تبیان، دستیار زندگی

پنج قاره جهان- قسمت اول

در دنیا 5 قاره وجود دارد. اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکا، استرالیا، که هر کدام از لحاظ جغرافیایی و نوع زندگی متفاوت هستند. دارای کوه ها و دریاهای بزرگی هستند که در این مطلب به طور مفصل به آن پرداخته ام.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
پنج قاره جهان

آفریقا:

آفریقا سومین قاره بزرگ جهان است،  که شامل کشورهای: مصر، لیبی، تونس، الجزایر، مراکش، سودان ، گینه، توگو، نیجریه، سنگال و ....... خیلی کشور دیگر. آفریقا از شمال و جنوب به یک اندازه از خط استوا فاصله دارد به طوری که هیچ قسمت آن در مناطق خنک تر واقع نشده است. کوه هایی در آفریقا وجود دارد که آن قدر بلند هستند که در تمام طول سال قله هایشان مستور از برف است. کوه کنیا یکی از این کوه هاست که درست در خط استوا قرار دارد و بلندی آن 1704 پا می باشد.

درآن طرف در شمال و جنوب که باران کم تری می بارد مناطقی است که به آن جلگه می گویندو در این جا شیر و زرافه و فیل زندگی می کنیم.

صحرا بزرگ ترین بیابان جهان به وسعت اروپا است و بیش تر آن پوشیده از شن و تخته سنگ می باشد. رود نیل در قسمت شمال شرقی سومین رود جهان جریان درد.

در شمالی ترین و جنوبی ترین قسمت آفریقا باران اکثرا کم می بارد. در شمال غربی مراکش و الجزیره در جنوب جمهوری آفریقا قرار دارد. از جمله حیوانات این قسمت می توان از تمساح و اسب آبی در رودخاه نام دارد.

مردم آفریقا اکثرا سیاه پوست هستند و از قوم های مختلف تشکیل می شوند.

در کنگو نیز آفریقایی های کوتوله یا قد بین 4 تا 6 پا زندگی می کنند.
پنج قاره جهان

اروپا:

اروپا شامل کشورهای: نروژ، سوئد، فنلاند، هلند، دانمارک، آلمان، بلوروس، روسیه، لهستان، فنلاند، انگلیس، اسپانیا، کرواسی، اتریش،ایتالیا، پرتغال و خیلی کشورهای دیگر هستند.

اروپا یک ششم قطعه خشکی آسیا و اروپاست. بنابراین آسیا پنج برابر اروپاست. از دریاهای مهم اروپا، دریای سیاه، اژه، ادریاتیک، بالتیک و مدیترانه است.

مهم ترین سلسله کوه در اروپا آلپ است . در شمال اروپا کشور اسکاندیناوی قرار دارند که آن ها کوهستانی بوده و تابستان ها موسوم به آفتاب نیمه شب هستند. در این زمان آفتاب از غروب بلافاصله طلوع می کند و هم چنان تا اوایل صبح در افق است تا این که صبح می شود و از افق دیگر سر در می آورد.

در زمستان بر عکس روزها هم مانند شب ها تاریک است.

محصولات اروپا: میوه هایی مانند: انگور، سیب، هلو، گلابی، توت فرنگی،پرتقال و خوراکی هایی مانند:  گندم و ذرت و چغندر قند است.

سوئد درخت کاج زیاد دارد، غیر از اسپانیا و یونان همه جا سرسبز است اما این قاره از لحاظ معادن فقیر است.

نفت آن محدود به رمانی، ذغال سنگش در آلمان و انگلیس، و آهنش در سوئد است، به همین دلیل است که این قاره چشمش را به آفریقا و آسیا دوخته است.
پنج قاره جهان

مطالب مرتبط:
قاره ناشناخته
قاره قطب جنوب
قاره ای پوشیده از یخ

کانال کودک و نوجوان تبیان
تنظیم: شهرزاد فراهانی- منبع: کتاب اطلاعات عمومی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.