرزند پروری می تواند مشکل ایجاد کند. همین طور ازدواج در سنین پایین ممکن است باعث بروز نارضایتی در سنین بالاتر شود چون فرد در وقت ازدواج دارای بلوغ هیجانی نبوده و ملاک های مشخصی برای ازدواج نداشته است و در بزرگ سالی با بالارفتن سن، ملاک هایش تغییر می کند. همین طور توصیه نمی شود که ازدواج خود را تا سنین بالا به تعویق بیندازید چون بالا رفتن سن، موجب کاهش انعطاف پذیری می شود که این ویژگی در رضایت زناشویی نقش مهمی دارد.

قدرت پذیرش در رویارویی با مشکلات

مینا پورفرخ اظهار می کند: توجه به ارزش ها، هم کفو بودن و توانایی مدیریت هیجان نیز از ویژگی های لازم برای ازدواج کردن محسوب می شود.سازگاری داشتن در مواجهه با بحران و چالش ها در زندگی مشترک باعث می شود فرد قدرت پذیرش داشته باشد و اگر مشکلی را می توانند تغییر بدهند در جهت آن اقدام کنند.بنابراین دختران و پسران جوان باید انعطاف پذیر باشند، به طرف مقابل توجه کنند و خود ابرازی و همدلی بالایی داشته باشند.

شادکامی در زمان مجردی

میناخانی کارشناس ارشد روانشناسی تصریح می کند : ‌ اگر در دوران مجردی احساس شادی نمی‌کنید و از زندگی لذت نمی‌برید احتمالا با برقراری ارتباط عاطفی نیز اتفاق خاصی نخواهد افتاد. خوشبختی و خوشحالی واقعی چیزی است که از درون به وجود می‌آید و اتفاق‌ها و افراد بیرونی لزوما نمی‌توانند شما را شاد کنند. اگر در دوران مجردی و تنهایی به اندازه کافی نیرومند هستید که با مشکلات و اتفاق‌ها کنار بیایید، از زندگی لذت ببرید و با ویژگی‌های خودتان کنار بیایید. احتمالا با برقراری ارتباط عاطفی نیز می توانید این کار را بکنید.
وی با بیان اینکه همه ما یک گذشته داریم، گفت: طبیعتا فرد جدید که وارد زندگی ما می شود باید گذشته ما را بپذیرد. ولی قبل از آن خود ما باید با گذشته مان کنار آمده باشیم و قادر باشیم که آن را کنار بگذاریم. امکان دارد برخی از افراد در گذشته ارتباط‌های عاطفی داشته باشند. مهم است که در برقراری ارتباط عاطفی با آن کنار آمده باشند. اگر هنوز با خودتان کنار نیامده اید نسبت به این ارتباط گذشته عصبانی هستید یا هنوز نمی دانید که چه چیزی می خواهید. کمی صبر کنید ضمن اینکه مهم است که بین رابطه قبلی که داشته اید و رابطه متعهدانه جدیدی که در پی ایجاد آن هستید، فاصله زمانی مناسبی سپری شده باشد.


منابع : سلامت نیوز / باشگاه خبرنگاران / سماتک / ایران بانو 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.