تبیان، دستیار زندگی
ی تبیان با جناب آقای مهندس محمدرضا اسماعیلی مدیر كل امور مجامع سازمان تبلیغات اسلامی و عضو هئیت مدیره مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در خصوص روند حركتی و فعالیتهای مؤسسه و سایت و برنامه های كلان مؤسسه در آینده به منظور آگاه...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :

مصاحبه با آقای مهندس اسماعیلی عضو هیئت مدیره تبیان

گفتگوی تبیان با جناب آقای مهندس محمدرضا اسماعیلی مدیر كل امور مجامع سازمان تبلیغات اسلامی و عضو هئیت مدیره مؤسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان در خصوص روند حركتی و فعالیتهای مؤسسه و سایت و برنامه های كلان مؤسسه در آینده به منظور آگاهی شما عزیزان تقدیم حضورتان می گردد.

لطفاً در خصوص نمایشگاه قرآن امسال و میزان استقبال مردم بفرمائید؟

نمایشگاه قرآنی یكی از بركات ماه مبارك رمضان است كه در شهر تهران برگزار می شود و الحمدلله مردم ما قدر این نعمت را می دانند و سال به سال رشد استقبال مردم عزیز افزایش یافته است و استقبالی پر شور و جدی از مردم در این چند روز افتتاح نمایشگاه دیده شد. و پیش بینی می شود هر چه به پایان ماه مبارك نزدیك تر شویم این استقبال و  ازدحام از سوی علاقه مندان بیشتر و بیشتر شود.

لطفاً برنامه و سیاست های مؤسسه تبیان در خصوص برگزاری و شركت در نمایشگاهها و علی الخصوص نمایشگاه قرآن چه در داخل و خارج از كشور را تشریح فرمائید؟

اصولاً ما دو هدف را در نمایشگاهها دنبال می كنیم و با این دو هدف در نمایشگاهها حضور بعمل می رسانیم.

هدف اول معرفی سایت و محتوی و فعالیت های مربوط به آن است كه در راستای اهداف كلی مؤسسه تبیان كه عرضه و معرفی یك فرهنگ ناب اسلامی و مكتب اهل بیت را بیان می كند كه سبكی نو برای جذب جوانان همگام با تكنولوژی روز را در نظر گرفته ایم.

پس هدف اول ما از شركت در نمایشگاه معرفی سایت و عرضه كارهای انجام شده در سایت و محتوی موجود آن در كنار مؤسسات انفورماتیك فعال دیگر می باشد هدف دوم ما عرضه محصولات فرهنگی تبیان است كه مقداری جنبه تجاری و بازرگانی به خود می گیرد. ما در بخش مالتی مدیا با تولید و ارایه محصولات متنوع در زمینه های معارف اسلامی و حتی سرگرمی و بازی و علوم دیگر فعالیت داریم و نمایشگاه آن جایی است كه ما می توانیم در آن به معرفی و عرضه محصولات موجود خود بپردازیم و مخاطبین خود را شناسایی كنیم.

ما در نمایشگاه قرآن علاوه بر معرفی ، سایر فعالیت های قرآنی را كه در قالبCD تهیه گشته ارایه می كنیم تا علاقه مندان استفاده كنند.

تفاوت نمایشگاه قرآن امسال با نمایشگاه پارسال چیست؟

نمایشگاه امسال با نمایشگاه پارسال در خصوص فضای غرفه تغییری نداشته اما عمده تفاوت امسال با پارسال در طرح جدیدی بود كه برای معرفی سایت از كاربران خود سایت در طی یك فراخوان از اعضاء تأیید شده كمك و استفاده كردیم كه نوعی مشاركت ؛اعضاء را برقرار كردیم و با استقبال خوبی روبرو شدیم و از میان تعداد بسیار زیاد متقاضیان  10 تا 12 نفر از آنها را انتخاب كردیم و در این طرح ابتكاری از آنها بعنوان معرفی كنندگان سایت در غرفه استفاده می كنیم كه تجربه ای ارزشمند و موفقیت آمیز بوده است.

تفاوت جدی و عمده دیگر ارایه محصولات وCDهای جدید ما بوده كه شامل موضوعات قرآنی و تفسیر و قرائت است كه در این سهCD جدید دوCD مربوط به درسهایی از قرآن توسط حاج آقای قرائتی است و محصول دیگر كه مشكاة نام دارد به تفسیر قرآن پرداخته است.

علاوه بر آن ما درCD های قدیم خود مثل عترت تغییراتی در ورژن و بهینه سازی آنها داشته ایم و آن را برای علاقه مندان خارجی به دو زبان انگلیسی و عربی عرضه و ارایه كرده ایم.

آقای مهندس اسماعیلی در ادامه سخنان خود در خصوص نمایشگاههای خارج از كشور افزود: ما در نمایشگاههای خارجی به قصد معرفی خود و محصولاتمان با محتوای شیعه اسلامی حضور پیدا می كنیم.

به طور مثال، ما در اولین نمایشگاه خارجی دمشق كه شركت و حضوری جدی داشتیم مورد استقبال غیر منتظره و بی نظیری قرار گرفتیم به طوری كه برای همگان تعجب انگیز بود مثلاً در همان دو روز اول به علت استقبال بیش از حد موجودی های  CD هُدی به پایان رسید. جالب اینجا بود كه سفرای كشورهای اسلامی و وزیر امور اقتصاد و دارایی سوریه هم از محصول هدی ما تمجید و آن را تهیه كردند.

ما در بازارهای سوریه و كشورهای عربی به خصوص در محصولات قرآنی و مربوط به ائمه از استقبال خوبی برخوردار هستیم كه باید به نحو احسن استفاده كنیم.

البته احتیاط را هم به لحاظ عدم رعایت قوانین كپی رایت در كشورها رعایت می كنیم.

به همین جهت در حال حاضر خود را برای نمایشگاه دهلی در هند برای برقراری ارتباط با مسلمانان و شیعیان این كشور آماده كند.

نكته مهم و اولویت اصلی راه اندازی سایت عربی و انگلیسی است ( البته سایت انگلیسی راه اندازی شده است)  تا مخاطبین خود در خارج از مرزها را پیدا كنیم.

روند حركتی مؤسسه و سایت را در خصوص جذب جوانان چگونه ارزیابی می كنید؟ آیا این روند مثبت بوده است؟

بله من بارها گفته ام كه با اینكه از عمر سایت بیشتر از یكسال و 4 ماه نمی گذرد سایت در مجموعه جوانان اهل اینترنت داخل و خارج از كشور جایگاه خود را پیدا كرده است و در این كسب جایگاه عواملی همچون همت جمعی برای راه اندازی سایت، افرادی كه در تبیان گرد هم آمده اند و نیت خالص مسئولان و حمایت های سازمان و ریاست آن جناب آقای دكتر خاموشی مؤثر و دخیل بوده است.

نكته دوم اینكه ما در تبیان به مانند سایرین به تولید اطلاعات نپرداختیم بلكه با هدف تجمیع اطلاعات وارد مسئله شدیم چرا كه در كشور ما تولید اطلاعات بسیار زیاد اما منسجم و متمركز نیستند و ما سعی كردیم آنها را جمع آوری كنیم. به نظر من اگر بدنبال تولید می رفتیم زمین گیر و ناموفق بودیم.

سومین مسئله بازتاب خوب  سایت تبیان در نزد مسئولین و دست اندركارانI.T بود كه آنها هم به ما كمك كردند.

مهندس اسماعیلی در ادامه اظهار داشت: تبیان برنامه های وسیع تری هم دارد همچون ارایه اینترنتی امن برای جوانان جامعه و گسترش آن و ایجاد سایت و ISP در 28 استان كشور كه به زودی در حال شكل گیری است.

وضعیت مخاطبین ما هم روز به روز در حال افزایش و رشد است كه رقع 37 هزار عضو گواه این قضیه است.

با توجه به ارایه خدمات از تبیان و برنامه های سازمان در این راستا همچون اینترنت رایگان كه در حال حاضر قطع می باشد آیا هیئت مدیره تبیان برنامه و تصمیمی در این مورد اتخاذ كرده است تا ما برای كاربران خبر خوشی داشته باشیم؟

بله – بحث كرده ایم و قرار است بزودی این خدمات را مجدداً برای عزیزان ارایه كنیم.

نقاط ضعف تبیان را چگونه ارزیابی می كنید؟

واقعیت امر این است كه چون تبیان به لحاظ سبك كاری مشابه ندارد نمی شود خیلی مقایسه كرد. اما می بایستی میزان و حجم اطلاعات را بالاتر ببریم و علاوه بر فضای عمومی سرویس های تخصصی تری برای سایر اقشار داشته باشیم و دیگر اینكه فكر نكنیم به درجه و مرز قابل قبولی رسیده ایم و به همین موجودی اكتفا كنیم بلكه غفلت، ما را از رسیدن به هدفی ایده آل دور می كند.

آیا نسبت به مجموعه و محتوی آن چه كه در سایت عرضه می شود از دید شما دقت نظر خاصی وجود دارد؟

ما این بحث را بطور جدی در هیئت مدیره دنبال می كنیم و بدنبال مخاطب شناسی هستیم كه بدانیم مخاطبین در چه سطح و رده اجتماعی و سنی قرار دارند. و تقریباً مخاطب خود را شناخته ایم.

آیا سازمان تبلیغات كه برای جذب جوانان اینگونه شرایط را فراهم كرده اهداف و خط مشی خاصی را دنبال می كند؟

خیر ما هدفمان ارتباط قشر وسیع جامعه است و خط و خطوطی دنبال نمی شود بطور مثال در سایت ما بحث های مختلفی همچون مشاور خانواده و آموزشی به همراه موزیك ها و مطالب مختلف ورزشی در كنار آموزش حوزه علمیه و بحث های فلسفی سنگین داریم. البته به دنبال طبقه بندی اطلاعات هستیم تا مخاطبین راحت تر وارد مطالب مورد نظر خود شوند.

در مورد محتوی مطالب نیز ما حدی از اطلاعات را در نظر گرفته ایم آن هم طبیعی است كه همراه با خط قرمز باشد چرا كه می بایستی برای جوانان مفید باشد و در مباحثی مانند مسائل اعتقادی، فكری و حتی علمی این خط را لحاظ می كنیم هر چند كه كاملاً منطقی به مسایل نگاه می شود.

آیا مؤسسه تبیان همچون پارسال در نمایشگاه برای خریداران و بازدید كنند گان امسال نیز جوایز و تسهیلاتی را در نظر گرفته است؟

بله ما به خاطر ایجاد شور و حال در ماه رمضان و جذب مخاطبین جوایر خاصی را برای استفاده كنندگان از محصولات تبیان در نظر گرفته ایم همچون سال گذشته این جوایز شامل یك دستگاه اتومبیل پراید، كامپیوتر و چندین سكه طلا  می شود كه طی مراسمی در سالن همایش نمایشگاه در روز  29 رمضان ساعت 8 شب قرعه كشی انجام خواهد شد.

خیلی از بیننده های ما این سؤال را دارند كه سایت تبیان ا ز كجا تغذیه مالی می شود و بر این باورند كه هزینه های ما بسیار آنچنانی است. حال جنابعالی بعنوان مسئول و كسی كه در سازمان به طور كامل به این مسئله اشراف دارید بفرمائید آیا هزینه های تبیان بالاست؟

واقعیت این است كه آن كسانی كه تصور می كنند در تبیان هزینه زیادی شده من هم اگر در جایگاه آنها قرار بگیرم همان فكر و تصور آنها را خواهم داشت چرا كه بازده و خروجی مؤسسه تبیان این را نشان می دهد.

و فكر را به گمان مدیریت های رایج گذشته به سمت هزینه های گزاف و میلیاردی سوق می دهد.

اما باور بفرمایید این چنین نیست و علیرغم این همه كار و خروجی هزینه های مصرفی ما برای تبیان اعداد و ارقامی پایین هستند و میلیارد برای ما دست نیافتنی است و ما می خواهیم الگویی باشیم برای دیگران ما تجمیع كردیم و فقط به تولید نپرداختیم كه هزینه زیاد مصرف گردد.

بنابراین خروجی و بازدهی خیلی بزرگ است به همین دلیل فكر می كنند هزینه و مخارج بالاست.

پیام و پیشنهاد جنابعالی به سایت تبیان چیست؟

استراتژی ما در خصوص تهاجمات فرهنگی وارده نباید حالت انفعالی داشته باشد بلكه موضع ما باید عرضه فرهنگ غنی اسلام و ایران باشد و به جوانان خودباوری را القاء كنیم و از آنها خواهش می كنم از همین فضای اینترنت بهترین استفاده را برای رسیدن به پاسخ های خود بكنند و با تأمل بیشتری به مسائل نگاه كنند بنده بعنوان كسی كه در سازمان و تبیان افتخار خدمت گذاری را دارم از مجموعه كاركنان و مدیران، مؤسسه تبیان كه واقعاً زحمت می كشند تشكر و قدردانی می كنم.

با تشكر كه در این گفتگو شركت فرمودید.