تبیان، دستیار زندگی

شهرهای مناسب برای سفرهای تابستانی در ایران

با فرا رسیدن فصل تابستان و تعطیلی مدارس موقعیت مناسبی برای ایرانی ها به وجود آمده تا به مسافرت بروند و چند روزی را در شرایط آرام و بی دغدغه سپری کنند. اما با توجه به این که کشور ایران از لحاظ جغرافیایی در موقعیت گرم و خشکی قرار دارد شرایط آب و هوایی در اغلب شهرهای ما گرم و حتی در برخی شهرهای بسیار بسیار گرم نیز می باشد؛
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
شهر خنک ایران

۱- فیروز کوه تهران


شهرستانی در نزدیکی شهر تهران به نام فیروزکوه وجود دارد که اغلب اوقات سال به دلیل کوهستانی بودن منطقه ای که در آن قرار دارد همواره دارای آب و هوای بسیار خنکی است به در فصل تابستان که برای ایرانی ها می تواند بهترین گزینه به شمار بیاید. این شهرستان در کنار جاده تهران – قائم قرار دارد و دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که برای تفریح و گذراندن چند روزی در آسایش و آرامش بهترین انتخاب است. علاوه برای طبیعت بسیار زیبا و عالی که این شهرستان دارد جاذبه های تاریخی بسیاری نظیر کاروانسراها، قلعه‌های قدیمی، گورستان‌های کهن و بالاخره امامزاده‌های متعدد را هم می توانید در طول سفرتان به این منطقه بازدید کنید.از نظر ویژگی‌های آب و هوایی و اقلیمی، این شهرستان دارای زمستان سرد و تابستان معتدل و خنک می‌باشد.

۲- آلاشت مازندران


دیگر منطقه ای که می توانید در فصل تابستان به آن سفر کنید قطعا فکر می کنید مازندران که البته درست فکر می کنید. در استان مازندران منطقه ای به نام آلاشت وجود دارد که نام آن آلاشت است و مردم آن هم به زمان آلاشت مازندران صحبت می کنند. منطقه آلاشت نیز با طبیعت زیبای خود خالی از آبشار نیست. یکی از این آبشارها به نام آبشار نارم در روستای چرات واقع در ۳۵ کیلومتری جنوب غرب آلاشت واقع است. چرات یکی از روستاهای حوالی آلاشت سوادکوه در استان مازندران ایران است.

۳- ماسوله


یکی دیگر از شهرهای خنک ایران در تابستان ماسوله است، یکی از نقاط تاریخی و سرسبز شمال ایران که با هوای مه آلود و تابستان های خوش و آب هایی که دارد مقصد بسیاری از گردشگران تابستانه در ایران می باشد. ماسوله در جنوب غربی استان گیلان در بخش سردارجنگل فومن، ۶۰ کیلومتری شهر رشت ۳۶ کیلومتری شهر فومن و ۲۰ کیلومتری شهر ماکلوان واقع است. این شهر به دلیل جاذبه های تاریخی متعددی که دارد تحت حفاظت میراث فرهنگی و منابع طبیعی قرار دارد و سالانه پذیرای ده ها هزار گردشگر می باشد. ماسوله با کوهستان‌ های مرتفع، جنگل و ییلاقات سرسبز از توریستی ‌ترین مناطق شمالی ایران با جلوه‌ های طبیعی فراوان به ویژه در اواخر بهار و فصل تابستان است و قلهٔ شاه معلم در ماسوله با ارتفاع ۳۰۵۰ متر بلندترین نقطه استان گیلان و هدفی جذاب برای گروه ‌های کوهنوردی به شمار می رود.
طبیعت سرسبز

۴- جهان نمای گرگان


یک دیگر که در شهرهایی که در خطه ی شمالی ایران قرار دارد و جز شهرهای خنک ایران در تابستان به  شمار می رود منطقه جهان نما در استان گرگان است. روستای جهان‏ نما به دلیل موقعیت طبیعی، اقلیم ویژه و همچنین استقرار در منطقه حفاظت شده جهان‏ نما، مناظر و جلوه‏های منحصر به فردی دارد. ارتفاعات و چشم اندازهای طبیعی بسیار عالی که در این منطقه وجود دارد در ۳ فصل اول سال طراوت و زیبایی شگفت انگیری را دارا می باشد و نظر اغلب مسافران و طبیعت گردان به خود جلب می کند. دهکده جهان نما جایی درست در دامنه کوه جهان نما که ۳ هزار و ۸۶متر از سطح دریا ارتفاع دارد، واقع شده و این به معنی آن است که قدم زدن در جهان نما، درست مثل قدم زدن در پشت بام گلستان خواهد بود.

۵- بجنورد خراسان


از دیگر مناطق ایران که جزء شهرهای خنک ایران در تابستان قرار می گیرد شهرستان بجنورد در خراسان شمالی است. این شهر تاریخی تاریخی دارای جاذبه های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی است و بهترین زمان برای بازدید از این جاذبه های دقیقا در فصل بهار و تابستان است.

۶- کندوان تبریز


در شمال غربی ایران روستایی جذاب به نام کندوان وجود دارد که در استان تبریز قرار گرفته و نظیرش در تمام دنیا به ندرت پیدا می شود. این روستای تاریخی یکی از شگفت انگیزترین روستاهای ایران است که از اردیبهشت تا شهریور بهترین شرایط آب و هوایی را داراست و می تواند برای سفرهای تابستانی بهترین گزینه باشد.

۷- اردبیل


اردبیل یکی از استانهای مرزی ایران در نزدیکی مرز جمهوری آذربایجان و یکی از سردترین مناطق ایران است. اردبیل جاذبه‌های گردشگری تاریخی و طبیعی فراوانی دارد. از جمله جاذبه‌های گردشگری تاریخی اردبیل می‌توان به خانه تاریخی ارشادی، پل یئدی گوز، مسجد جامع اردبیل، محل دفن شهدای جنگ چالدران و شیروان، سالن ۶۰۰۰ نفری جهان پهلوان رضازاده، مجسمه شاه اسماعیل، میدان جانبازان و گرمابه‌های دوره‌های قبل از صفویه و قاجاریه اشاره کرد.
اردبیل

۸- ارومیه


ارومیه یکی از کلان‌شهرهای ایران، مرکز استان آذربایجان غربی و شهرستان ارومیه در شمال غربی ایران که در منطقه آذربایجان واقع شده است. این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۹۰، دهمین شهر پرجمعیت ایران و دومین شهر پرجمعیت منطقهٔ شمال‌غرب ایران به‌شمار می‌آید. ارومیه با ۱۳۳۲ متر ارتفاع در غرب دریاچه ارومیه، در دامنه کوه سیر و در میان دشت ارومیه قرار گرفته است. هوای ارومیه در تابستان نسبتاً گرم و در زمستان سرد می‌باشد.

۹- همدان


یکی از کلان شهرهای ایران در منطقه غربی کشورمان و در کوهستان های این منطقه واقع شده و در دامنه ی کوه الوند نیز قرار دارد. این شهرستان از شهرهای سردسیر ایران به حساب می آید که علاوه بر آب و هوای بسیار مناسب آن در تابستان جاذبه های تاریخی و دیدنی بسیاری هم در این شهر وجود دارد که می تواند یکی از بهترین شهرهای برای سفرهای تابستانی به شمار بیاید. میانگین بارش سالانه همدان نیز ۳۱۷٬۷ میلیمتر اندازه‌گیری شده‌است. همانطور که مشاهده می کنید همدان هم یکی از شهرهای خنک ایران در تابستان است که می توانید به آن سفر کنید.

۱۰- چهار محال و بختیاری (شهرکرد)


دیگر شهر مناسبی که در فصل تابستان می توانید سفری دلچسب و فوق العاده را به سمت آن داشته باشید شهرکرد است. این شهر علاوه بر آب و هوای بسیار خوب و مناسبی که دارد مردم بسیار خون گرم و مهمان نوازی دارد که می توانند سفرتان را به بهترین تجربه سفری را برایتان به ارمغان بیاورد. نام پیشین آن «دِهْکُرد» بوده‌است که پس از تبدیل به شهر (در شهریور ۱۳۱۴ خورشیدی)، به شهرکرد تغییر نام داده شده‌است. شهرکرد دارای اقلیم نیمه مرطوب معتدل با تابستان‌های معتدل و زمستان‌های بسیار سرد است. میانگین سالانه دمای هوا در شهرکرد ۱۱.۵ درجه سانتیگراد می‌باشد.

منبع: مجله گردشگری الی گشت