تبیان، دستیار زندگی

رشته دامپزشکی

دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات اهلی و درمان سایر حیوانات می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماری های مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
رشته دامپزشکی
دامپزشکی دانشی تجربی است که به شناخت، درمان و پیشگیری بیماری های حیوانات اهلی و درمان سایر حیوانات می‌پردازد. در این رشته همچنین به بیماری های مشترک انسان و دام پرداخته می‌شود.

دامپزشکی دانشی کهن است و در ایران قدیم از دامپزشک به عنوان بیطار یاد می شده است. دامپزشکان در دوران قدیم از جایگاه ممتازی در جوامع برخوردار بودند چنانکه رئیس اداره دامپزشکی ارتش در زمان داریوش دارای مقام سپهبدی و فرماندهی دسته سواره نظام بوده‌است.

امروزه نیز این رشته در جوامع پیشرفته مورد توجه است.بعلت اهمیت فراوان دامپزشکی در سلامت جامعه دامی و انسانی و همچنین تامین غذا، سال ۲۰۱۱ از طرف فائو با شعار " دامپزشکی برای سلامتی، دامپزشکی برای غذا و دامپزشکی برای کره زمین " بعنوان سال دامپزشکی نامگذاری شد. برنامه سوم توسعه کشورما نیز که مبتنی براقتصاد بدون نفت بوده، موضوع دام و طیور و آبزیان ۱۳-۱۲ درصد اقتصاد کشور را شامل می‌گردد. توجه به مطالب فوق اهمیت تولیدات دامی، امنیت غذا و حساسیت اقتصادی مبارزه با بیماری ها را آشکار می‌ شود.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته دامپزشکی، معرفی رشته های دکتری تخصصی دامپزشکی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس دامپزشکی و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 224 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه : 24 واحد
دروس اصلی : 89 واحد (2واحد آن اختیاری است)
دروس تخصصی : 49 واحد (3 واحد آن اختیاری است)
دروس بالینی دامپزشکی : 10 واحد (4 واحد آن اختیاری است)
کارآموزی در روستا : 6 واحد
کارآموزی انترنی : 20 واحد
پایان نامه و گزارش تحقیق : 6 واحد

از تعداد کل واحدها 9 واحد اختیاری است که انتخای 5 واحد از 9 واحد الزامی میباشد لذا حداقل واحدهای درسی مورد نیاز برای فارغ التحصیلان دامپزشکی 220 واحد می باشد.

رشته های دکتری تخصصی دامپزشکی:
جراحی دامپزشکی
بیماریهای داخلی دامهای کوچک
کلینیکال پاتولوژی دامپزشکی
بهداشت و بیماری های طیور
بهداشت آبزیان
اپیدمیولوژی
باکتری شناسی
فناوری تولید مثل در دامپزشکی
فارماکولوژی دامپزشکی
آناتومی و جنین شناسی مقایسه ای دامپزشکی
مامایی و بیماریهای تولید مثل دام
بیماریهای داخلی دامهای بزرگ
پاتولوژی دامپزشکی
بیوشیمی
بهداشت مواد غذایی
انگل شناسی دامپزشکی
بیوتکنولوژی(زیست فناوری)
سم شناسی
فیزیولوژی
بافت شناسی دامپزشکی
 
مطالب مرتبط:
رشته جهانگردی
رشته شیمی
رشته مدیریت امور بانکی

منبع: http://iranianpath.com