تبیان، دستیار زندگی

اصلاح طلبان از افکار شهید بهشتی در عدالت اجتماعی کمک گیرند

فرزند شهید بهشتی با تاکید بر اینکه جریان اصلاح طلبی باید درباره نگاهش به عدالت اجتماعی تجدیدنظر کند، گفت: آنها باید نگاه جامع تری به این موضوع داشته باشند و در این زمینه می توانند از افکار شهد بهشتی کمک بگیرند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
اصلاح طلبان از افکار شهید بهشتی در عدالت اجتماعی کمک گیرند

علیرضا بهشتی روز پنجشنبه در مراسم رونمایی از کتاب «شناخت اندیشه های سیاسی شهید بهشتی» افزود: امروز دوستان اصلاح طلب ما مسائلی را مطرح می کنند اما اشتراک زبانی ندارند و هر کدام خواسته خود را می گویند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: امروز اصلاح طلبی باید تجدیدنظر اساسی داشته باشد و نگاهی دوباره به توسعه و تغییر مسیر داشته باشد تا بتوان ایران را از این بن بست نجات داد.

اندیشه های شهید بهشتی تقدس گونه نیست

این کتاب مجموعه 20 سال مطالعه ام در مورد پدرم است؛ در این کتاب سعی کردم صرفنظر از نسبت پدر و پسری، اندیشه های وی را کاملا بیطرفانه از حوزه معرفتی و شناختی معرفی کنم.
وی ادامه داد: در این کتاب تلاش کردم بدون قضاوت و جهت گیری، اندیشه های پدرم را بیان کنم.
بهشتی با استقبال از هرگونه نقد نسبت به این کتاب، گفت: اندیشه شهید بهشتی نقدناپذیر و تقدس گونه نیست.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: مساله عدالت اجتماعی و ضرورت توجه به آن همواه مورد تاکید شهید بهشتی بوده است؛ من در این کتاب تلاش کردم به این موضوع بپردازم و دغدغه های شهید بهشتی را بیان کنم.
بهشتی با بیان اینکه در طول سال های اخیر توجه به عدالت اجتماعی از دغدغه هایش بوده است، یادآورشد: از سال 1353 به بعد تغییر چندانی در ریل گذاری توسعه کشور مشاهده نمی کنیم؛ از این رو امروز باید پژوهش های دانشگاهی بیشتر انجام و به این موضوعات پرداخته شود.
وی تاکید کرد: در اندیشه های شهید بهشتی با یک منظومه فکری مواجه ایم که نکته کانونی آن توجه به انسان است؛ اینکه انسان موجودی انتخابگر بوده و وجه تمایزش با سایر موجودات همین انتخابگیری و آزادی و آگاهی از ارکان آن است.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: انسان در این انتخابگری مسئولیت هایی دارد؛ این مسئولیت، توجه به خدا، انسان، جامعه، طبیعت و تاریخ است.
بهشتی یادآورشد: در هر دیدگاهی درباره توسعه، یک جهان بینی نهفته است؛ شهید بهشتی همواره حق را به معنای آنچه که هست و آنچه که باید باشد مورد توجه قرار می داد.
این استاد دانشگاه اضافه کرد: شهید بهشتی همواره مساله هدفمند بودن نظام اقتصادی اسلام برای فراهم آوردن شرایطی که مردم بتوانند قابلیت هایی خود را عینیت ببخشند مطرح می کرد.
وی خاطرنشان کرد: قانون اساسی یک قانون بشری است و اگر نیاز باشد باید این قانون تصحیح شود.

 انتقاد از صداوسیما در انتشار سخنان شهید بهشتی

بهشتی با انتقاد از عملکرد صداوسیما اضافه کرد: مباحث و مسائل مربوط به محاسن لیبرالیسم هیچگاه توسط صدا و سیما پخش نمی شود و فقط بخش هایی از سخنان شهید بهشتی که در مورد نکات منفی آن است را پخش می کند.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس گفت: امروز با 2 جنبش برخاسته روبرویم که از سال 1388 به بعد و دی ماه 96 برای ما آشکارتر شده است؛ یکی جنبش دموکراسی خواهی و دیگری جنبش نان است.
بهشتی افزود: امروز این وضعیت گریبانگیر اکثریت جامعه است و همیشه این مساله بوده که ارتباط این دو چگونه رخ می دهد.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تربیت مدرس اضافه کرد: آنچه می تواند این دو را به هم گره بزند پارادایم عدالت خواهی است.

 انحراف هایی در تفسیر قانون اساسی وجود دارد

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم گفت: علیرضا بهشتی این کتاب را با وجود تمام محدودیت ها و با انصاف علمی نوشته است.
وی افزود: امروز شاهدیم پایگاه اطلاع رسانی بنیاد حفظ و نشر آثار شهید بهشتی فلیتر شده و محدودیت های زیادی برای این بنیاد وجود داد اما با این حال علیرضا بهشتی در این کتاب به خوبی اندیشه های پدرش را منتشر کرده است.
صادقی اضافه کرد: شهید بهشتی معتقد بود به بهانه حفظ آزادی نباید به امنیت و تمامیت ارضی خدشه وارد کرد؛ همچنین برعکس آن را نیز معتقد بود و می گفت به بهانه امنیت و تمامیت ارضی نباید آزادی خدشه دار شود.
وی تاکید کرد: شهید بهشتی به آزادی توام با مسئولیت انسان تاکید بسزایی داشت و برخی موضوع ها در اندیشه وی، اصل بودند.
نماینده مردم تهران، رمز پیشرفت تمدن غربی را اومانیسم و نگاه به انسان دانست و گفت: تمدن غربی، انسان را دارای کرامت و آزادی می داند و برای آن ارزش زیادی قائل است.
صادقی یادآور شد: یک مشکلی که امروز وجود دارد اینکه به طور نمونه اگر میلیون ها حاشیه نشین در کشور داریم، نمی گوییم این افراد ممکن است حق داشته باشند و باید فکری برای آنان کرد؛ می گوییم آنها جامعه را ناامن می کنند.
وی خاطرنشان ساخت: ما باید بدانیم همین افراد ممکن است در آینده مسئولیت های کشوری را عهده دار شوند؛ با این کارمان آنها را خشونت طلب بار می آوریم و این باعث می شود بعدا برایمان مشکل ساز شوند.
وی در ادامه سخنانش گفت: «من اصلاح طلبم اما از همه اصولگراها به اصول بیشتر معتقدم؛ اگر اصولگراها اصول را حفظ می کردند بسیاری از مشکلات حل می شد.»
نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان ساخت: برخی انحراف ها در تفسیر قانون اساسی وجود دارد که باید حل شود.

منبع : خبرگزاری ایرنا