تبیان، دستیار زندگی

اصیل‌ترین "عاشیق‌ها" در ارومیه‌اند

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی گفت: موسیقی عاشیق جز میراث ناملموس ارومیه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
موسیقی آذر بایجان

احد هوشمند با اشاره به اهمیت هنر عاشیق افزود: هنر عاشیق جز میراث ناملموس ارومیه است که باید مورد توجه قرار گیرد.

هوشمند با اشاره به اینکه اصیل ترین عاشیق ها در ارومیه زیست می کردند تصریح کرد: هنرموسیقی عاشیق تنها هنری است که به نام ارومیه ثبت ملی شده است.

رئیس حوزه هنری آذربایجان غربی با اشاره به اینکه موسیقی عاشیق یک موسیقی فولکلور است اظهارکرد: نحوه آموزش این هنر به صورت تجربه و همراهی با استاد بوده و سینه به سینه به هنرمندان عاشیق امروز رسیده است.

وی بااشاره به اینکه در استان نزدیک به 100 نفر عاشیق وجود دارد خاطرنشان کرد: علاوه بر ارومیه در ماکو، سلماس، نقده، میاندوآب و خوی هنرمند عاشیق فعالیت دارند.

هوشمند ادامه داد: ارومیه مرکز داستانهای فولکلور ترکی با بیش از 30 داستان است ولی به دلیل عدم ثبت داستان ها از بین رفته اند و حتی برخی دیگر کشورها چون ترکیه به اسم خود ثبت کرده اند.

وی در خصوص توجه به هنرمندان و شاعران نام آور استان گفت: احیای قبر شاعران، عارفان و هنرمندان باعث جذب توریست و رونق اقتصادی و اجتماعی استان می شود که متاسفانه با کم کاری مسئولان متولی تاکنون اقدامی در احیای قبور نشده و این کم کاری باعث عدم شناخت هنرمندان به ویژه عاشیق های استان در سطح کشور شده است.

هوشمند با اشاره به اینکه صنعت گردشگری امروزه درجهان حرف اول را می زند افزود: باید از تمام ظرفیت ها برای جذب گردشگر و توریست داخلی و خارجی استفاده کرد و یکی از راه های جذب گردشگر به استان تبلیغ موسیقی عاشیق است زیرا که برای بیشتر مردم کشور هنر ناشناخته است.

وی خاطرنشان کرد: حوزه هنری استان دو دوره جشنواره عاشیق را برگزار کرده و درصدد است در صورت تامین بودجه برای گسترش تبادلات فرهنگی و جهانی کردن این هنر در شش ماهه دوم سال جاری این جشنواره را به صورت بین المللی در ارومیه برگزار کند.

منبع: ایسنا