تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی مهندسی شهرسازی

معرفی رشته مهندسی شهرسازی:
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
 رشته کارشناسی مهندسی شهرسازی

شهرسازی عبارت است از مطالعه، طرح‌ ریزی و توسعه شهرها با در نظر گرفتن احتیاجات اجتماعی و اقتصادی با توجه به حداقل رساندن مشکلات شهری و پاسخ‌گویی به نیازهای عمومی جمعیت شهری.
در سال های اخیر در دنیا توجه ویژه ای به شهرسازی و موضوعات شهری شده است. در این مسیر رشته مهندسی شهرسازی نیز بسیار پر اهمیت بوده و در حل بسیاری از معضلات شهری در سراسر جهان راه گشا بوده است.
از چند سال قبل در کشور ما نیز با توجه به افزایش جمعیت، مسایل و معضلات شهرسازی، خود را بیش از پیش نشان داده است. این مشکلات به دلایل مختلفی از جمله نبود مدیریت یکپارچه شهری، عدم نظارت صحیح بر امور ساخت و سازها و... شکل گرفته است. همه این موارد اهمیت رشته مهندسی شهرسازی به منظور تربیت کارشناسان و متخصصان لازم در این حوزه را نشان می دهد.

رشته شهرسازی موضوعات متنوعی را از علوم انسانی تا علوم مهندسی را در بر می گیرد. این رشته 6 محور اصلی دارد که عبارتند از :
* برنامه ریزی شهری
* برنامه ریزی حمل و نقل
* برنامه ریزی منطقه ای
* برنامه ریزی شبکه های زیرساختی
* برنامه ریزی محیط زیست
* طراحی شهری

دانشجویان این رشته باید قدرت تخیل، دید هندسی و درک خوبی از فضا داشته باشند و در طراحی بسیار توانمند باشند. آن ها باید هم به مفاهیم هنری مثل طراحی و روانشناسی رنگ ها و هم به مفاهیم تکنیکی و اصول فنی کار مثل نقشه برداری  و مدل سازی علاقمند باشند. هم چنین باید در ریاضیات به خصوص آمار، زبان انگلیسی و استفاده از کامپیوتر قوی باشند.

لازم به تذکر است که رشته ها و گرایش های کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی شهرسازی جزو رشته های گروه هنر می باشند.

سر فصل دروس مهندسی شهرسازی و تعداد واحدها :
تعداد کل واحدها : 140 واحد
دروس عمومی : 21 واحد
دروس پایه : 32 واحد
دروس اصلی : 42 واحد
دروس تخصصی : 31 واحد
دروس اختیاری : 14 واحد

مطالب مرتبط:
رشته کارشناسی مهندسی ایمنی
رشته کارشناسی مهندسی نساجی

منبع: http://iranianpath.com