تبیان، دستیار زندگی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران:

نوآوری و جریان‌سازی در تئاترهای دفاع‌مقدسی بسیار اهمیت دارد

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خصوص ضرورت اجرای آثاری با موضوع دفا‌ع‌مقدس گفت: نگاه خلاقانه، نوآوری و جریان‌سازی در این حوزه از نمایش بسیار اهمیت دارد.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
نوآوری و جریان‌سازی در تئاترهای دفاع‌مقدسی بسیار اهمیت دارد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با خبرنگار، درباره نمایش محیطی «دریادلان» که با موضوع شهدای غواص و به کارگردانی امیرحسین شفیعی اجرا می‌شود، تصریح کرد: نمایش «دریادلان» با همخوانی عناصر اربعه و حرکات موزون به درستی تداعی‌گر دردهای شهدای غواص است. 

بهزاد مریدی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد موضوع دفاع مقدس همواره مورد استقبال بوده است، این امر به واسطه نگاهی که می‌توان به حوزه دفاع مقدس داشت و همچنین با استفاده از عناصر اربعه (آب، باد، خاک، آتش) که بسیار با محتوای اثر همخوانی داشتند، به وضوح در نمایش «دریادلان» قابل مشاهده بود.

وی تاکید کرد: این اثر توانست از آیین ایرانی استفاده کند و با حرکات موزون تطبیق درست و شایسته‌ای داشته باشد به طوری که در هر لحظه از اجرا یادآور و تداعی‌گر دردهای شهدای غواص بود.

وی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های دریادلان استفاده از زبان بدن و به این وسیله همراهی با مخاطبان بود، برای خود من عناصر اربعه از جذابیت ویژه‌ای برخوردار بود.

وی با تاکید بر اینکه مدت‌هاست که در آثار نمایشی کثرت پرسوناژ نداریم، گفت: در دریادلان که در فضای باز اجرا می‌شود هم انتظار نداشتم با این تعداد بازیگر روبرو شوم. اما حضور این تعداد از بازیگر در صحنه به خودی خود جذابیت خاصی داشت. البته مویه‌هایی که از طرف کاراکتر زن در نمایش دیده می‌شود نیز یکی دیگر از نقاط قوت و تاثیرگذار نمایش است.

مریدی تصریح کرد: واکنش مخاطبان نمایش بسیار جالب بود و به نظر من اکثر مخاطبان را قشر جوان تشکیل می‌دادند همچنین معتقدم ۲۰ درصد از جمعیتی که به تماشا ایستاده بودند گذری بودند و چیزی حدود ۸۰ درصد مخاطبان به صورت هدفمند نمایش را دنبال کردند.

مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خصوص ضرورت اجرای چنین آثاری بیان کرد: هر جامعه‌ای رویکرد خود را به مسائل مهمش دارد و رویکرد جامعه ما توجه به ارزش‌ها است. بدیهی است که می‌تواند چنین آثاری مخاطبان خوبی را پیدا کرده و حتی با اجراهای مستمر آن را گسترش دهد. نگاه خلاقانه، نوآوری و جریان‌سازی در این حوزه از نمایش بسیار اهمیت دارد اگرچه به نظر من بهتر بود عنوان دریادلان برای این کار انتخاب نمی‌شد.

وی بیان کرد: به نظرم کسی را نباید با یک پیش‌فرض و یا پیش زمینه فکری پای کار نشاند بلکه بهتر است تماشاگر خود، کاشف اثر باشد.

منبع : خبرگزاری ایلنا