تبیان، دستیار زندگی

آشنایی با روش تهیه‌ی خاگینه گل نیلوفر

برای تهیه خاگینه گل نیلوفر ابتدا باید تخم مرغ‌ها را درون ظرفی شکسته و با چنگال یا همزن دستی هم بزنید. نیازی به همزن برقی نیست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
خاگینه گل نیلوفر
خاگینه گل نیلوفر یکی از انواع دسرهای خوشمزه و سنتی است که مانند دیگر انواع خاگینه با استفاده از آرد، ماست، تخم مرغ و … تهیه شده و در نهایت داخل شهد شکر غوطه‌ورد می‌شود. یکی از تفاوت‌های این خاگینه با بسیاری از دیگر انواع خاگینه در این است که خمیر آن بافت منسجم‌تری داشته و می‌توان آن را به راحتی قالب زد و درون روغن داغ سرخ کرد.

مواد اولیه:

آرد ۲- ۲٫۵ پیمانه
ماست نصف پیمانه
تخم مرغ ۲ عدد
روغن مایع نصف پیمانه
بیکینگ پودر ۱ ق سوپ‌خوری
وانیل ¼ ق چای‌خوری
پودر پسته برای تزیین
سفیده تخم مرغ ۱ عدد

مواد اولیه برای تهیه شهد خاگینه گل نیلوفر:

آب ۱٫۵ پیمانه
شکر ۱٫۵ پیمانه
زعفران دم کرده ۱ ق مرباخوری
گلاب ۱ ق سوپ‌خوری
آبلیمو ۱ ق سوپ‌خوری


روش تهیه:

۱- برای تهیه خاگینه گل نیلوفر ابتدا باید تخم مرغ‌ها را درون ظرفی شکسته و با چنگال یا همزن دستی هم بزنید. نیازی به همزن برقی نیست.
۲- ماست را به همراه روغن مایع به تخم‌مرغ‌های زده‌شده اضافه کرده و خوب هم بزنید.
۳- حالا بیکینگ پودر و آرد را باهم مخلوط کرده و الک کنید و کم‌کم به مخلوط تخم مرغ و ماست اضافه کنید.
۴- آرد را باید تا جایی اضافه کنید که احساس کنید خمیر شروع به جمع ‌شدن و منسجم‌شدن کرده و می‌توان آن را دون چسبیدن به دست، با دست ورز داد. پس با دست کمی خمیر را ورز دهید.
۵- وقتی خمیر به بافت مورد نظر رسید و دیگر به دست نچسبید، آن را داخل یک نایلون قرار داده و حدود ۳۰ دقیقه به آن استراحت دهید.
۶- بعد از ۳۰ دقیقه، تکه‌ای از خمیر را جدا کرده و بین دو کیسه نایلون روی سطح کار قرار دهید و با وردنه آن را باز کنید تا برای قالب زدن آماده شود.
۷- برای قالب زدن خمیر خاگینه گل نیلوفر از ۳ قالب گرد یا گل در ۳ سایز مختلف استفاده کرده و خمیر را قالب بزنید.
۸- حالا با استفاده از چاقو برش‌هایی به صورت به علاوه روی خمیر بزنید اما سعی کنید خطوط برش به مرکز گل‌ها نرسند و خمیر از هم جدا نشود.
۹- در این مرحله روغن مخصوص سرخ‌کردن را داخل تابه بریزید و صبر کنید تا حسابی داغ شود و در این فاصله، گل‌برگ‌ها را با استفاده از سفیده تخم‌مرغ به هم بچسبانید به این صورت که باید با نوک انگشت، مرکز گل بزرگ‌تر را آغشته به سفیده تخم‌مرغ کنید و گل‌برگ متوسط را روی آن قرار دهید و دوباره گل‌برگ متوسط را با سفیده تخم مرغ مرطوب کنید و گل‌برگ کوچکتر را در مرکز آن قرار دهید.
۱۰- سعی کنید برش‌هایی که روی خمیرها زدید به صورت مخالف روی هم قرار بگیرند.
۱۱- در نهایت خمیر را که الان به صورت یک گل سه لایه درآمده را از روی سطح کار برداشته و با نوک انگشت قسمت مرکز آن را کمی فشار دهید.
۱۲- وقتی روغن حسابی داغ شد، خمیر را داخل روغن داغ غوطه‌ور کنید
۱۳- خمیر کم‌کم شروع به جوشیدن کرده و کمی پف می‌کند و در نهایت وقتی به رنگ طلایی درآمد باید آن را از داخل روغن بیرون آورده و داخل سبد آبکش بگذارید تا روغن اضافه آن گرفته شود.
۱۴- این کار را برای بقیه خمیر نیز انجام دهید و در فاصله‌ای که گل‌ها در حال خنک‌شدن هستند، با استفاده از آب، شکر، زعفران، گلاب و آبلیمو یک شهد رقیق تهیه کنید و گل‌های خنک‌شده را داخل شهد ولرم بیندازید تا شهد را به خود جذب کنند و شیرین شوند.
۱۵- در پایان، روی گل‌ها را با پودر پسته یا خلال پسته تزیین کنید.
منبع: پرشین وی
مشاوره
مشاوره
در رابطه با این محتوا تجربیات خود را در پرسان به اشتراک بگذارید.