تبیان، دستیار زندگی
با قند مصنوعی نباید افطار كرد ، به دلیل آنكه این گونه شیرینی هابا داروهای شیمیایی سفید می شوند و زیان آنها بسیار واضح است  . قند وشكر در همه خانه ها ی جهان مصرف می شود – هیچ طبیبی بیمار خودرا  از خوردن شكر و قند ...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

چرا نباید با قند مصنوعی افطار كرد ؟


با قند مصنوعی نباید افطار كرد،به دلیل آنكه این گونه شیرینی هابا داروهای شیمیایی سفید می شوند و زیان آنها بسیار واضح است  .

قند وشكر در همه خانه ها ی جهان مصرف می شود – هیچ طبیبی بیمار خودرا  از خوردن شكر و قند منع نمی كند .

نشاسته كه در نان و سیب زمینی و سبزیجات وجود دارد جزو گلوسیدها بوده و سپس از خوردن ابتدا به دكسترین Dexterrineو سپس به گلوكز تبدیل شده بمصرف بدن می رسد .

قند و شكری كه از شیره چغندر درست می شود مانند  قند طبیعی كه در میوه جات بافت می شود نیست زیرا مواد معدنی مفید آن در قسمت كارخانه از بین می رود ( تركیب با مواد دیگر و حرارتهای شدید و ...)

قند واقعی در  میوه جات می باشد زیرا بهمراه آنها مواد دیگری كه جذب قند میوه لازم است موجودیت دارد .

قند و شكر معمولی مواد لازم را بهمراه ندارد و چون به كودك داده شود از مواد معدنی ذخیره شده بدن كودك بر میدارد مثلا  از كلسیم بدنش استفاده می نماید و بهمین جهت است كه دندان كودكانی كه زیاد شیرینی میخورند زود خراب می شود .

دكتر كارتن می گوید طبیعت قند و شكر را در میوه جات در اختیار بشر گذاشت زیرا بشر به آن احتیاج داشت و تهیه قند و شكر معمولی كاری است بر خلاف طبیعت .

جمعی از دانشمندان یك عده را كه نسبت به قند صنعتی حساسیت داشتند  و با خوردن 150 گرم قند در ادرا شان قند پیدا میشد روزی 150 گرم قند طبیعی بصورت میوه و عسل دادند و مشاهده كردند كه پس از چندی قند ادارشان بكلی برطرف شده است .

در یك تحقیق معلوم گردیدكبد انسان از اسید استیك كلسترول می سازد و مستقیماً  آنرا تحویل خون می دهد.

اسید استیك تقریبا ً در همه خوراكهای بشری كم و بیش وجود دارد و انسان هرچه كمتر غذا بخورد طبعاً میزان كلسترول خونش كم تر است و این قند و شكر تصفیه شده است كه از هم اسید استیك ایجاد می كند و بطور غیر مستقیم كلسترول در جدار رگها رسوب می نمایند . پس اگر به عنوان ثواب و افطاری ، قند و شكر به معده خالی مسلمانان رسانیده شود ، گام موثری در راه پیشرفت آنها بسوی بیماریهای عروق و قلب برداشته شده است. !!

افطاربا شیرینی طبیعی

پس برای افطاری چه خوراكی انتخاب كنیم كه مورد تائید دین و دانش باشد ؟

چرا حضرت صادق (ع ) فرمود : المومنون حلویون ، مومن شیرین پسند است؟

با توجه به اینكه در آن زمان قند و شكر مصنوعی وجود داشته و از قند میوه جات به ویژه خرما و كشمش استفاده می شد و چنانچه بزودی خواهید دید اسلام با پر خوری سخت مخالف است دیگر جای هیچ ایراد و اشكالی باقی نمی ماند حتی گفته نخواهد شد ازقند میوه جات كلسترول به قدر كافی ساخته می شود زیرا كم خوری و با اعتدال خوری اسلامی اجازه رسوب كلسترول را نخواهد داد .

در اینجا با ذكر فقط دو سه روایت نشان خواهیم داد :

در اسلام فرمول كلی این است كه افطار با شیرینی به عمل آید و نبی گرامی به ترتیب خرما – كشمش-و... را انتخاب می فرمودند و تقریبا ًاصرار در خرما بعنوان افطار در اخبار مشاهده می گردد.

"عن رسول الله (ص) انه كان اذا قدم الیه الطعام و فیه التمر بدء بالتمرو و كان یفطر علی التمر زمن التمر و علی الرطب فی زمن الرطب"

"و قال صلی الله علیه وآله و سلم افضل ما یبد الصائم به الزبیب اوالتمرا وشی حلو"

قال (ص) من وجد التمر فلیفطر و من لم یجد فلیفطر علی المائده .

مطالب زیر از سه قسمت فوق نتیجه و معلوم می گردد:

1- در هر صورت افطار به شیرینی توصیه  شده است .

2- نبی گرامی علاوه بر اینكه خرما را در ابتدای افطار انتخاب می فرمودند هر وقت بطعام دیگری می نشستند ابتدا بخوردن خرما مینمودند .

3- اگر شیرینی وجود نداشت افطار بمائده جایز است .

4- نامبردن از دو میوه ( خرما- كشمش ) و اثر تقریباً یكنواخت هر دو بر بدن بما اجازه می دهد نسبت به هریك آز آنها بچشم تساوی بنگریم ولی به هر صورت خرما را ترجیح دهیم زیرا در قرآن مجید به كرات از او یاد شده و چنانچه ملاحظه فرمودید نبی گرامی آنرا برای افطار بر بقیه ترجیح می دادند.

با آنكه انتخاب شیرینی  برای افطار قصد و مقصود اولیه اسلامی تصور می شود ولی مزایا و

خصو صیات خرما برای افطار در ردیف نخست قرار دارد ( آزمایشهای مختلفی درباره تاثیر قند خرما نموده اند یكی از آنهاست موشهائی را كه فقط با قند تغذیه نموده و در نتیجه به بیماریهای فقدان ویتامین ( آویتامینوز) و عوارض آن مبتلا شده بودند به آنها خرما دادند و عوارض بكلی رفع شد ).

در قرآن قند خرما و كشمش ، رزق حسن و سكر نامیده شده و از این لحاظ كه علاوه بر رزق حلال و طیب ، رزق حسنی هم بطور خصوصی در قرآن هست آز آنها تعریف گردیده است " و من ثمرات النخیل و الاعناب تتخذون منه سكرا و رزقا حسنا "( سوره النحل) همچنین در تعریف آنها از پیشوایان دین مطالب دیگری نیز در كتابها دیده می شود كه در جای خود گفته خواهد شد و مهمتر از همه ذكر این مطلب است : شاید موجب تعجب باشد با آنكه همه جا انتخاب میوه تازه سفارش شده است برای افطار و حتی در مواردی صبحانه با مویز توصیه شده است ولی باید متوجه بود همانطور كه گفتیم چون نظر اصلی به قند و شیرینی موجود در خرما و انگور می باشد و خرما همیشه تازه است و مواد معدنی و مغذی برای جذب بهتر بهمراه دارد و انگور برعكس سایر میوه جات هرچه بماند و اسید الكل های موجود در آن به قند مبدل گردیده شیرین تر می شود لذا توصیه در باره خوردن ایندو ( خرما و انگور ) مشحون از اعجاز است .

با چنین توصیه از قند كشمش و خرما كه مزیت قندی آنها را بر قند موجود در دیگر میوه جات مسلم است ، ما را با ین نكته متوجه می سازد كه برای خرما و انگور مزایای دیگری است كه انتخابش برای افطار ارجح و یكی از مزیت های آن سر شار از قند از همان روزهای اول تا زمانهای متمادی بعد می باشد كه تقریباً همیشه پرو یكسان است .

چنانچه  میدانیم مایعات بدن ما قلیایی است ( نسبت قلیائیت بدن به اسید 80به 20 می باشد )و اگراسیدی هم وارد بدن شود مازاد آن بوسیله املاح قلیائی كه در بعضی غذاها ست خنثی می گردد ( این املاح قلیائی پتاسیم است و سدیم و كلسیم و منیزیم )تنها عضوی كه می تواند اسید را تحمل كند معده است و سایر اعضاء طاقت تحمل اسیدها را ندارند و لذا برای خنثی كردن آن فعالیت بدن آغاز می شود بدین ترتیب باید كوشید در انتخاب غذا دقت نمود و غذاهایی كه ایجاد اسید می كنند متعادل مصرف شود تا ذخیره قلیائی بدن هم متناسب مصرف گردد و اینك خرما یا كشمش یا ...خام خوری قبل از غذا بوده و تا حدی این قسمت را جبران می نماید .

مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.