تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی علوم دامی

علوم دامی، شاخه‌ای از مهندسی کشاورزی است که با پرورش و اصلاح نژاد دام، تغذیه دام و مدیریت آن سر و کار دارد. این رشته که در گذشته دامپروری خوانده می‌شد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
رشته کارشناسی مهندسی علوم دامی

علوم دامی، شاخه‌ای از مهندسی کشاورزی است  که با پرورش و اصلاح نژاد دام، تغذیه دام و مدیریت آن سر و کار دارد. این رشته که در گذشته دامپروری خوانده می‌شد، درباره پرورش دام و طیور، ماهی و زنبور عسل اطلاعات مناسبی به دست می‌دهد. علاوه بر آن، موضوعات دیگری نظیر مطالعه و بررسی زمینه های فیزیولوژی، تغذیه و اصلاح نژاد دام در این رشته مورد توجه قرار می گیرد.

هدف این رشته، بالا بردن تولید اقتصادی با رعایت جنبه های اصول بهداشت و مدیریت در پرورش دام و نگهداری محصولات مربوطه، نیل به خودکفایی در تهیه پروتئین حیوانی مورد نیاز کشور، تولید الیاف دامی ،تولید پوست برای انواع چرم ، تولید انرژی برای کارهای کشاورزی و حمل و نقل و استفاده های تفریحی مانند اسب سواری است.

از مهمترین توانمندی های دانش آموختگان این رشته می توان به آشنایی با صنایع کشاورزی مرتبط، مهارت در مباحث تئوری و عملی تولید و پرورش حیوان، امنیت محصولات غذایی، جنبه‌های اخلاقی کیفیت و امنیت غذای پروتئینی، رفاه حیوان، تغییر روشهای قدیمی و تلفیق تئوری و عملی مهارت های صنعتی اشاره کرد.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی علوم دامی بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

این رشته دارای 2 گرایش دام و طیور می باشد.

برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحدها، دانشگاه های دارای رشته مهندسی علوم دامی، معرفی رشته های ارشد و دکترای مهندسی علوم دامی(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سر فصل دروس مهندسی علوم دامی و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها: 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس علوم پایه : 29 واحد
دروس اصلی : 17 واحد
دروس تخصصی الزامی : 56 واحد
دروس تخصصی هر گرایش : 13 واحد

گرایشهای ارشد مهندسی علوم دامی(بر اساس دفترچه کنکور ارشد 95):
مهندسی علوم دامی(همه گرایشها)
مهندسی کشاورزی - پرورش و مدیریت تولید طیور
علوم طیور
گرایشهای دکترای مهندسی علوم دامی(بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
اصلاح نژاد دام
فیزیولوژی دام
تغذیه دام
علوم طیور

مطالب مرتبط:
اقتصاد کشاورزی
رشته مهندسی هوافضا
رشته کارشناسی علوم و صنایع غذایی

منبع: http://iranianpath.com