تبیان، دستیار زندگی

ساختار بودجه کشور بیمارگونه است

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به گرفتاری‌های موجود در نظام بودجه کشور گفت: در واقع ساختار بودجه کشور بیمارگونه است.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
علی لاریجانی

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در ششمین اجلاس شورای عالی استان‌ها حضور یافت و با اشاره به اینکه اعضای شورای عالی استان‌ها جوان هستند گفت: این عامل باعث شده تا پرنشاط ‌تر امور را پیگیری کنیم. اما توصیه می‌کنم به مسائل منفی‌نگر نباشید؛ اینکه تفکری در کشور هست که به شوراها کم توجهی شود صحیح نیست.

وی افزود: مجلس نیز نگاه مثبتی به شوراها دارد و آنها را امتداد نظام قانون‌گذاری می‌داند و تصور منفی شما مبنی بر اینکه به جایگاه‌ شوراها توجهی نمی‌شود، باعث لطمه به کارتان خواهد شد.

لاریجانی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی باید با نگاه امیدوارانه و واقع‌گرایانه به موضوعات رسیدگی شود گفت: در دولت و مجلس تغییر مسلکی در جایگاه شوراها بوجود نیامده است و تمام فرمایشات امام خمینی (ره) در قانون اساسی در مورد شوراها رعایت می‌شود.

 با توجه به اینکه مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است، تغییر این جایگاه نیازمند گفتگو می‌باشد باید در ابتدا گفتگوهای لازم صورت گیرد تا کار بیهوده نکرده باشیم.



رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه مرتضی الویری رئیس شورای عالی استان‌ها درخواست مطرح شدن حدود اختیارات شوراها در شهرها و روستاها را کرده است گفت: در گذشته نیز یک بار این اتفاق افتاد و ما طرحی را در مجلس تصویب کردیم که در شورای نگهبان رد شد.

وی افزود: با توجه به اینکه مفسر قانون اساسی شورای نگهبان است، تغییر این جایگاه نیازمند گفتگو می‌باشد باید در ابتدا گفتگوهای لازم صورت گیرد تا کار بیهوده نکرده باشیم.

لاریجانی تاکید کرد: هر چه دیوانسالاری کشور کاهش یابد و امور به مردم سپرده شود به نفع کشور است و ما از واگذاری بخش‌هایی از مدیریت شهری به شوراها حمایت می‌کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه نباید با نگاه مایوسانه کار کنیم گفت: کسی بنا ندارد جایگاه شوراها را کاهش دهد و این تلقی اشتباه روی کار شما تاثیر می‌گذارد.

وی با اشاره به اینکه شورای عالی استان‌ها ساختمانی برای تشکیل جلسات خود ندارد، گفت: تعجب می‌کنم با وجود شهردار تهران و اعضای شورای شهر این ساختمان در اختیار شورای عالی استان‌ها قرار نگرفته است. اگر مشکلی در این خصوص دارید آقای الویری برای ما نامه‌ای بنویسد و در کنار مجلس ساختمانی به شورای عالی استان‌ها واگذار کنیم اما به طور قطع وضعیت شهرداری در این خصوص بهتر از ما است.

لاریجانی با اشاره به درخواست اعضای شورای عالی استان‌ها برای حضور در جلسات کمیسیون‌ها مجلس گفت: این درخواست منطقی و بجا است. آقای الویری در این خصوص نامه‌ای بنویسد که در مواردی که موضوع به شوراها مربوط می‌شود اعضای شورا در جلسات کمیسیون‌های مجلس حضور یابند. همچنین در مورد طرح‌ها و لوایحی مربوط به شوراها می‌شود، رئیس شورای عالی استان ها در صحن علنی مجلس حضور یابد و اظهار نظر کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه بعضی از طرح‌ها و لوایح شورای عالی استان‌ها در مجلس بلاتکلیف مانده است گفت: باید مانند دولت اظهارنظر رسمی کنید و با نامه‌ای اولویت‌های خود را در خصوص لوایح ارسالی مطرح کنید. لازم به ذکر است شورای عالی استان‌ها تاکنون دو طرح به مجلس ارسال کرده است.

وی در خصوص طرح‌های مرتبط با منابع پایدار شوراها و شهرداری ها گفت: منابع پایدار باید به صورتی باشد که از مقبولیت لازم برخوردار باشد. گفتنی است در کشور با اوضاع عادی مواجه نیستم و باید در حد تحمل تصمیم‌گیری کنیم.

لاریجانی افزود: در خصوص بحث لایحه مالیات بر ارزش افزوده باید بگویم این لایحه هنوز از کمیسیون خارج نشده است و ظرف سه هفته آینده فرصت داریم تا پیشنهادهای جدید را ارائه دهیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در مورد نارضایتی اعضای شورای عالی استان ها نسبت به بودجه مصوب سال 97 گفت: تغییر قانون بودجه ساده نیست چرا که به تصویب رسیده است. همچنین در نظام بودجه کشور با گرفتاری‌هایی مواجه هستیم و در وضعیت بودجه کشور یک نوع بیماری خاص دیده می‌شود؛ ساختار این بودجه بیمارگونه است.

وی افزود: حجم بودجه جاری کشور نسبت به فعالیت‌های عمرانی بسیار زیاد است در واقع بدنه بودجه جاری کشور فربه شده و این موضوع به آبادانی در کشور فشار می‌آورد.

لاریجانی یادآور شد: در برهه‌هایی از زمان به دلیل کمبودهای موجود برای جبران کسری‌ها شرکت‌ها را می‌فروختند؛ به همین علت کسری‌ها احساس نمی‌شد و پس از آن فروش اوراق مشارکت روی آورند. سال‌ها است اوراق مشارکت رو به افزایش است و این رویه معقولانه نیست چرا که سیر تکاملی در اوراق مشارکت در سال‌های آینده دولت را با مشکلات اساسی روبرو می‌کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: صندوق‌ های بازنشستگی نیاز به کمک دارند که هر روز این نیاز افزایش می‌یابد همچنین صندوق‌های نیروهای مسلح و کارکنان رسمی کشور نیز همین نیازها را دارند با توجه به اینکه منابع زیادی از بودجه کشور به بازنشستگان داده می‌شود و کافی هم نیست. توصیه من خلق اعتبارات جدید است چون ظرف چهار سال آینده وابستگی صندوق بازنشستگی به بودجه دولت قطع خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه وابستگی‌های دستگاه‌های مختلف به بودجه دولت بار سنگینی را به کشور وارد می‌کند گفت: اداره کشور باید با ابتکارات جدید صورت گیرد؛ فربه کردن بدنه بودجه دولتی به نفع ما نیست. خلق شیوه‌های جدید برای کاهش وابستگی به بودجه کشور یک وظیفه ملی است، چرا که اگر می‌خواهیم ایران استوار باشد باید ساختار دیوانی کشور را کوچک کنیم با این روش فضا برای کارهای عمرانی و آبادانی کشور فراهم می‌شود.

لاریجانی در ادامه افزود: این موضوع سیاستی است که تمام بخش‌های باید آن را رعایت کنند با توجه به شرایطی که با آن مواجه هستیم برای شهرداری‌ها سهمی از اوراق مشارکت قائل شده‌ایم و این قابلیت موجود است که پروژه‌های شفاف و ثروت ساز از اوراق شهرداری بیشتری برخوردار باشند. لازم به ذکر است استفاده از اوراق برای حل مسائل جاری کشور غلط اندر غلط است اما در پروژه‌هایی که سودآور هستند باید از این اوراق استفاده کرد. توزیع این اوراق به این شرط باشد که آینده سودآور پروژه تضمین شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: همچنین توصیه می‌کنم شهرداری‌ها و شورای شهر از فاینانس استفاده حداکثری کنند، چون به نوعی زمینه پرش برای شوراها محسوب می‌شود و این بهره‌برداری از فاینانس به نفع کشور است و فشار به دولت را کاهش می‌دهد. ما هم حمایت خواهیم کرد.

وی در خطاب به اعضای شورای عالی استان‌ها توصیه کرد: ارتباطات مردمی خود را قوی نگه دارید و با مسائل به شیوه طبیبانه برخورد کنید. باید مطالب دسته‌بندی شود و به صورت طبیبانه برخورد شود؛ دولت هم در این زمینه کمک خواهد کرد. لازم به ذکر است ابراز دردها مشکل را حل نمی‌کند بلکه باید فرمول‌هایی برای حل مشکلات ارائه شود.

لاریجانی در ادامه با اشاره به توصیه‌های مقام معظم رهبری به مجلس گفت: این توصیه‌ها نصیب شورای عالی استان‌ها هم می‌شود؛ نکات کلیدی در این توصیه‌ها مطرح شد. تاکید مقام معظم رهبری بر امور اقتصادی و کمک به مستضعفین است. در حال حاضر ایده‌ای در مجلس در دست پیگیری است که اختیارات متمرکز به استان‌ها واگذار کنیم. با توجه به اینکه مردم مشکلات خود را راحت‌تر حل می‌کنند اما این مهم نیازمند نظام‌های خاصی است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه برای حل مشکلات با توجه به رویکرد مقام معظم رهبری باید چارچوبی اتخاذ شود که به مردم قشر ضعیف فشار وارد نشود گفت: ساختمان‌سازی باید توسعه یابد. در سال‌های گذشته به شیوه خاصی انجام شده است و در دولت جدید نیز با تحرک بهتری در حال اجرا است، اما باید رویکرد قوی‌تر داشته باشیم که این موضوع به شهرداری‌ها نیز مربوط می‌شود شهرداری باید زمینه ساخت ساختمان جدید برای افراد را ساده‌تر کند.

وی افزود: در واقع سرمایه‌گذاری باید برای ساخت و ساز آسان شود اما در دراز مدت عوارض از این ساخت و ساز دریافت شود. این موضوع به منابع پایدار شهری نیز کمک خواهد کرد.

لاریجانی با اشاره به اینکه برخی اعضای شورای عالی استان‌ها با قوانین کشوری آشنایی لازم را ندارند گفت: عدم تسلط اعضای شورای عالی استان‌ها به قوانین باعث می‌شود مشکلات متعددی پیش آید. به عنوان مثال در قم املاکی مربوط به منابع طبیعی بوده و با نظر و امضای شوراها به مردم واگذار شده است و مردم در آنجا اقدام به ساخت و ساز کرده‌اند. قوه قضاییه هم اکنون زمین‌ها را از اختیار مردم در آورده و مردم نیز می‌گویند ما امضای شورا را داریم؛ این مشکلات به دلیل عدم تسلط اعضای شورا با قوانین کشوری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید چتر حمایتی از شوراهای شهر و روستا تکمیل شود گفت: با برگزاری کلاس‌های آموزشی و مطالعه کتاب‌های مربوطه باید اعضای شورای عالی استان‌ها با قوانین کشوری بیشتر آشنا شوند.

وی با بیان اینکه یکی از دستگاه‌هایی که خیلی از آنها شکایت می‌شود شهرداری‌ها هستند، گفت: باید برای اینکه مردم مشکلاتشان را مطرح کنند مکانی خارج از سیستم شهرداری لحاظ شود و شورا به عنوان نهاد بالا دست شهرداری به این امور نظارت کند. مردم برای طرح شکایات خود به شورای مراجعه کنند این موضوع باعث افزایش مطلوبیت شوراها می‌شود.

لاریجانی همچنین از ضرورت رویکردی خودنظارتی خبر داد و گفت: شورای عالی استان‌ها باید رویکردی را پیش بگیرد که بر عملکرد خود نظارت کند. با این روش دخالت دیگران نیز از بین می‌رود. این موضوع همچنین باعث صیانت از اعضای شوراها می‌شود. اگر این سیستم خودنظارتی لحاظ شود امور به مراجع بالاتر نمی‌رسد؛ به نحوی که شاهدیم بعضی از اعضای شوراها دستگیر شدند.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به طرح واگذاری اختیارات به استان‌ها گفت: این موضوع همیشگی نیست و به صورت موقت می‌توانیم این کار را انجام دهیم. مسئله منابع مالی برای شهرداری‌ها از دغدغه‌های ما نیز است که باید به صورت لایحه مستقل در مجلس مطرح شود چرا که اگر به صورت قانون مستقل مطرح نشود این موضوع همیشگی نخواهد بود.

وی با خواندن مصرع «خدا داند و من دانم و تو هم دانی» گفت: بودجه جاری دولت توان فربه شدن ندارد و باید وابستگی‌ها به بودجه جاری دولت کاهش یابد.

لاریجانی افزود: در خصوص اعتراض اعضای شورای عالی استان‌ها به حقوق خود، اگر مشکلی هست مطرح شود تا پیگیری های لازم صورت گیرد.

رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان در خصوص کمبود منابع مالی شوراها خطاب به افشانی شهردار تهران، هاشمی رئیس شورای شهر تهران و مقیمی استاندار تهران گفت: به شوراها کمک کنید.
منبع: باشگاه خبرنگاران جوان