تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی جنگلداری

ایران، اگر چه از نظر ذخایر منابع طبیعی نظیر نفت، گاز، برخی سنگهای معدنی و ... جزء چند کشور برتر جهان است اما از نظر سطح زیر پوشش جنگل ها بنا به اطلاعات موجود در ویکی پدیا در سال 2007 در رتبه 48 ام دنیا قرار داشته است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
رشته کارشناسی جنگلداری

ایران، اگر چه از نظر ذخایر منابع طبیعی نظیر نفت، گاز، برخی سنگ های معدنی و ... جزء چند کشور برتر جهان است اما از نظر سطح زیر پوشش جنگل ها بنا به اطلاعات موجود در ویکی پدیا در سال 2007 در رتبه 48 ام دنیا قرار داشته است. این واقعیت، ضرورت محافظت از سرمایه گرانبهای جنگل را در ایران نشان می دهد.

اهمیت این موضوع وقتی بیشتر روشن می شود که بدانیم نزیک به یک چهارم وسعت کشور را بیابان ها تشکیل داده و از این رو کشور ما با مشكل مهم و حیاتی فرسایش خاك نیز رو به روست؛ چرا که این فرسایش، مشكلات اقتصادی بسیاری را در كانون‌های بحرانی كشور ایجاد كرده و تنها راه مبارزه با آن، احیای پوشش گیاهی مناطق بحرانی و حفظ و صیانت از جنگل‌ها است که این کار وظیفه متخصصین جنگلداری است.

جنگلداری مجموعه‌ای از علوم و فنون است که برای شناخت جوامع مختلف جنگلی و آگاهی از کیفیت و کمیّت آن ها، تربیت، پرورش و بهره‌برداری مستمر از تولیدات جنگلی، روش‌های مختلف قطع و حمل درختان قطع شده، جاده‌سازی درجنگل و مهمتر از همه، حفاظت،‌ احیا و توسعه مناطق جنگلی به عنوان تعدیل و تنظیم کننده شرایط آب و هوایی و خاکی و منبع تولید کننده چوب به کار گرفته می‌شوند. کاهش فرسایش خاک، فراهم ساختن زیستگاه‌های حیات وحش و تعبیه چراگاه برای دام ها به منظور کاهش فشار وارده بر بافت گیاهی جنگل از مهمترین وظایف متخصص جنگلداری است.

توجه: با توجه به دفترچه کنکور 95 رشته مهندسی جنگلداری بدون گرایش می باشد . دانشجویان بعد از یک سال، دو سال تحصیل می توانند در درون دانشکده، گرایش انتخاب کنند.

گرایشهای این رشته شامل جنگلداری، جنگلداری شهری، جنگلداری و اکولوژی جنگل، مدیریت جنگلداری در پارک های جنگلی، جنگلداری مناطق خشک، جنگلداری عمومی می باشد.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و کاریابی به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته مذکور، معرفی رشته های ارشد و دکتری جنگلداری(به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس جنگلداری و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 135 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس علوم پایه : 26 واحد
دروس اصلی : 32 واحد
دروس تخصصی : 57 واحد (32 واحد آن الزامی مشترک و 25 واحد آن توسط دانشگاهها برنامه ریزی می شود)

گرایشهای ارشد جنگلداری (بر اساس دفترچه راهنمای کنکور ارشد 95) : 
جنگل شناسی و اکولوژی جنگل
جنگلداری
مهندسی جنگل

گرایشهای دکترای جنگلداری (بر اساس دفترچه کنکور دکترا 95):
 جنگلداری
 مهندسی جنگل
جنگل شناسی و اکولوژی جنگل
 
مطالب مرتبط:
کتابداری در شاخه پزشکی
بیوتکنولوژی

منبع: http://iranianpath.com