تبیان، دستیار زندگی

پیش فروش کامل بلیتهای نمایش جام جهانی به دهان پردیس ها مزه کرد

تخلف سینمایی در طمع پولسازی توپ گرد

پس از برد تیم ایران بر مراکش حالا عطش مردم برای پیگیری بازیهای بعدی تیم ملی کشورمان در جام جهانی بیشتر هم شده است. اتفاقی که پردیس های سینمایی را هم بشدت برای فروش بلیتهای ۲۰ هزار تومانی مشتاق کرده تا سالنهای اغلب خالی و نیمه پر خودشان را به مدد جذابیت دنیای مستطیل سبز مملو از تماشاگر ببینند.سالنهایی که به دلیل کاهش سینماروها و فیلمهای غیر جذاب با معضل و بحران مواجه شده اند.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 
پخش فوتبال در سینما


در این بین اما استقبال مردم از اکران بازیهای تیم ملی در سینماها چنان بالا بوده که بلیتهای بازی ایران و اسپانیا در بیشتر پردیسها طی کمتر از یک ساعت پیش فروش شده اند.
در همین حال روابط عمومی پردیس کورش با انتشار متنی از درخواست مردم جهت اختصاص سالن‌های بیشتر برای نمایش مسابقات جام جهانی فوتبال در این پردیس سینمایی خبر داد و البته یادآور شد که این امر در کلیه پردیس‌های سینمایی کشور تحت نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره نظارت بر اماکن عمومی ناجا صورت می‌گیرد و در نتیجه این پردیس در این زمینه تصمیم‌گیرنده نیست.
اطلاعیه ای که در عین آشکارسازی علاقه مدیران این پردیس و بی شک سایر پردیسهای سینمایی به افزایش سالنهای نمایش دهنده فوتبال، تلویحا از محدودیت های قانونی در این زمینه ابراز گلایه می کند.
برخلاف پردیس کورش که تنها یک سالن خود را به پخش فوتبال اختصاص داده،در سوی دیگر پردیس چهارسو با گشاده دستی ۴ سالن خود را در شب چهارشنبه سانس ساعت ۲۲:۳۰ در اختیار پخش بازیهای جام جهانی قرار داده است.
این در حالیست که در دستورالعمل پخش بازیها آمده پردیس هایی که ۵ سالن برای اکران دارند تنها دو سالن را می توانند در اختیار پخش فوتبال قرار دهند. جالب آنکه سالن شماره یک سینما چهارسو به عنوان بزرگترین سالن اکران این پردیس ویژه پخش فوتبال قرار داده شده است.با مراجعه به سایت این پردیس نیز مشخص می شود تمام بلیتهای این چهار سالن سولد اوت شده اند.
پردیس مگامال نیز بدون توجه به محدودیتهای قانونی،چهار سانس برای پخش بازیهای تیم ملی فوتبال کشورمان با اسپانیا و چهار سانس برای پخش بازیهای تیم ملی با پرتغال در نظر گرفته که بلیتهای هر هشت سانس را به طور کامل پیش فروش کرده است! این در حالی است که بازی ایران و پرتغال چهارم تیر ماه،یعنی دوشنبه هفته آینده برگزار خواهد شد.
تخلفی که شورای صنفی فعلا از کنار آن با بی تفاوتی گذشته است.
در پردیس ملت هم که دو سالن خود را در اختیار پخش بازیها قرار داده،تمام بلیتها به فروش رسیده اند.
فرزاد موتمن:
هـیچ جای دنیا سالن سینما را به نمایش فوتبال اختصاص نمی دهـند
نمایش فوتبال در سینماها اما مخالفانی از میان فیلمسازان سرشناس هم دارد.
فرزاد موتمن در اینستاگرام خود طی یادداشتی از خانه سینما خواسته تا در این باره وارد عمل شود.او نوشته است:«وقتى که تماشاگران عادت کنند روى این صندلى هـا، بالا و پائین بپرند و دست بزنند، سوت بزنند و داد بکشند،دیگر سخت بتوان به آنان یاداورى کردکه فیلمهـا را در سکوت مشاهـده می کنیم و در سینما باید خاموش ، متمرکز و بى تحرک باشیم.هـر جایى را براى چیزى ساخته اند. فوتبال در استادیوم بازى می شود و در هـمه جاى دنیا مردم از طریق تلویزیون در خانه ، کافه ، بار و …مسابقات مورد علاقه شان را دنبال می کنند. هـیچ جا سالن سینما را به نمایش فوتبال اختصاص نمی دهـند.
نمایش فوتبال در سینماهـا، تصمیمى سوداگرانه است و خانه سینما موظف است که با آن برخورد کند».
رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران:
پخش فوتبال در سینماها ارتباطی به پخش فیلم ندارد
رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران درباره حق پخش فوتبال در سینماها گفت: تصمیم‌گیری در خصوص پرداخت حقوق فیلمسازانی که اکنون فیلم‌شان روی پرده است به بعد از اتمام پخش بازی‌ها موکول شده است.
به گزارش ایسنا، پس از آنکه مصوب شد شش مسابقه جام جهانی فوتبال در سینماها پخش شود، مسئولان شورای اکران تقریبا درباره تمام جزئیات نحوه پخش مقرراتی را تعیین کردند اما چگونگی پرداخت پول به صاحبان فیلم‌ از این برنامه را اعلام نکردند. این در حالی است که برخی تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان فیلم‌ها می‌گویند با دریافت ۵۰ درصد فروش بلیت توافق کرده‌اند که این رقم در نهایت باید به فروش فیلم‌ها اضافه شود.
اما در این‌باره چند ابهام وجود دارد که اظهارات برخی از این صاحبان فیلم مبنی بر تخلف سینماداران آن را تشدید می‌کند و مشخص نیست با چه نظارتی و به چه میزان قرار است حق صاحبان فیلم پرداخت شود.
در این ‌زمینه محمدقاصد اشرفی _ رئیس هیأت مدیره انجمن سینماداران _ در گفت‌وگویی با ایسنا توضیح داد: در نشستی که هفته گذشته در شورای عالی اکران برای تصمیم‌گیری در خصوص پخش فوتبال در سینماها برگزار شد تصمیم‌گیری درباره شیوه پرداخت حق فیلمسازان به بعد از اتمام فوتبال و پایان پخش بازی‌ها در سینماها موکول شد. در هر صورت ما حق و حقوق تهیه‌کنندگان را حفظ خواهیم کرد.
او درباره علت موکول شدن تصمیم‌گیری به بعد از انجام بازی‌ها گفت: باید میزان فروش و استقبال مخاطبان از سینماها بررسی و مشخص شود که وضعیت اکران فیلم‌ها در آن زمان چگونه بوده است و بعد از آن می‌توان تصمیم گرفت که باید به چه صورت با تهیه‌کنندگان برخورد شود.
اشرفی ادامه داد: پخش فوتبال در سینماها ارتباطی به پخش فیلم درسینماها ندارد. در واقع پخش فوتبال مسئله‌ای همه‌گیر است و خانواده‌هادر این زمان بیشترین توجهشان به سمت فوتبال است و نه فیلم، بنابراین هدف مردم این است که به هر قیمتی شده بتوانند بازی‌ها را نگاه کنند. باید به این نکته توجه کنیم که اگر در این تایم بازی‌های فوتبال هم پخش نمی‌شد فیلم‌ها مخاطب چندانی نداشتند و تأثیری در این زمینه ایجاد نمی‌شد. در زمان فوتبال خیابان‌ها هم خلوت می‌شود چه رسد به سینماها!
رئیس انجمن سینماداران اضافه کرد: ما یک مجوز کلی برای پخش شش بازی جام جهانی برای تمام سینماهای کشور گرفتیم، بنابراین سه بازی ایران و سه بازی نیمه‌نهایی و فینال جام جهانی در سینماها پخش خواهند شد و سالن‌های سینما چه در تهران و چه در شهرستان‌ها با هماهنگی اماکن و نیروی انتظامی می‌توانند بازی‌ها را نمایش دهند.
اشرفی با اشاره به اینکه در اطلاعیه‌ای به سینماها ابلاغ شده آمده است که شرایط پخش بازی‌ها چگونه باشد گفت: سینماهایی که پنج سالن یا بیشتر از آن دارند می‌توانند دو سالن خود را به پخش بازی‌ها اختصاص دهند و سینماهایی که کمتر از پنج سالن دارند یک سالن را می‌توانند برای پخش بازی‌ها اختصاص دهند. همچنین سینماهایی که تک‌سالنه هستند به غیر از سرگروه‌های سینمایی می‌توانند بازی‌ها را پخش کنند. ما برای اینکه صاحبان آثار نیز از این جهت ضربه نبینند و این ادعا را نداشته باشند که فیلم‌شان می‌توانست مخاطب داشته باشد به سرگروه‌های سینمایی که تک‌سالنه هستند اجازه پخش بازی‌ها را ندادیم. البته این نکته را هم باید مورد توجه قرار دهیم که پخش فوتبال فقط یک سانس از سینما را می‌گیرد و نه بیشتر.
او همچنین گفت: زمان پخش بازی‌های بعدی دیروقت است و بعضی سینماها به طور معمول در آن ساعات تعطیل هستند و فیلمی نمایش نمی‌دهند. همچنین تاکنون تخلفی در زمینه پخش بازی صورت نگرفته و اگر سینمایی سالن بیشتری را در اختیار مخاطبان قرار داده است راهکاری بوده که مدیر سینما پیش گرفته تا مشکلی برای سینمایش در آن شرایط اضطراری پیش نیاید.
اشرفی در پایان در پاسخ به اینکه منبع پخش مسابقات در سینما چیست و آیا سینماداران برای آن هزینه‌ای کرده‌اند، فقط به بیان این جمله اکتفا کرد که «منبع پخش بازی‌ها در سینما، تلویزیون ملی ایران است و سیستم پخش به صورتی است که ما از طریق کامپیوتر و دستگاه دیجیتال آن را بر روی پرده سینما نمایش می‌دهیم.»

منبع: بانی فیلم/هادی اعتمادی مجد