تبیان، دستیار زندگی

رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

بیو تكنولوژی یعنی بكارگیری روشهای علمی و فنی در تبدیل برخی مواد به كمك عوامل زیستی برای تولید كالا و خدمات.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی

بیو تكنولوژی یعنی بكارگیری روشهای علمی و فنی در تبدیل برخی مواد به كمك عوامل زیستی برای تولید كالا و خدمات.

امروزه بیوتکنولوژی یکی از علوم استراتژیک و غالب در کشورهای پیشرفته دنیاست و در کشوری مثل ایران که می خواهد خود را از وابستگی مطلق به نفت و درآمد آن برهاند، یکی از جایگزین های بسیار مناسب به شمار می رود.

از آنجا که تحصیل در بالاترین سطوح این رشته و اخذ مدرک دکتری در سیستم فعلی آموزشی مستلزم طی مدت زمان نسبتاً طولانی است و از طرف دیگر نظام رقابتی و آموزشی کشور ما نخبگان را کمتر به سمت علوم پایه سوق می دهد، لذا تصمیم بر آن شده است تا رشته دکتری پیوسته بیوتکنولوژی با کاهش حدود 30 درصدی طول دوره دکتری تخصصی و البته بدون کاهش کیفیت آموزشی، برای دانشجویان سرآمد و علاقه مند به این رشته به صورت پیوسته و البته فشرده در دانشگاه نهران راه اندازی شود.

دانشجویان از سال 1387 تاکنون، هر ساله از بین دارندگان مدال المپیادهای علمی جهانی و کشوری و رتبه های برتر آزمون سراسری به صورت نیمه متمرکز و از دو گروه آزمایشی ریاضی فیزیک و علوم تجربی از طریق مصاحبه حضوری انتخاب می شوند.

این دوره به سه مرحله اول (کارشناسی) دوم (کارشناسی ارشد) و سوم (دکتری تخصصی) تقسیم می شود و دانشجویان می توانند در یکی از شش گرایش: بیوتکنولوژی فراورش زیستی، بیوتکنولوژی میکروبی، بیوتکنولوژی مولکولی، بیوتکنولوژی پزشکی، بیوتکنولوژی کشاورزی و بیوتکنولوژی محیطی ادامه تحصیل دهند.

در دوره آموزشی این رشته از امکانات موسسات آموزش عالی از قبیل دانشگاه های صنعتی شریف، تربیت مدرس و ... یا موسسات پژوهشی مانند مرکز ملی تحقیقات ژنتیک و بیوتکنولوژی زیستی، انستیتوپاستور ایران، پژوهشکده ابن سینا، مرکز تحقیقات بیوتکنولوژی کشاورزی استفاده می شود.
هرچند این رشته به نسبت رشته ای نوپاست اما با توجه به جایگاه و اهمیت موضوعی آن که علم روز دنیاست، می توان آینده ای درخشان را برای دانشجویان آن متصور بود.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته دکترای پیوسته بیوتکنولوژی و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

مرحله اول
6 نیمسال
سر فصل دروس بیوتکنولوژی و تعداد واحدها در مرحله اول :
تعداد کل واحدها : 127 واحد
دروس عمومی : 18 واحد
دروس اصلی تخصصی : 98 واحد
دروس اختیاری تخصصی: 11 واحد

مرحله دوم
3 نیمسال
سرفصل دروس بیوتکنولوژی و تعداد واحدها در مرحله دوم:
تعداد کل واحدها : 25 واحد
دروس اصلی تخصصی : 15 واحد
دروس اختیاری تخصصی: 3 واحد
گرایش ها: 5 گرایش
1- بیوتکنولوژی فراورش زیستی
2- بیوتکنولوژی میکروبی و محیطی
3- بیوتکنولوژی مولکولی
4- بیوتکنولوژی پزشکی
5- بیوتکنولوژی کشاورزی
خروج از دوره: دانشجو موظف است علاوه بر 25 واحد ذکر شده، 6 واحد از سایر دروس مقطع تحصیلات تکمیلی دانشگاه تهران* ارایه می کند،با تأیید گروه آموزشی اخذ نماید. علاوه بر این دانشجو ملزم به رعایت شرط خروج از دوره مرحله اول نیز می باشد.
* این بخش، وِیژه دانشگاه تهران است.

مرحله سوم
7 نیمسال
سرفصل دروس بیوتکنولوژی و تعداد واحدها در مرحله سوم:
تعداد کل واحدها : 32 واحد
رساله : 24 واحد
سمینار : 2 واحد
دروس اصلی تخصصی : 6 واحددر 2 عنوان

گرایش ها : 5 گرایش
1- بیوتکنولوژی فراورش زیستی
2- بیوتکنولوژی میکروبی و محیطی
3- بیوتکنولوژی مولکولی
3- بیوتکنولوژی پزشکی
بیوتکنولوژی کشاورزی

مطالب مرتبط:
رشته پزشکی
داروسازی
بیوتکنولوژی

منبع: http://iranianpath.com