تبیان، دستیار زندگی

علاقه نوجوانان به عكاسی سلفی، دستاورد برتر دوره اول متوسطه ضحی

عكس های شخصی، بخش بزرگ و حداكثری از بدنه ی كلی عكاسی را تشكیل می دهند و یكی از مهم ترین ابزارهای خوانش فرهنگی در هر اجتماع متمدن به شمار می روند.
عکس نویسنده
عکس نویسنده
نویسنده : نسرین صادقی
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
سیزدهمین دوره از پروژه های دانش آموزی تبیان نیز با یاری خداوند و حضور پر شور شما دوستان و علاقمندان به پایان رسید.
در این دوره از جشنواره
از 20 استان کشور در سه بخش به تفکیک، 350 گروه در بخش غرفه های نمایشگاهی، 650 گروه در بخش سمینارهای علمی و 750 گروه در بخش مسابقات دانش آموزی از مدارس و پژوهش سراهای دانش آموزی سراسر کشور انتخاب شده اند و به جشنواره کشوری دعوت شده اند.
که تعداد 53 گروه در بخش سمینارهای علمی مقام برتر را کسب نمودند.

بر آن شدیم تا با معرفی پروژه های گروه های برتر علاوه بر قدردانی از این دوستان نوآور، زمینه ای را برای ایده پروری سایر پژوهشگران علاقمند فراهم آوریم.

مقطع: دوره اول متوسطه
موضوع: بررسی علاقه مندی نوجوانان به عكاسی سلفی- جامعه شناسی
نام مدرسه: ضحی
نام استاد:  خانم الهام جاوید و آقای کشاورز
دانش آموزان: هلیا رزاقی، هستی قدسی

چکیده:
عكس های شخصی، بخش بزرگ و حداكثری از بدنه ی كلی عكاسی را تشكیل می دهند و یكی از مهم ترین ابزارهای خوانش فرهنگی در هر اجتماع متمدن به شمار می روند. در دوران حاضر، فضا های اجتماعی مجازی، به ویژه وب سایت های شبكه اجتماعی مانند اینستاگرام، بستر هایی را ایجاد كرده اند كه عمل تولید، جمع آوری و نگه داری عكس های شخصی را به فعالیت انتشار و نمایش روزمره ی آن ها در فضایی عمومی، سیال و تعاملی بسط داده اند.

هدف اصلی این مطالعه، مقوله بندی تحلیلی كاركرد های اجتماعی عكس های شخصی از نوع سلفی اشتراك گذاشته در شبكه های اجتماعی مجازی است. این پژوهش، به روش كیفیِ خود مردم نگاری مجازی و در میدان مطالعه ای متشكل از حدود 50 كاربر شبكه های اجتماعی اینستاگرام، تلگرام و اسنپ چت انجام شده و جمع آوری داده های آن، از طریق مشاهده ی آنلاین، بررسی ویرایش های صورت گرفته بر روی عکس ها و تحلیل محتوای عكس های سلفی صورت گرفته است.
علاقه نوجوانان به عكاسی سلفی، دستاورد برتر دوره اول متوسطه ضحی

اصطلاح سلفی که در فارسی با واژه هایی چون "خویش اندار"، "خود گراف" یا "از خود عکس گرفتن" در فرهنگ لغت فارسی شناخته می شود، برای اولین بار در سال 2005 میلادی توسط ریچارد کرایوز در مقاله"راهنمای چگونه عکس بگیریم" مورد استفاده قرار گرفت و بعدها با اضافه شدن هشتگ #selfie در شبکه های اجتماعی بسیار همه گیر شد و در سال 2013 به عنوان واژه ی سال انتخاب شد و اولین بار در فرهنگ آکسفورد مورد استفاده قرار گرفت.

دلیل انتخاب این موضوع گرایش شدید نوجوانان به عکاسی سلفی و تمایل شدید به اپلیکشن هایی مانند اسنپ چت می باشد و روز به روز مشاهده می کنیم کاربران این اپلیکیشن رو به فزونی است که با انجام این پژوهش قصد داریم دلایل ایجاد این علاقه مندی را بررسی کنیم و ببینیم که اثرات مثبتی بر شکل گیری شخصیت نوجوانان دارد یا اثرات منفی.

روش پژوهش ما کتابخانه ای و مبتنی بر کتاب ها و مقالات و مطالعه و فیش برداری از آن هاست. در ادامه پژوهش جهت بررسی میزان علاقه مندی نوجوانان، به روش نمونه گیری تصادفی یک جامعه ی آماری 50 نفره از دختران و پسران در رده ی سنی 10 تا 20 سال را مورد بررسی قرار دادیم.

مقدمه :
شاید قدمت عکاسی سلفی به قرن ها قبل باز می گردد، به زمانی که شازده های درباری نقاشی را استخدام می کردند تا عکاسی پرتره ای از خودشان کشیده و شکل و قیافه خود را بازنمایی کنند، این فرایند به تصویر کشیدن افراد سال ها ادامه یافت تا اینکه در عصر جدید با توسعه ابزارهای عکاسی و به خصوص تلفن های همراه گرفتن عکس با سرعت و سهولت اتفاق افتاد، همزمانی این جریان با توسعه شبکه های اجتماعی و امکان اشترک گذاری عکس ها، امکان گرفتن عکس های سلفی و معروف شدن در شبکه های اجتماعی بسیار توسعه یافت و رواج یافته است. اکنون همه گروه های اجتماعی و افراد در حال سلفی گرفتن هستند: فرقی نمی کند سلفی گرفتن در تشییع جنازه ، سلفی در اتاق عمل، در فرودگاهی که تازه انفجاری در آن اتفاق افتاده، با تانک ارتشی ها بعد از کودتا، با مجتمعی تجاری که در حال سوختن است ( پلاسکو) چنان همه گیر شده است که به جرات می توان گفت کسی جلودار این جریان نمی تواند باشد.

شبکه‌ های اجتماعی و عکس ‌های سلفی برای نوجوانان بسیار طبیعی و غیرقابل مقاومت شده‌اند. شاید بتوان این طور توضیح داد که: نوجوانان دارای یک احساس بسیار قوی به نام "مخاطب خیالی" هستند که این احساس، یک حالت    روحی - روانی است و فرد تصور می‌کند که دیگران تمام مدت در حال فکرکردن به او و دنبال‌کردن زندگی او هستند. انتشار عکس ‌های شخصی در شبکه ‌های اجتماعی به صورت آنلاین و مهم ‌تر از آن، دریافت بازخورد از مخاطبان مهر تائیدی بر این احساسات است.

بیش از 90 درصد عکس‌هایی که نوجوانان در شبکه‌ های اجتماعی منتشر می‌کنند، عکس ‌هایی است که از خود گرفته‌اند و به صورت سلفی است. اما دلیل این کار چیست و گرفتن چنین عکس ‌هایی و انتشار آن ‌ها در شبکه ‌های اجتماعی چه تاثیری بر خویشتن شناسی و جهان بینی فرد خواهد گذاشت؟ در این پژوهش با توضیح این موارد سعی داریم علاوه بر آگاه سازی نوجوانان، والدین را نیز راهنمایی کنیم تا بتوانند به فرزند خود کمک کنند که جنبه‌های مثبت وجود خود را بشناسد و از جنبه‌های منفی دور بماند.

هدف پژوهش :
دلیل انتخاب این موضوع گرایش شدید نوجوانان به عکاسی سلفی و تمایل شدید به اپلیکشن هایی مانند اسنپ چت می باشد که با انجام این پژوهش قصد داریم دلایل ایجاد این علاقه مندی را بررسی کنیم و بررسی کنیم که اثرات مثبتی بر شکل گیری شخصیت نوجوانان دارد یا اثرات منفی.

نتیجه گیری :
بر این اساس چیزی که در مورد سلفی باید گفته شود، این است که تغییرات در بیرون محیط فردی و در محیط اجتماعی در حال اتفاق است، اکنون با چیزی شبیه به یک موج اجتماعی طرف هستیم و به قولی یک مد اجتماعی. در گذشته هم شاید ما دوست داشتیم خود مان را به رخ دیگران بکشانیم ولی لوازمش را نداشتیم و البته امروزه تکنولوژی های به روز و امکان به اشتراک گذاری عکس ها این امکان را برای ما فراهم نموده است. یکی از دلایل شیوع آن انتظارات فرهنگی دیگران از ماست که به این موج بپیوندیم.

این نیاز پنهان در ذهن انسان، او را به سمت گرفتن عکس سلفی هدایت می کند و شاید حداقل در حد ذخیره نمودن در گوشی  باشد. در هر صورت نیاز ذاتی انسان به دیده شدن و مطرح شدن است که برای تامین این نیاز از دوربین عکاسی و یا دوربین گوشی موبایل به عنوان سریع ترین ابزار تولید تصویر می تواند استفاده نماید.

در انتهای پژوهش لازم است پاسخ سوالات مطرح شده در ابتدای پژوهش را به صورت مختصر بدهیم.

الف) چرا افراد معمولا عکاسی سلفی را به عکاسی معمولی ترجیح می دهند ؟
فرآیند راحت سلفی گیری نسبت به عکاسی معمولی و عدم نیاز به شخص دیگری جهت گرفتن سلفی و همچنین مد شدن این مدل عکاسی.

ب) دلیل علاقه مندی نوجوانان به عکاسی سلفی چیست ؟
- خودشیفتگی
- پیروی کردن از مد اجتماعی
- نمایش و پشت صحنه نمایش
- جذابیت های شبکه های اجتماعی
- گزارش روزانه
- داشتن مخاطب خیالی

پ) چه شبکه های اجتماعی ای عکاسی سلفی را بیشتر مد کردند ؟
ابتدا فیسبوک این روش عکاسی را مد کرد سپس در اینستاگرام دنبال شد و امروزه در برنامه ی اسنپ چت مخاطبان فراوانی بین نوجوانان دارد.

ت) تاثیرات عکاسی سلفی بر شخصیت نوجوانان چیست ؟
متاسفانه در جامعه ی امروز ما تاثیرات مخرب سلفی گیری بسیار بیشتر از تاثیرات مثبت آن می باشد. تاثیرات مخربی چون بیماری سلفیتیس.

برای مشاهده مجموعه فایل های ضمیمه اینجا کلیک کنید.

بخش پژوهش های دانش آموزی تبیان، تهیه و تنظیم: نسرین صادقی