تبیان، دستیار زندگی
یست و نهمین کنفرانس بین‌المللی ابررایانه‌ها که در شهر «درسدا» در آلمان برگزار شد، 500 ابر رایانه پرقدرت دنیا را به مبارزه فرا خواند تا هریک توانمندی‌های خود را به بوته آزمایش بگذارند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

جنگ جهانی ابر رایانه‌ها!

بیست و نهمین کنفرانس بین‌المللی ابررایانه‌ها که در شهر «درسدا» در آلمان برگزار شد، 500 ابر رایانه پرقدرت دنیا را به مبارزه فرا خواند تا هریک توانمندی‌های خود را به بوته آزمایش بگذارند.

در این کنفرانس جنگ اصلی میان شرکت «سان میکروسیستم» و «آی‌بی‌ام» درگرفت و ژاپن هم اعلام کرد که به زودی وارد میدان مبارزه خواهد شد.

سان میکروسیستم در این چالش بزرگ اعلام کرد که به فناوری ساخت پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین ابررایانه دنیا دست یافته است.

سان در خصوص این ابررایانه که «صورت فلکی» (Constellation) نام دارد توضیح داد که «صورت فلکی» را با همکاری دانشگاه تکزاس ساخته است. این ابررایانه مجهز به پردازشگرهای چهارهسته‌ای مدل «اپترون» ساخت شرکت «ای‌ام‌دی» است.

وی تاکید کرد که این ابررایانه دارای بخش‌های استانداردی چون تیغه سرور، ذخیره سازی «سان فایر 4500x» و سیستم عامل‌های منابع متن آزاد «سولاریز» یا «لینوکس» است.

براساس گزارش پایگاه خبری سیلیکون، «صورت فلکی» در مجموع از 131هزارو 72 هسته برخوردار است که تا 08/1 پتافلاپ عمل می‌کند. یک پتافلاپ برابر با هزار تریلیون فلاپ است. ممیز شناور در ثانیه را فلاپ می‌گویند.

در حقیقت فلاپ مخفف عبارت (Floating Point Operations Per Second) واحد اندازه‌گیری تعداد عملیاتی است که یک دستگاه محاسبه‌گر یا ماشین حساب در هرثانیه انجام می‌دهد.

همچنین این ابررایانه 100 ترابایت حافظه دارد و سرعت ورودی - خروجی این رایانه پرقدرت 3 ترابایت برثانیه است. هر ترابایت معادل یک تریلیون بایت است.

از سوی دیگر «آی‌بی‌ام» نیز نسل دوم ابررایانه‌های پرقدرت خود را در این کنفرانس معرفی کرد. این ابررایانه که Blue – Gene/P نام دارد، دارای چهار پردازشگر «پاور پی سی 450» (850 مگاهرتز) با بسامد پایین است. هر چیپ توانایی انجام 6/13میلیارد عملیات را درثانیه دارد و یک کیت 60 در 60 سانتی‌متری محتوی 32 چیپ از این نوع، 435میلیارد عملیات را درهر ثانیه محاسبه می‌کند.

Blue Gene/L ابر رایانه تولیدی آی‌بی‌ام

هر کمد این ابررایانه که 80/1 متر ارتفاع دارد، محتوی 32 کیت است. بنابراین هر کمد می‌تواند 9/13تریلیون عملیات را درهر ثانیه انجام دهد. هر کمد این ابررایانه یك‌هزار و300 برابر سریع‌تر از پرسرعت‌ترین رایانه‌های شخصی خانگی است. درمجموع این ابررایانه از 72 کمد و 294 هزارو 912 پردازشگر تشکیل شده است.

آی‌بی‌ام با ارائه این ابررایانه جدید موفق شد، رتبه خود را در طبقه‌بندی 500 ابررایانه پرقدرت دنیا که همه ساله در این کنفرانس معرفی می‌شوند، ارتقا بخشد.

درحال حاضر این رایانه که از سری رایانه‌های پرسرعتBig Blue است در جایگاه نود و سوم قراردارد.

یکی از چالش‌های بزرگ برای تولیدکنندگان این رایانه‌ها، انتقال اطلاعات و داده‌ها در یک لحظه است.

آندراس بچول استین، شریک بنیانگذار «سان» مشکل اصلی در انتقال اطلاعات را در معماری «سوئیچینگ» می‌داند.

معماری سوئیچینگ درحقیقت روند انتخاب داده‌های استفاده شده در شبکه‌های انفورماتیکی است که «مگنوم» نامیده می‌شود.

مگنوم به تنهایی ترافیک داده‌ها را با سرعت بالای 3هزارو 456 ریزپردازشگر شکل می‌دهد.

این درحالی است که رایانه جدید آی‌بی‌ام برپایه توانایی محاسبه «سیستم پشتیبان گیری» عمل می‌کند. به طوری که این ابررایانه در همان لحظه که داده‌ها وارد می‌شوند، آنها را روی الگوریتم‌ها تحلیل می‌کند.

بنابراین گزارش، اولین ابررایانه قرن بیستم «Earth Simulator» نام دارد. این ابررایانه برای اهداف علمی ‌به‌ویژه مطالعه درخصوص تکامل آب و هوایی زمین در ژاپن متولد شد.

این ابررایانه بین سال‌های 2002 تا 2004 به عنوان پرقدرت‌ترین و سریع‌ترین رایانه دنیا شناخته می‌شد. Earth Simulator با 86/35 ترافلاپ، یعنی تقریبا برابر با 36هزارمیلیارد فلاپ عمل می‌کرد. این ابررایانه با هزینه مالی 58 میلیون دلار ساخته شد. در سال 2004 «آی بی ام» ابررایانه پرسرعت خود را معرفی کرد.

Blue Gene/L اولین ابررایانه‌ای است که 01/36 ترافلاپ محاسبه را انجام می‌دهد. در مدت یکسال بعد آی‌بی‌ام، چهارمین سری ازBlue Gene را عرضه کرد. این ابررایانه تا 6/280 ترافلاپ را انجام می‌داد. درهرحال تا نوامبر گذشته Blue Gene/L مقام خود را به عنوان پرقدرت‌ترین ابررایانه دنیا حفظ کرد.

اگرچه درحال حاضر عنوان پرقدرت‌ترین رایانه دنیا در اختیار شرکت‌های آمریکایی است، اما ژاپنی‌ها دست از تلاش برای بازگیری این عنوان برنداشته‌اند، به طوری که دولت این کشور بودجه‌ای معادل یک‌میلیارد دلار را برای ساخت پرقدرت‌ترین

ابررایانه دنیا در اختیار شرکت‌های «هیتاچی»، «ان ای سی» و «فوجیستو» قرار داده است و این شرکت‌ها موظفند، تا مارس 2009 رایانه‌ای با سرعت 10 پتافلاپ را بسازند.

منبع: خبرگزاری مهر

مطالب مرتبط:

آی بی ام و بازی حیات دوم

رتبه بندی دیجیتالی کشورها: ایران آخر شد

چگونگی انتخاب نام شركتهای بزرگ كامپیوتری

حافظه اصلی رایانه وحجم آن

سیستم عامل OS