تبیان، دستیار زندگی

کتاب‌های صوتی بیشتر از فیلم خواننده را دچار احساسات می‌کند

تحقیقات نشان می‌دهد کتاب‌های صوتی در برانگیختن احساس مخاطبان نسبت به فیلم توفیق بیشتری دارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
کتاب صوتی

آریا استارک را در فصل اول «بازی تاج و تخت» تصور کنید که در جمعیت حضور دارد و پادشاه جفری سر به سر پدر آریا می‌گذارد و قصد اعدامش را دارد. این صحنه از سریال «بازی تاج و تخت» واکنش‌های احساسی زیادی را در میان مخاطبان به همراه داشت و عکس‌العمل‌های زیادی را برانگیخت. با این وجود تحقیق جدیدی از کالج لندن نشان می‌دهد آثار صوتی قدرت بیشتری نسبت فیلم دارد و از نظر احساسی مخاطب را بیشتر درگیر می‌کند.

کالج لندن با همکاری ناشر آثار صوتی «جاینت» عکس‌العمل‌های فیزیکی 102 شرکت‌کننده بین سنین 18 تا 67 ساله را نسبت به نسخه صوتی و سینمایی آثاری چون «بازی تاج و تخت»، «دختری در قطار»، و «آرزوهای بزرگ» را بررسی کردند. صحنه‌های مختلف بر اساس شدت احساسی بودنشان و همچنین شباهت بین تولید صوتی و تصویری انتخاب شدند.

در این تحقیق صحنه‌ی مصاحبه کلاریس با دکتر هانیبال در «سکوت بره‌ها» و همچنین صحنه خواستگاری دارسی از الیزابت بنت در «غرور و تعصب» برای شرکت‌کنندگان نمایش داده شد. میزان نبض و عکس‌العمل جسمی شرکت‌کنندگان هنگام تماشا یا گوش کردن به این آثار اندازه‌گیری شد و پس از اتمام این کار از آن‌ها درباره احساساتشان پرسش شد.

بنا بر این تحقیق با اینکه شرکت‌کنندگان اعلام کردند تماشای تصویری این صحنه‌ها احساساتشان را بیشتر انگیخته است اما عکس‌العمل‌های جسمانی این افراد نتیجه دیگری را نشان می‌دهد. تعداد نبض این افراد و همچنین دمای بدنشان هنگام گوش کردن به نسخه صوتی این صحنه‌ها در هر دقیه دو درجه بیشتر بوده است.

در بخشی از نتایج این مقاله آمده است: «اگرچه شرکت‌کنندگان احساس می‌کنند هنگام تماشای نسخه ویدیویی احساساتشان بیشتر تحریک می‌شود اما عکس‌العمل آن‌ها نسبت به نسخه صوتی از جمله تپش قلب و دمای بدن قوی‌تر بوده است. برداشت ما این است که این مدارک فیزیولوژیک نشان می‌دهد که خود داستان از نظر شناختی و همچنین احساسی خواننده را بیشتر درگیر می‌کند. این نتیجه شاید به دلیل همکاری خواننده با نویسنده در خلق تصویری داستان در ذهن باشد. تخیلی که در هنگام تماشای نسخه تصویری از کار می‌افتد.»

نتیجه به دست‌آمده در داستان‌های مختلف و در سنین مختلف یکسان بود. نتایج کامل این تحقیق در ماه‌های آینده منتشر می‌شود.

دکتر جوزف دِولین، مدیر گروه روانشناسی تجربی در کالج لندن و محقق اصلی این پروژه در این باره گفت: « پیش‌بینی‌ ما این بود که گوش کردن به یک کتاب شناختی‌تر باشد زیرا وقتی به عنوان یک شنونده درگیر داستان می‌شوید از تخیل خود بیشتر بهره می‌گیرید. شما داستان را می‌شنوید اما تصاویر را در ذهن خود خلق می‌کنید. هنگام تماشای تلویزیون شما شاهد تخیلی هستید که نویسنده از داستان در ذهن دارد. البته انتظار نداشتیم که نتایج این تحقیق تا این حد مشخص و متقن باشد.»

فروش آثار صوتی از سال 2013 تاکنون دو برابر شده و از 12 میلیون پوند به 31 میلیون پوند در سال 2017 رسیده است. 

منبع: ایبنا به نقل از گاردین/ مترجم : سحر حسابی