تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت

رشته فناوری اطلاعات سلامت برای کسانی است که تمایل دارند در مراکز علوم پزشکی و درمانی، به فعالیت های فناوری اطلاعات بپردازند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
رشته کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت

رشته فناوری اطلاعات سلامت برای کسانی است که تمایل دارند در مراکز علوم پزشکی و درمانی، به فعالیت های  فناوری اطلاعات بپردازند.

رشته فناوری اطلاعات سلامت، رشته ای نوپا در ایران است و از بازار کار نسبتاً خوبی برخوردار است. مدتی است که رشته ی مدارک پزشکی از لیست رشته های علوم پزشکی در سطح لیسانس حدف شده و فناوری اطلاعات سلامت با  تغییرات اساسی نسبت به رشته مدارک پزشکی، جایگزین آن شده است.

فناوری اطلاعات سلامت، همچنین، مبادله ایمن اطلاعات میان مصرف کنندگان، تولیدکنندگان و بیمه ها را در بر می گیرد. به طور کلی این رشته مهم ترین ابزاری تلقی می شود که با آن می توان کیفیت، سلامت و اثر بخشی نظام سلامت را بهبود بخشید.

رشته فناوری اطلاعات سلامت به تربیت افراد کار آزموده ای می پردازد  که بتوانند تصدی و مدیریت بخش فناوری اطلاعات سلامت مشتمل بر تحلیل و سازماندهی اطلاعات و كد گذاری اطلاعات پزشكی بیماران در مراكز بهداشتی درمانی دولتی و خصوصی و مطب ها، تحلیل شاخص های آمار بیمارستانی (مرگ و میر، بیماری ،مالی و ...)و ارائه به مدیران مربوط و كاربران مجاز، ارائه اطلاعات پزشكی به كاربران مجاز با رعایت موازین قانونی ، اجرای مصوبات مربوط به اطلاعات پزشكی بیماران، مشاركت در امور مربوط به خدمات ماشینی اطلاعات سلامت و مشاركت در طراحی فرم های اطلاعات سلامت را برعهده بگیرند.
 
در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته فناوری اطلاعات سلامت، معرفی رشته های ارشد فناوری اطلاعات سلامت (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس رشته کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت و تعداد واحدها :  
تعداد کل واحدها : 128 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس اختصاصی : 92 واحد
دروس کارآموزی در عرصه : 16 واحد

رشته های کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات سلامت (بر اساس دفترچه کنکور ارشد علوم پزشکی 96):
 فارغ التحصیلان کارشناسی فناوری اطلاعات سلامت مجازند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:
  مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
مهندسی پزشکی (زیست مواد)
اپیدمیولوژی
ارزیابی فناوری سلامت
اقتصاد بهداشت
انفورماتیک پزشکی
فناوری اطلاعات سلامت
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نانوتکنولوژی پزشکی
زیست فناوری پزشکی
رفاه اجتماعی
تاریخ علوم پزشکی
آموزش بهداشت
آمار زیستی
آموزش پزشکی
برنامه ریزی یادگیری الکترونیکیدر علوم پزشکی
ژورنالیسم پزشکی
تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

مطالب مرتبط:
رشته علم اطلاعات و دانش شناسی
رشته کارشناسی رادیولوژی (تکنولوژی پرتوشناسی)
رشته کارشناسی فیزیوتراپی

منبع:http://iranianpath.com