تبیان، دستیار زندگی
بعد از کناره گیری علی کریمی و مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان نیز از بازی در تیم ملی خداحافظی کرد تا وی ........
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

خداحافظی هاشمیان از تیم ملی

وحید هاشمیان

بعد از کناره گیری علی کریمی و مهدی مهدوی کیا، وحید هاشمیان نیز از بازی در تیم ملی خداحافظی کرد تا وی سومین بازیکن مطرح فوتبال ایران باشد که جای خود را به بازیکنان جوانتر بدهد.

وحید هاشمیان اعلام کرد، مایل است جای خود را در تیم ملی فوتبال ایران به جوان‌ها بدهد و برای این تیم آرزوی موفقیت کرد.

مهاجم تیم ملی فوتبال ایران در گفت وگویی با سایت شخصی‌اش اظهار كرد: تیم ملی فوتبال ایران پتانسیل بسیار خوبی داشت اما، با بدشانسی و هم‌چنین تعویض پی‌درپی کادرفنی از رسیدن به جام جهانی ‌2010 در آفریقای جنوبی بازماند. آرزوی من و سایر بازیکنان این بود که تیم ملی را به جام جهانی ببریم و با این کار دل مردم عزیز کشورمان را شاد کنیم، اما متاسفانه چنین نشد. اکنون در مقطعی قرار گرفته‌ام که ترجیح می دهم جوان ها جای مرا در تیم ملی بگیرند و امیدوارم تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های آتی همواره موفق و پیروز باشد.

ستاره‌ی ایرانی تیم فوتبال بوخوم در ادامه به وضعیتش در این تیم اشاره کرد و افزود: تمام سعی و تلاشم را به کار می بندم تا در ادامه دوران فوتبال خود با نام ایران و به عنوان یک ایرانی در تیم های خارجی بدرخشم. درحال حاضر بوخوم در اردوی آمادگی پیش فصل در سن گالن سوئیس حضور دارد. من هم نخستین جلسه تمرینی خود را با بوخوم روز یک‌شنبه برگزار کردم. البته به دلیل حضور در تیم ملی نتوانستم در اولین جلسات تمرینی تیم حضور داشته باشم.

هاشمیان مهاجم پیشین تیم بایرن

هاشمیان که توانست بدون حضور در پرسپولیس و استقلال به بازیکن محبوبی تبدیل شود از این حیث فوتبالیستی متفاوت در فوتبال ایران شد. وی که پیشینه بازی در هامبورگ، بوخوم، بایرن مونیخ و هانوفر را دارد حالا نگاه دیگری به آینده دارد و می خواهد در زمینه مربیگری موفق باشد.

هاشمیان افزود: امیدوارم روزی سرمربی تیم ملی فوتبال ایران شوم تا بتوانم تجربیات خود را در اختیار این تیم قرار دهم و حضور در جام جهانی که در زمان بازی یک بار در جام جهانی 2006 موفق به انجام آن شدم را به عنوان سرمربی به انجام برسانم.

* بیوگرافی:

زمانی که در دقایق ابتدایی دیدار تیم های ایران و قزاقستان در چارچوب بازی های آسیایی بانکوک یک جوان جویای نام ایرانی با ضربه ای استادانه توپ را به قعر دروازه حریف فرستاد، تلویزیون تایلند نام "وحید هاشمیان" را روی تصویر به نمایش درآورد تا زننده نخستین گل ایران در این رقابت ها را نشان دهد. همان جا بود که بسیاری از مردم با نام او به عنوان یک مهاجم آشنا شدند.

وحید هاشمیان

وحید مثل بسیاری دیگر از فوتبالیست های تهرانی بازی خود را از محله های جنوب شهر آغاز کرد. در سال ‌1373 او به همراه تیم جوانان فتح تهران از دسته دوم به دسته اول صعود کرد و یک سال بعد به همراه این تیم عنوان سوم جوانان باشگاه های تهران را به دست آورد.

در سال ‌1975، هاشمیان به همراه تیم بزرگسالان فتح نایب قهرمان باشگاه های تهران شد و پس از آن به تیم فوتبال پاس که از تیم های صاحبنام ایران است، پیوست.

وی در سال ‌1377 با سبزپوشان پاس به عنوان نایب قهرمانی لیگ کشور دست یافت و از همین تیم نیز در جمع ملی پوشان کشورمان حاضر شد و توانست مدال طلای بازی های آسیایی بانکوک را برگردن بیاویزد.

بازی های خوب وحید باعث شد که مدیران استعداد یابی هامبورگ با مسوولان وقت پاس تماس حاصل کنند.

گفت و گوها بین مقامات هامبورگ و پاس نتیجه مثبت داد و هاشمیان به عنوان پنجمین بازیکن ایرانی به بوندس لیگا راه یافت.

وحید هاشمیان

هاشمیان در فصل نخست حضورش در هامبورگ فرصت چندانی برای عرضه اندام نیافت، اما در همان دقایقی که به میدان رفت موفق شد یک گل برابر ترابوزان اسپور ترکیه در رقابت های مقدماتی جام باشگاه های اروپا به ثمر برساند.

وحید در فصل ‌2000-1999 به همراه هامبورگ عنوان سوم بوندس لیگا را به دست آورد. او به همراه تیم ملی کشورمان در سال ‌2000 نیز موفق شد قهرمانی مسابقات غرب آسیا را در اردن به چنگ آورد.

اما جو حاکم بر اردوی تیم ملی و همچنین اختلاف با فدراسیون فوتبال وقت باعث شد وحید به مدت 5/3 سال از تیم ملی فاصله بگیرد.

در ادامه یک مصدومیت اجازه هنرنمایی را از وحید گرفت و پس از یک دوره بسیار سخت، ستاره فوتبال ایران سر از تیم فوتبال بوخوم در دسته دوم بوندس لیگا درآورد.

هاشمیان در دسته دوم بوندس لیگا نیز بسیار خوش درخشید و توانست با مربیگری پیتر نویرورر در فصل ‌2003-2002 به دسته اول بوندس لیگا بازگردد.

در این فصل هاشمیان بیشتر به عنوان یار جانشین به میدان می آمد و موفق شد ‌10 گل حساس نیز برای بوخوم به ثمر برساند.

هلی کوپتر فوتبال ایران

اما اوج هنرنمایی هلی کوپتر به فصل ‌2004-2003 بازمی گردد که توانست با زدن ‌16 گل رکورد خوبی را از خود برجای بگذارد. بوخوم به لطف گل های او توانست به رقابت های جام یوفا راه یابد.

هاشمیان فصل ‌2005-2004 را در بایرن مونیخ سپری کرد، اما اعتقادات فلیکس ماگات باعث شد تا فوتبال آلمان از هنرنمایی های هاشمیان بی نصیب بماند، اما در نهایت او به همراه سرخ پوشان باواریایی به مقام قهرمانی بوندس لیگا و لیگاپوکال رسید.

هاشمیان در بازگشت مجدد به تیم ملی نیز بسیار خوش درخشید و با گل های حساسش مقابل قطر و ژاپن راه صعود ایران به رقابت های جام جهانی ‌2006 را هموار کرد.

او حتی در رقابت های مقدماتی جام ملت های آسیا نیز با زدن یک گل حساس به کره جنوبی روحیه فوق العاده به ایران پس از نتیجه ناامیدکننده مساوی مقابل سوریه در تهران داد.

وحید هاشمیان متولد سی‌ام تیرماه ‌1355 است.

تنظیم برای تبیان: رضا سیگاری