تبیان، دستیار زندگی

بررسی عوامل موثر بر افزایش قیمت فلزات گران‌بها

افسارگسیختگی قیمت طلا و سکه

متاسفانه اخیرا، شاهد انتشار اخباری مبنی بر خرید بیش از 59 هزار سکه، توسط تنها 2 نفر در تهران بودیم. یکی از این افراد؛ بیش از 39 هزار سکه و فرد دیگر، بیش از 20 هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است که این موضوع؛ انتقادات فراوانی را به نحوه‌ی توزیع سرمایه‌های کشور توسط مسئولین مربوطه، در بر داشت.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : آزاده مرنی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
قیمت طلا و سکه
این روزها نگاه بسیاری بر تابلوهای قیمت طلا و سکه است. نگاه‌هایی که هر لحظه شاهد افزایش نامتعارف این فلز ارزشمند است. معضل افزایش قیمت سکه، موضوعی است که طی سه ماه گذشته به یکی از داغ‌ترین اخبار اقتصادی تبدیل شده است. برخی این افزایش قیمت را یه حبابی تشبیه می‌کنند که به زودی و با تدابیر دولت و مسئولین از بین می‌روند و گروهی دیگر آن را بیش از هر مورد دیگری، به تحریم‌های اقتصادی ربط داده و چاره‌ی موثری برای آن نمی‌بینند.

عوامل افزایش قیمت طلا و سکه

تردیدی نیست که تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی کشورهای غربی به سر کردگی ایالات متحده، زمینه‌ی نوسانات گسترده‌ی طلا را ایجاد کرده اما نباید چشمان‌مان را بروی خطاهای داخلی ببندیم و آن‌ها را نادیده بگیریم. این یک معادله‌ی ساده و قدیمی در حوزه‌ی اقتصادی است که هر چه تقاضا برای یک کالا افزایش یابد؛ قیمت آن نیز سیر صعودی به خود می‌گیرد و ما طی ماه‌های پایانی سال 96 و ابتدای سال 97 شاهد هجوم مردم برای خرید انواع طلا، بالاخص سکه بودیم. در واقع؛ گروهی از مردم تحت تاثیر بار روانیِ برخی اخبار مبنی بر گرانی طلا و سکه و نیز اوضاع نامناسب اقتصادی، به سمت و سوی خرید و نگهداری سکه و طلا کشانده شده‌اند.

با توجه به روند حاکم در فضای اقتصادی کشور، در می‌یابیم که نظارت‌های موجود ناکافی بوده و برای مبارزه با افراد سوجو و نیز کنترل قیمت طلا و سکه در بازار، نیازمند توجهی بیش از پیش و گسترده‌تر خواهیم بو.



البته مسئولین مربوطه نیز با تصمیمات ویژه سعی بر آن داشتند که این روند نامتعارف را مهار کنند و بزرگ‌ترین راه حل آن‌ها تزریق سکه به بازار از طریق فروش سکه در بانک مرکزی بود، موضوعی که خود سبب لفزایش بیش از پیش قیمت سکه شد چرا که این سکه‌ها در بسته‌های تعداد بالا همچون 20 عددی به‌فروش می‌رسید و تردید نیست که مردی عادی توانایی خرید چنین تعدادی از سکه را نداشته و اغلب افرادی دارای سرمایه‌های هنگفت بودند توانستند مقادیر بالایی از این سکه‌ها را خریداری و به احتکار طلا و سکه بپردازند.

در این راستا نیز شاهد انتشار اخباری مبنی بر خرید بیش از 59 هزار سکه، توسط تنها 2 نفر در تهران بودیم. یکی از این افراد؛ بیش از 39 هزار سکه و فرد دیگر، بیش از 20 هزار سکه در ماه‌های اخیر خریداری کرده است که این موضوع؛ انتقادات فراوانی را به نحوه‌ی توزیع سرمایه‌های کشور توسط مسئولین مربوطه در بر داشت.

با توجه به روند حاکم در فضای اقتصادی کشور، در می‌یابیم که نظارت‌های موجود ناکافی بوده و برای مبارزه با افراد سوجو و نیز کنترل قیمت طلا و سکه در بازار، نیازمند توجهی بیش از پیش و گسترده‌تر خواهیم بود چرا که با اوضاع پیش آمده، معضلات اینچنینی خود، اهرم فشاری برای ضربه زدن به چرخه‌ی اقتصاد داخلی محسوب می‌شود. موضوعی که آینده و نتیجه‌ی فاجعه‌باری را برای اقتصاد ایران اسلامی رقم خواهد زد.

راه‌های مهار قیمت سکه

متاسفانه تدابیر مسئولین اقتصادی، تاکنون توانایی مقابله با روند فزاینده‌ی نرخ طلا و سکه را نداشته و از این رو، همواره شاهد ادامه‌ی سیر صعودی این فلز گران‌بها هستیم. در این راستا از اوایل سال 97 بسیاری از کارشناسان اقتصادی بارها به دولت و مسئولین مربوطه متذکر شده بودند که بجای حل موضعی و موقتیِ مشکلات افزایش قیمت سکه و نرخ دلار، باید از راهکارهای مناسب، هدفمند و کاربردی استفاده کنند تا تغییراتی در ساختار اقتصادی ایجاد شود. برخی از مهم‌ترین این راهکارها عبارتند از:
- افزایش زمینه‌ی اشتغال (اشتغال زایی)
- کاهش مالیات واحدهای تولیدی
- افزایش سود سپرده‌های بانکی
- کاهش واردات کالاهای غیر ضروری
- افرایش تسهیلات بانکی برای تولید کنندگان و کارآفرینان

علاوه بر راهکارهای مذکور، برخورد قاطع و قانونی با سوداگران و دلالان سکه و دلار نیز تاثیر بسزایی در کاهش نسبی التهابات چرخه‌ی اقتصادی دارد.