تبیان، دستیار زندگی

رشته کارشناسی اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی که گاهی با نام های "ارتوپدی فنی" و "ارتز و پروتز" نیز شناخته می شود، یکی از رشته های گروه توانبخشی است...
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
 مرکز یادگیری تبیان - محبوبه همت
 رشته کارشناسی اعضای مصنوعی

رشته اعضای مصنوعی و وسایل کمکی که گاهی با نام های "ارتوپدی فنی" و "ارتز و پروتز" نیز شناخته می شود، یکی از رشته های گروه توانبخشی است که در زمینه طراحی و ساخت انواع وسائل کمکی و اندام های مصنوعی (اٌرتزو پروتز) برای افراد معلول و نیازمند، فعالیت دارد.

( ارتز وسیله ای است که برای حمایت از یک عضو و یا تصحیح تغییر شکلی که در عضو وجود دارد بکار می رود درحالی که پروتز به وسیله ای اطلاق می گردد  که جانشین عضو از دست رفته می شود).

در این رشته، دانشجویان ضمن گذراندن واحدهای پایه پزشکی با اصول طراحی مهندسی نیز آشنا می شوند تا پس از پایان تحصیلات خود بتوانند در سه‌ زمینه‌ حمایت‌ از اعضای‌ ضعیف‌ و ناتوان‌ بدن‌، ساخت‌ اندام‌ مصنوعی‌ برای‌ عضو از دست‌ رفته‌ و اصلاح‌ ناهنجاری‌ها فعالیت‌ کنند.

تفاوت این رشته با مهندسی پزشکی در دو نکته مهم خلاصه می شود: اول این که گستره مهندسی پزشکی وسیعتر است؛ در واقع رشته مهندسی پزشکی در زمینه الکترونیک و بیومکانیک کاربردی در حوزه تمامی تجهیزات پزشکی فعالیت می‌کند (نظیرطراحی یک دستگاه رادیولوژی یا فیزیوتراپی) و دوم این که پیچیدگی و تعامل رشته های علمی در تولیدات مهندسی پزشکی بیشتر است (نظیر تولید پروتزهای داخلی از جمله  قلب مصنوعی یا مثل دست سیبرنتیکی).

و نکته پایانی این که رشته اعضای مصنوعی، با توجه به پیشرفت های نوین در تولید اندام های مصنوعی و استفاده از فناوری های جدید نظیر فناوری درپوش مغزی (Brain Cap)و ... رشته ای است که به سرعت در حال توسعه و تکامل است.

در ادامه برای آشنایی بیشتر متقاضیان انتخاب رشته کنکور و نیز افرادی که در بازار کار و استخدام به دنبال آینده شغلی بهتری هستند، اطلاعات بیشتری شامل: برنامه درسی(سرفصل) و تعداد واحد ها، دانشگاه های دارای رشته اعضای مصنوعی، معرفی رشته های ارشد اعضای مصنوعی (به منظور ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر آموزش عالی) و معرفی فرصت شغلی و بازارکار این رشته ارایه می شود.

سرفصل دروس رشته اعضای مصنوعی و تعداد واحدها :  
تعداد کل واحدها : 128 واحد
دروس عمومی : 20 واحد
دروس پایه فنی مهندسی : 9 واحد
دروس پایه پزشکی و توانبخشی : 27 واحد
دروس تخصصی : 48 واحد
دروس کارآموزی در عرصه : 24 واحد

رشته های کارشناسی ارشد اعضای مصنوعی (بر اساس دفترچه کنکور ارشد علوم پزشکی 96):
 فارغ التحصیلان کارشناسی اعضای مصنوعی مجازند در رشته های زیر در مقطع ارشد ادامه تحصیل دهند:
مهندسی پزشکی (بیوالکتریک)
مهندسی پزشکی (زیست مواد)
اپیدمیولوژی
ارزیابی فناوری سلامت
اقتصاد بهداشت
انفورماتیک پزشکی
اعضای مصنوعی و وسایل کمکی
فناوری اطلاعات سلامت
فیزیک پزشکی
رشته مدیریت توانبخشی
کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی
مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
نانوتکنولوژی پزشکی
زیست فناوری پزشکی
رفاه اجتماعی
تاریخ علوم پزشکی
آمار زیستی
آموزش پزشکی
برنامه ریزی یادگیری الکترونیکی در علوم پزشکی 
ژورنالیسم پزشکی
تکنولوژی آموزشی در علوم پزشکی

مطالب مرتبط:
رشته کارشناسی روان شناسی صنعتی و سازمانی
استفاده از نانو لوله‌ های کربنی به عنوان پروتز اعصاب
رشته مهندسی پزشکی

منبع: http://iranianpath.com