تبیان، دستیار زندگی

سوم تیر در آینه تاریخ معاصر

امروز یکشنبه برابر با سوم تیر 1397 هجری خورشیدی، دهم شوال 1434 هجری قمری، بیست و چهارم ژوئن سال 2018 میلادی است. مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : هومن بهلولی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
رخداد
3 تیر 1384
دومین دور از نهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران برگزار شد.در این دوره 27 میلیون و 958هزار و 931 نفر در انتخابات شرکت کردند و مشارکت در این مرحله 8/59 درصد بود.

3 تیر 1366
عملیات کوچک نصر 5 در منطقه جنوب غربی شهرستان سردشت، توسط سپاه پاسداران با رمز ˈیا زهرا (س)ˈ با هدف پاسخ‏گویی به شرارت‏های عراق در خلیج فارس، بمباران مناطق کردنشین درعراق، تصرف و تامین بخشی از ارتفاعات مسلط منطقه در جنوب غربی شهرستان سردشت در استان کردستان آغاز شد.

3 تیر 1353
مناسبات سیاسی ایران و غنا برقرار شد.

3 تیر 1347
ˈطاهر یحییˈ نخست وزیر عراق در رأس هیأتی به تهران آمد.

3 تیر 1305
سربازان پادگان مراوه تپه در ترکمن صحرا علیه ˈرضاخانˈ قیام کردند. رهبری این قیام را ˈسالار جنگ ˈ برعهده داشت . این قیام سه هفته بعد توسط ˈرضاخانˈ سرکوب شد.

3 تیر 1299
ˈوثوق الدولهˈ عاقد قرارداد 1919 از رییس الوزرایی استعفا داد. او دو دوره نخست وزیر ایران بوده است؛ دورهٔ اول از مرداد ۱۲۹۵ تا خرداد ۱۲۹۶ خورشیدی و دورهٔ دوم از مرداد ۱۲۹۷ تا تیر ۱۲۹۹ بطول انجامید.

3 تیر 1299
ˈشیخ محمد خیابانیˈ از مجاهدان عصر مشروطه توانست با قیام خود خانواده سلطنتی را از تبریز اخراج کند، در همین روز ˈعین الدولهˈ والی شهر نیز از تبریز گریخت .

3 تیر 1287
پس از به توپ بستن مجلس به دستور ˈمحمدعلی شاهˈ، در تهران حکومت نظامی اعلام شد و ˈلیاخوف روسیˈ فرماندار نظامی شد.

3 تیر 1287
ˈمیرزاجهانگیرخان شیرازیˈ از مبارزین مشروطه در جریان به توپ بستن مجلس شورای ملی توسط قوای قزاق به قتل رسید. وی که به واسطه مدیریت روزنامه صوراسرافیل به همین نام مشهور شده بود پس از اشغال مجلس توسط قزاقان با جمعی از یارانش به دستور محمدعلی شاه دستگیر شده بود.

3 تیر 1287
ˈملک‏المتکلمینˈ خطیب و روشنفکر مشروطه‏خواه به دستور عوامل محمد علی شاه به قتل رسید.

3 تیر 1286
صدها نفر از روحانیون و طلاب علوم دینی به رهبری آیت الله شیخ ˈفضل الله نوریˈ در حرم حضرت عبدالعظیم متحصن شدند. آنان مشروطه منهای ˈمشروعه ˈ را رد کرده و آن را خلاف اسلام دانستند.