تبیان، دستیار زندگی

۴ علت پسرفت دولت‌ها در کلام امام علی(ع)

امیرالمؤمنین(ع) در یک روایت علت انحطاط دولت‌ها را تبیین فرمودند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
امیرالمومنین

از مهم‌ترین ویژگی‌های دولت‌ها به ویژه دولتهای اسلامی، داشتن روحیه خدمت‌رسانی و روحیه جهادی در مسئولان آن است؛ زیرا دولت‌ها به نمایندگی از مردم وظیفه پیشرفت و اعتلای جامعه به سوی برترین آرمان‌ها را بر عهده دارند و این هدف جز با کار جهادی و روحیه خدمت‌رسانی متولیان جامعه در پرتو استفاده از افراد صالح حاصل نمی‌شود. 

با گذری بر آموزه‌های کتب مقدسِ ادیان به خصوص آموزه‌های قرآن کریم و نیز نگاشته‌های روایی و تاریخی در خواهیم یافت هرگاه افراد نالایق و ناصالح در بدنه حکومت‌ها نفوذ کرده‌اند، جامعه با انحطاط‌های اقتصادی، اخلاقی و رفتاری مواجه شده و نیز از دیگر سو عزت و شکوه خود را در بُعد ملی و بین‌المللی مورد خدشه قرار داده است. به عنوان نمونه نفوذ افراد پست در حکومت سلیمان نبی(ع) و پیروی آنان از شیاطین، باعث شد مُلک سلیمان در مدت کوتاهی به انحطاط کشیده شود؛ خداوند در این باره در بخشی از آیه102 سوره بقره می‌فرماید: «وَ اتَّبَعُوا ما تَتْلُوا الشَّیاطینُ عَلى‏ مُلْکِ سُلَیْمانَ‏ وَ ما کَفَرَ سُلَیْمان‏؛ و آنچه را که شیطان‏[صفت‏]ها در سلطنت سلیمان خوانده [و درس گرفته‏] بودند، پیروى کردند. و سلیمان کفر نورزید». همچنین با مروری بر تاریخ معاصر ایران از این نمونه‌ها بسیار دیده می‌شود.

امیرالمؤمنین(ع) نیز در بیانی شیوا به صورت کلی به 4 علت انحطاط دولت‌ها اشاره کرد که توجه به این فرمایش کلید بسیاری از معضلات اجتماعی است. حضرت در این باره می فرماید:

4 ویژگی بر عقبگرد و انحطاط دولت‌ها دلالت می‌کند.

1- ضایع و تباه کردن مسائل اصلی
2- پرداختن به مسائل فرعی
3- پیش انداختن اراذل و فرومایگان
4- عقب راندن اهل فضیلت

متن حدیث:
یستَدَلَّ عَلَی ادبارِ الدُّوَلِ بِاَربَعٍ: تَضییعِ الاُصولِ وَ التَّمَسُّکِ بِالفُرُوعِ وَ َتقدیمِ الاَراذِلِ وَ تَاخیرِ الاَفاضِلِ. (غررُ الحکم و دُرر الکلم، ص800)


منبع: باشگاه خبرنگاران پویا

 
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.