تبیان، دستیار زندگی

تبیان گزارش می دهد...

اتاقی گران قیمت برای حل مشکلات زناشویی

اختلافات در عقاید و سلایق در تمام زندگی های زناشویی وجود دارد و قابل کتمان نیست اما این اختلافات گاهی تا حدی پیش می‌رود که کار به بحث و دعوا و در نهایت جنگ روانی کشیده می شود تا جایی که زوجین احساس می کنند نیاز مبرمی به مشورت کردن با یک فرد با تجربه دارند. این فرد با تجربه می تواند دوست، پدر و مادر و یا خواهر و برادر و... باشد اما باز هم از درد و دل کردن با این افراد واهمه دارند و می ترسند که با گفتن رازهای زندگیشان به انان مشکلاتشان صد چندان بیشتر شود . احساس می کنند فقط یک جا است که احساس آرامش می کنند و آن اتاق مشاوره است...
عکس نویسنده
عکس نویسنده
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مشاوره زناشویی


کم نیستند مشاوران و روانشناسان خبره و با تجربه ای که سالیان سال است که در ایران مشغول فعالیت هستند و توانسته اند زندگی های زیادی را از خطر پرتگاه نجات دهند اما سوال اینجاست که چرا افراد با به وجود امدن مشکلی ترجیح می دهند نزد مشاور بروند و خصوصی ترین رازهای زندگی شان را به انها بگویند اما نمی توانند حرف هایشان را به پدر و مادر و یا همسرشان بزنند؟ چرا مردم حاضرند برای رفتن به مشاوره وقت و هزینه های زیادی را صرف کنند تا با روانشناس حرف بزنند ؟ در این اتاق های مشاوره چه آرامشی وجود دارد که در سایر اتاق ها و ملاقات ها وجود ندارد؟!

در این اتاق احساس امنیت، آرامش و آزادی عمیقی وجود دارد که فرد می تواند با خیال راحت به تخلیه هر آنچه که سالیان سال در دلش جمع شده است بپردازد. فرد بدون ترس از قضاوت شدن، برچسب خوردن، برملا شدن حرف هایش، رازهای مگوی زندگی اش را با خیال راحت می گوید.

در اتاق های مشاوره نه دین، نه جنسیت، نه سیاست، نه نژاد و نه هیچ چیز دیگری جز انسانیت اهمیت ندارد. در این اتاق یک انسان با وجود مشکلات بدون هیچ واهمه ای مسائل زندگی اش را مطرح می کند.

سپس روانشناس وارد می شود و با ارائه ی راهکارهای مناسب راه هایی را پیش پای فرد می گذارد که با به کار بستن آن روش ها می تواند زندگی خود را تغییر و بهبود دهد .

گاستاد، مشاوره را چنین تعریف می‌کند:

«مشاوره، یک جریان یادگیری است که از طریق رابطه بین دو نفر صورت می‌گیرد. در این رابطه، مشاور با داشتن مهارت‌ها و صلاحیت‌های علمی و حرفه‌ای، می‌کوشد تا با روش‌های منطبق بر نیازمندی‌های مراجع، او را یاری کند تا خود را بیشتر بشناسد و بینشی را که به این طریق درباره خویشتن کسب می‌کند، در زمینه هدف‌های معین که آنها را به صورت واقع‌بینانه‌ای درک کرده، به طور مؤثری مورد استفاده قرار دهد و در نتیجه، به فردی خلاق‌تر و شادمان‌تر در جامعه خود تبدیل شود.»(1)

امنیتی که برای همه فراهم نیست!      

احساس آرامش و امنیتی که بارفتن به مشاوره حاصل می شود برای همه اقشار جامعه فراهم نیست چرا که  متاسفانه هزینه های زیاد مشاوره افرادزیادی را از رفتن به مشاوره منصرف می کند.

تعرفه های روانشناسی هر ساله بر اساس پیشنهاد وزارت بهداشت و تصمیم شورای عالی بیمه تصویب و به آنها ابلاغ می شود و امسال هم  بر اساس مصوبه شورای مرکزی سازمان نظام روانشناسی و مشاوره مورخه 97/03/07، تعرفه های برگزاری یک جلسه روان شناسی و مشاوره در سال 1397 به شرج ذیل اعلام شد:(2)

مشاوره، ازدواج، اختلافات زناشویی، روانشناس

این تعرفه برای یک جلسه خدمات روانشناسی و مشاوره ای 45 دقیقه ای است . مسلما جلسات روانشناسی به یک جلسه ختم نمی شود و شما برای رفع کامل مشکل لازم است که لا اقل ماهی یکی- دو بار به مشاوره مراجعه کنید یعنی باید مبلغی حدود 240 هزار تومان در ماه را تنها برای رفتن به مشاوره پس انداز کنید اما از پس هزینه های مشاوره برامدن ،خود مشکلی بر مشکلات زناشویی و فردی اضافه خواهد کرد!

هزینه های بالای روانشناسی باعث شده است بسیاری از افراد با منصرف شدن از رفتن به مشاوره و نداشتن مهارت های لازم در زندگی راه های اشتباهی مثل طلاق را انتخاب کنند و یا با تحمل کردن مشکلات صدمات روحی و روانی جبران ناپذیری را به خود وارد کنند اما راه حل چیست ؟

خوشبختانه برای کسانی که توان مالی پرداخت خدمات مشاوره در بخش خصوصی را ندارند تدابیری اتخاذ شده است که به احتمال زیاد خیلی از افراد از وجود چنین مراکز مشاوره ای آگاه نیستد:

مرکز مشاوره رایگان نیروی انتظامی

از سال 1379 واحد معاونت اجتماعی در نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران، با هدف راه‌اندازی مرکز مشاوره و حل اختلاف فعالیت خود را آغاز کرد.
سرگرد پاشایی مسئول مشاوره یکی از مراکز نیروی انتظامی به تبیان می گوید: مراجعان می توانند از طریق پلیس 110 و یا اگهی ها و همچنین از طریق سایت ها از خدمات مشاوره نیروی انتظامی مطلع شوند و از خدمات رایگان مشاوره بالینی، مشاوره حقوقی، ازدواج،تربیتی و ... بهره مند شوند.

مدت زمان مشاوره برای مراجعان مانند کلینک های خصوصی همان 45 دقیقه است و این زمان برای کسانی که حل مشکلاتشان نیاز به زمان بیشتری دارد به یک و نیم می رسد.

مشاوران حاضر در مرکز نیروی انتظامی متخصصان علوم تربیتی، روان‌شناسی بالینی، روانپزشکی و مددکاری اجتماعی هستند که در مقطع کارشناسی ارشد یا دکترا در رشته‌های مرتبط با موارد ذکر شده تحصیل می‌کنند.و مراجعان را تا پایان رفع مشکل همراهی می کنند.

مشاوره رایگان سازمان بهزیستی

سازمان بهزیستی کشور با هدف فرهنگسازی مشاوره روانشناختی و بهبود کیفیت زندگی دختران و زنان جامعه  به ارائه ی خدمات مشاوره ای رایگان  به صورت تلفنی و حضوری می پردازد  لذا شهروندان می توانند با شماره‌گیری 1480 در زمینه های پیش از ازدواج، خانواده، کودک و نوجوان ، تحصیلی و شغلی و...مشاوره نمایند.

مشاوره با ارائه ی بیمه

درمانگاه های وابسته به سپاه، ارتش، شهرداری و سایر ارگان ها به جهت رفع مشکلات روانشناختی و اختلالات فردی خدمات مشاوره ای ارائه می کنند و افراد می توانند با ارائه ی بیمه ی مورد نظر خود از این خدمات با حداقل هزینه بهره مند شوند.

چه کنیم کارمان به مشاوره نیفتد؟

 مطالعه خود بالا ببرید
متاسفانه بسیاری از افراد را می بینیم که بعد از مواجه شدن با مشکل به فکر حل آن می افتند درحالیکه پیشگیری بهتر از درمان است. یکی از دلایل به وجود امدن مشکلات فردی و مخصوصا زناشویی نداشتن مهارت های لازم در زندگی است لذا یکی از راه های پیشگیری برای مواجه شدن با مشکلات  مطالعه ی کتاب  در زمینه حل بسیاری از مشکلات شخصی و خانوادگی است و این کتاب ها می توانند راهنمای خوبی برای افراد باشند اما باید توجه داشت که در مطالعه ی این کتاب ها به دام مجلات زرد نیفتید و کتاب هایی با نویسندگان معتبر مثمر ثمر خواهد بود . به هر ترتیب هر چقدر مهارت اموزی در زمینه های مختلف افزایش یابد، ضرورت مراجعه به خدمات مشاوره ای به حداقل می رسد.

ارائه ی مشاوره در مدارس و دانشگاه ها
یکی دیگر از راه های مناسب برای آموزش مهارت آموزی ارائه خدمات مشاوره رایگان در مدارس و دانشگاه ها است . لازم است که دانش اموزان و دانشجویان قبل از ورود به زندگی مشترک و مواجه شدن با مشکلات راه های مقابله با آنها را بدانند و خدمات مشاوره در این مراکز نباید تنها در زمینه اموزشی و تحصیلی باشد.

مشاوره ی قبل از ازدواج فراموش نشود
از انجایی که مشاوره در تمام مراحل زندگی کار، تحصیل،مشکلات فردی و... احساس می شود اما اهمیت مشاوره بیشتر در مسائل خانوادگی خود را نشان می دهد چرا که قرار است یک فردی از دنیای ونوسی ها با فردی از دنیای مریخی ها زیر سقف مشترک زندگی کنند لذا لازم است افراد به جای آنکه بعد از ازدواج بخواهند هزینه و زمان زیادی را صرف مشاوره کنند،قبل از ازدواج یکبار برای همیشه با مراجعه به مشاوره خبره با روحیات و تفکرات یکدیگر به خوبی آشنا شوند .در این میان مشاور با توجه  به تفاوت ها و شباهت های موجود تشخیص می دهد که اینده چنین ازدواجی خوب است یا خیر و در نهایت با توجه به گفته روانشناس تصمیم نهایی با طرفین خواهد بود.

در نهایت  لازم است که زوجین چه قبل از ازدواج و چه بعد از ازدواج از بروز مشکلات جلوگیری و یا به حل تعارضات در زندگی زناشویی بپردازند و با مراجعه به روانشناس بدون آنکه یک طرفه به قاضی روند کلاهشان را قاضی کنند و خودشان هم در کنار مشاوره و راهنمایی های روانشناس به بهبود زندگی شاد و سالم خود کمک کنید.


پی نوشت : 1- حسینی ، سید مهدی، مشاوره و راهنمایی در تعلیم و تربیت  اسلامی، تهران: انتشارات امیرکبیر.
2-ایسنا
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.